deze groep. Ik heb ervaring in het beleid ten aanzien van de bescherming van de rechten van de mens, omdat ikzelf jaren lang vrijwillig medewerker geweest ben van Amnesty Internati onal. Natuurlijk zou het eigenlijk niet zo moeten. Mijn fractie vindt dat het maar moet, maar niet van harte, zoals ik dat ook in de commissie gezegd heb. Wat is er aan de hand? Er staan een aantal vluchtelingen, om welke reden dan ook, aan onze Nederlandse grens, zo moet je het grenshospitium zien. Zij zijn nog niet in Nederland, maar worden beschouwd als voor de grens staand. Men heeft in het algemeen beleid prioriteiten gesteld, namelijk eerst hen helpen die op grond van een politieke overtuiging, op grond van levensbeschou wing, noodzakelijk geholpen moeten worden omdat zij bedreigd worden naar lichaam en geest en dreigen gemarteld te worden. Die hebben voorrang. Daarnaast zijn er mensen die uit armoede of uit andere overwegingen gevlucht zijn en voor de poorten van Nederland komen. Derhalve moet er een keus gemaakt wor den, daarvoor worden zij voor korte tijd in een besloten ruimte opgenomen. Nu zegt de motie, zij worden opgesloten in een gevangenis. Dat is niet waar, mevrouw Van Ammers heeft daar ook al op gewezen, zij worden zodanig gehuisvest dat zij zich niet in Nederland in het illegale circuit kunnen bege ven. De gevolgen van het illegale circuit zijn allerwege bekend. Dit betekent dat zij in een rijke maatschappij zonder verblijfsvergunning niet in aanmerking komend voor bijstand, niet in aanmerking komend voor overheidssteun, dreigen te verpauperen. In de tweede plaats dreigen zij in het illegale werkcircuit te komen waardoor zij dreigen uitgebuit te worden door malafide werkgevers. Dat zijn de gevaren die hier tegen over staan. De mensen die in het grenshospitium door hele begrijpelijke redenen over hun toeren geraakt zijn, wat moeilijk in de groep handhaafbaar zijn, worden nu in kleine groepen over het land verspreid in een ruimte waar zij niet uit kunnen komen, maar waar wel sociale voorzieningen gelden, waar zij ontspanningsgelegenheid hebben. Wij zijn er zelf geweest. Er wordt met de mensen heel anders omgegaan dan in de gevangenissen. Wij moeten een zorgvuldig beleid van toelating hebben, diege nen die het meest er op aangewezen zijn eerst toelaten, dan kijken wat er met de anderen gebeurt en voorkomen dat ze in het illegale circuit terecht komen waardoor er voor henzelf en voor onze gemeenschap nare dingen ontstaan. Het is dus niet zo dat ze in een gevangenis zitten, zij zitten toevallig in dat gebouw, maar zijn helemaal afgesloten van de ruimtes van de gedetineerden. De voorzitter van de commissie heeft zelf gezegd, je kunt een eigen deur aanbrengen, dat is heel gemakkelijk, zodat zij gasten kunnen ontvangen, zij mogen telefoneren, er is ontspanningsgelegenheid, kortom het is geen gevangenis. Dat is de zaak niet juist weergeven. 34 Voorzitter, mijn fractie voelt mee met de beweegredenen van Antifa, voelt mee met het verhaal van de heer Kroes, alleen het staat een beetje naast de waarheid. Wij zeggen, het kan niet anders, wij hebben de bevoegdheid niet, het moet maar, maar niet van harte. De heer Bieaans: Voorzitter, het is een ongebruikelijk manier om een ingekomen brief aan de raad op deze manier te behande len, zeker omdat de raad hier geen enkele bevoegdheid heeft. De heer Hoogeveen heeft daar terecht al op gewezen. In een eerdere vergadering heeft mijn fractie gevraagd om een werk bezoek te kunnen brengen aan de dependance, dat is gebeurd. Wij hebben daar zelf kunnen bekijken hoe de verbouwing eruit ziet, hoe de mensen daar ondergebracht gaan worden. Vervol gens hebben wij de zaak uitgebreid in de commissie besproken. Anders dan andere commissieleden heb ik geen behoefte om die discussie hier nogeens over te doen. Samenvattend kunnen wij stellen dat het een trieste zaak is dat de vluchtelingenproblematiek zo groot is. Als er iets mensonterend is dan is het wel de noodzaak van veel mensen om vanwege vervolgingen, om wat voor reden dan ook, te moeten vluchten. Niet mensonterend is het om mensen die niet vanwege vervolging hun land verlaten de toegang tot ons land te weigeren. En zeker niet mensonterend is het om te trachten de orde en veiligheid in het grenshospitium te bewaren. Als daarvoor een dependance in Leeuwarden nodig is, hebben wij daar geen problemen mee. De heer Bilker (weth.Voorzitter, de heer Kroes van de PAL/GL-fractie is begonnen om het een en ander in een breder perspectief te plaatsen. Ik wil wijzen, als wij het hebben over het bredere perspectief, op datgene dat de gemeente in het eigen beleid doet ten aanzien van het anti-rascimebeleid, het anti-discriminatiebeleid, het asielzoekersbeleid en het vluchtelingenbeleid, om toch maar wat dichter bij huis te blijven. In zorgvuldige bewoordingen hebben wij in januari j.l. een manifest aangenomen. Binnen het geheel van de genoemde be leidsonderdelen voert de gemeente beleid ten aanzien van vluchtelingen, buitenlanders en als het gaat om ons eigen asielzoekerscentrum enz. Binnen dat geheel is ook deze brief zeer zorgvuldig behandeld, eerst in commissieverband. De heer Biemans heeft gewezen op het feit dat gevraagd was om een bezoek te brengen aan de lokatie. Dat is gebeurd. Ook daar zijn vragen over en weer gesteld en beantwoord. Binnen dat geheel hebben wij toen gemeend een zorgvuldige afweging te moeten maken in de beantwoording van de brief van Antifa. Die 35

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 18