Ik zal niet ingaan op alle voorstellen waar wij wel mee
akkoord zijn gegaan. Dit is in de commissies al aan de orde
geweest. Maar één voorstel dat de laatste tijd erg actueel
is, wil ik nog apart noemen. De privatisering of sluiting van
de ijshal. In de commissie is gevraagd of een jaar uitstel
tot de mogelijkheden behoort. De wethouder gaf op dat moment
aan dat dit voor 1995 een dekkingsprobleem op zou leveren.
Dit is voor ons op dit moment een belangrijke reden om met
het voorstel in te stemmen. Onze voorkeur gaat daarbij uit
naar privatisering. Daarover nog het volgende. Al enige tijd
geleden heeft de verantwoordelijk wethouder het bestuur van
Trias uitgenodigd om na te denken over privatisering en met
concrete voorstellen, waaronder een bedrijfsplan en een
financieel plaatje, te komen. Deze voorstellen zijn nog niet
ingediend. Dat het college hier niet langer op wacht, is
onzes inziens begrijpelijk. De raad moet nu een keuze maken
en daarna moet Trias haar positie bepalen. Dat dit kan leiden
tot beëindiging van schaatsactiviteiten in deze hal, is, dat
realiseren wij ons ten volle, niet denkbeeldig, maar het is
helaas niet anders.
Dekking:
Voor de laatste drie moties heb ik al een concreet dekkings-
voorstel aangegeven. Dat heb ik in die moties opgenomen omdat
die dekkingsvoorstellen een relatie hebben met het voorstel.
Daarnaast hebben wij nog een aantal andere dekkingsvoorstel
len, welke over de gehele beleidsperiode gerekend voldoende
zijn om de overige voorstellen te dekken, zodat het uitgangs
punt dat de totale voorgestelde bezuiniging gerealiseerd moet
worden, gehandhaafd blijft. De overdekking gedurende het
eerste jaar kan onzes inziens gebruikt worden om de algemene
reserve aan te vullen.
Ik zal een toelichting geven op de punten die wij in de motie
hebben genoemd.
In de eerste plaats de Buitenschool, daar is al over ge
sproken. Er is gebleken dat in de begroting een hoger bedrag
is geraamd voor maaltijden en dergelijke dan uiteindelijk
nodig is. Dit levert een meevaller op van f 116.000,-.
Het fonds ABW-incentivedat is een bedrag van f 100.000,-,
is een vrij besteedbare reserve. Wij stellen voor om dat te
schrappen en in te zetten als dekkingsmiddel.
Daarnaast stellen wij voor om de cursus die nu gegeven wordt
voor oud-leerlingen van het speciaal onderwijs door de Da
Costa- en de Grewelschool met ingang van 1994 te beëindigen.
Dit betekent voor 1994 een besparing van f 29.000,- en voor
de daaropvolgende jaren een besparing van f 70.000,Wij
denken dat er andere voorzieningen in deze stad zijn waar
183
deze kinderen terecht kunnen voor zo'n cursus.
Vervolgens is het voorstel om de gemeentelijke bijdrage aan
de basiseducatie te verlagen. Wij denken dat op allerlei
terreinen al bezuinigingsvoorstellen zijn ingediend en dat
ook op dit terrein bezuinigd kan worden. Daarom boeken wij
daar een bedrag in van f 175.000,
Een van de bezuinigingsvoorstellen is om delen van Stadsbe
heer en Sport te integreren. Wij vinden dat de besparing
verhoogd kan worden en boeken drie keer f 55.000,in voor
de jaren 1995, 1996 en 1997.
Dan is er nog een meevaller geconstateerd en dat is de niet
opgenomen integratiewinst bij Sport en Recreatie. Dit bedrag
is over gesproken in de voorstellen bij Stadsbeheer, maar
komt in de voorstellen bij de Dienst Welzijn niet terug. Dit
betekent met ingang van 1995 drie jaar f 25.000,-.
Dan willen wij een incidentele meevaller van f 90.000,als
gevolg van de vertraagde start van de bouw van het Cambuur-
stadion als dekkingsmiddel inboeken. Wij vinden niet dat het
zomaar benut kan worden om bepaalde niet gerealiseerde onder
uitputting te dekken.
Een ander punt is dat wij denken dat een aantal bezuinigingen
eerder in kunnen gaan. Het eerste punt dat ik daarbij wil
noemen is de sluiting/privatisering van de ijshal. Onzes
inziens kan, als wij besluiten tot sluiting van de ijshal,
dat met ingang van 1 september 1994 ingaan. Dat levert
f 100.000,op.
Daarnaast de privatisering van het beheer en de administratie
van het openbaar onderwijs. Ook daarvan vinden wij dat de
bezuiniging eerder in moet gaan, op 1 augustus 1994. Dat
levert ook f 28.000,op.
Ook het beëindigen van de gemeentelijke bijdrage aan het
onderwijsvoorrangsbeleid kan onzes inziens per 1 augustus
1994 ingaan.
Deze voorstellen hebben wij vooral ontwikkeld omdat wij dan
kunnen zorgen dat de algemene reserve wordt aangevuld.
Voor 1995 willen wij een incidentele meevaller inboeken met
betrekking tot de overschrijdingsregeling voortgezet onder
wijs. Het bedrag dat wij in willen boeken voor 1994 hebben
wij al meegenomen in de motie gisteren over een extra stor
ting in het stimuleringsfonds marktsector. Dit heeft namelijk
betrekking op een overschrijdingsregeling die voor het open
baar en het christelijk onderwijs in principe niet meer van
toepassing is. Wij vinden dat men binnen het gestelde rijks
budget moet blijven, daarom zijn deze stelposten niet meer
nodig.
Wij vinden dat de kosten ten behoeve van de dienstverlening
voor de gemeente Leeuwarden in verband met de privatisering
van de administratie en het beheer van het openbaar onder
wijs, verlaagd kunnen worden, dit boeken wij in met ingang
184