zijds het inzetten van meer westerse middelen om te voorkomen dat mensen gaan vluchten. In deze ontwikkeling is het dan ook niet verwonderlijk dat Nederland de laatste jaren, net als andere EEG-landen, geconfronteerd wordt met een steeds groter wordende groep vluchtelingen waardoor het vreemdelingenbeleid onder grote druk is komen te staan. De geluiden die steeds meer in de media verschijnen, dat Nederland vol zou zitten, terwijl een economisch zwakker land als Tanzania vijf keer zoveel vluchtelingen opneemt, zijn geluiden die buiten de realiteit staan. Leeuwarden is in ieder geval nog niet vol. Wij doen veel pogingen om als gemeente te groeien en dit lijkt de laatste jaren ook te lukken mede dankzij de buiten landers Het vreemdelingenbeleid is natuurlijk een verantwoordelijk heid voor de rijksoverheid en dient ook op dat niveau gestal te te krijgen. In het kader van artikel 7.a van de Vreemde lingenwet is in 1992 het grenshospitium geopend. In dit grenshospitium worden mensen die door omstandigheden afhanke lijk waren van boot of vliegtuig geplaatst, zonder vorm van proces, en behandeld als gevangenen. Zij worden geboeid en hebben een beperkte vrijheid. Het Autonoom Centrum heeft als onafhankelijke instantie een onderzoek gedaan binnen het grenshospitium te Amsterdam en is tot de eindconclusie geko men dat de uitvoering van artikel 7.a van de Vreeemdelingen- wet binnen het grenshospitium in strijd is met diverse arti kelen van het Europese verdrag van de rechten van de mens. Dat in ditzelfde grenshospitium vervolgens problemen ontstaan is niet zo vreemd, immers je vlucht uit een land omdat je leven niet meer zeker is en je moet steeds achterom kijken of je niet gevolgd wordt en in het meest positieve geval opge pakt wordt om zonder vorm van proces achter de tralies te komen. Vluchten doe je niet zomaar. Als je dan eindelijk de mogelijkheid hebt aangegrepen en hebt gekregen om te vluchten naar een ander land, huis, haard en familie verlatend, wordt je bij aankomst geboeid weggevoerd en zonder vorm van proces weggestopt in een grenshospitium. Is het dan niet logisch dat de oude angstbeelden opnieuw gaan spelen en wie komt er dan niet in opstand? Nu wordt voorgesteld om deze zogenaamde opstandelingen als groep, zonder vorm van proces, te isoleren in het Huis van Bewaring in Leeuwarden. Wij maken hier be zwaar tegen. Ik heb mij verbaasd over de wijze waarop er in de raadsadviescommissie is gereageerd op deze problematiek. Er is door iedereen naarstig gezocht naar argumenten om dit besluit van de rijksoverheid goed te keuren door te zeggen dat deze oplossing niet de meest elegante is, maar dat je daar nu eenmaal niets aan kunt doen, dat het de verantwoorde lijkheid van het rijk is, dat het een ingewikkelde problema tiek is, dat het gaat om een noodoplossing van nota bene f 4 ton, dat zij niet echt gevangen zitten (terwijl vanaf 9 uur 30 de cellen op slot worden gedraaid), dat zij een eigen afzon derlijke afdeling hebben (twee personen op ongeveer 6 a 7 m2), dat zij een eigen ingang hebben, dat zij er vrij kunnen rondlopen (maar wel binnen hoge muren wat door geen enkele Leeuwardenaar gekenmerkt zal worden als vrij rondlo pen). Denken wij als gemeenteraad op deze manier, die een struisvogel niet zou misstaan, onze handen schoon te wassen, door niet de eigen verantwoording te nemen in deze problema tiek die ook de gemeente Leeuwarden aandoet? Ook wij hebben als gemeente een verantwoordelijkheid te nemen in dit mondia le probleem en mogen ons zelf niet buiten spel zetten en verschuilen achter non-argumenten. Dit deel van het vreemde lingenbeleid is wel geen gemeentelijke aangelegenheid, maar op het moment dat wij als gemeente op deze wijze vluchtelin gen moeten ontvangen binnen onze gemeentegrenzen, moeten wij als gemeenteraad onze verantwoordelijkheid nemen en de rijks overheid meedelen dat wij deze wijze van opbergen van vluch telingen ontoelaatbaar en mensonwaardig vinden en dat wij als gemeente niet op deze manier vluchtelingen willen herbergen binnen onze gemeentegrenzen en daar ook zeker geen medewer king aan willen verlenen. Wij zijn dan ook van mening dat wij als gemeenteraad onze verantwoordelijkheid nu moeten nemen en dit kenbaar moeten maken aan de verantwoordelijke staatsse cretaris. Daarom wil onze fractie een motie indienen, die luidt als volgt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 8 november 1993; behandelt de beantwoording op de brief van Antifa Leeuwarden over het gebruik van het Leeuwarder Huis van Bewaring als dependance van het grenshospitium te Amsterdam; overweegt dat op Nederlands grondgebied geen mensen zonder vorm van proces behoren te worden opgesloten; besluit: 1. in haar reactie op de brief van de organisatie Antifa Leeuwarden aan te geven dat zij op grond van deze overweging niet zal meewerken aan de huisvesting van vluchtelingen in het Huis van Bewaring; 2. de verantwoorde bewindslieden schriftelijk op de hoogte te stellen van haar standpunt." De motie is door mijzelf ondertekend. De heer Hoogeveen: Voorzitter, de heer Kroes begint zijn betoog met een algemene analyse van de aard en omvang van het 31

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 16