mee gehouden dat oudere ambtenaren met een hoger salaris
afvloeien en jongeren instromen die een lager salaris hebben.
Dus netto een totaal bedrag van f 260.000,Daarvan zegt
het college dat dit noodzakelijk is om de verplichtingen, die
wij op grond van de rechtspositie van ons personeel hebben,
waar te maken. Nu is het wel zo dat wij door de nieuwe syste
matiek volgens het sociaal convenant te zijner tijd via
beoordelingsgesprekken, functioneringsgesprekken de automa
tiek uit het verstrekken van periodieken wat hebben wegge
haald, maar dat betekent niet dat je op voorhand nu al kunt
zeggen dat je daar geen bedrag meer voor hoeft in te boeken.
Wij zijn gaan zitten, in die beoordeling van de nieuwe situa
tie, op ongeveer 75% van wat het maximaal zou kunnen zijn en
vinden dat een reële raming. Ik denk dat ik daarmee voldoende
op dat punt ben ingegaan.
Met betrekking tot de kwestie van facilitaire kosten en
overhead denk ik dat ik voldoende heb geantwoord.
Ik loop nu nog even langs het geheel van dekkingsvoorstellen
voor zover die betrekking hebben op mijn portefeuille.
Ik begin dan met de wervingskosten die door de PvdA- en
PAL/GL-fractie is ingediend.
De PvdA-fractie heeft daarvoor ingeboekt respectievelijk
f 100.000 en f 25.000 en nog eens f 25.000. Het college vindt
dat dat kan. Dat is een dekking waarvan wij zeggen dat die
met enige inspanning haalbaar geacht moet worden. Ik laat de
motivering verder, maar zeg dat het taakstellend kan.
Voor wat betreft de overhead heb ik net al gezegd dat de
suggestie die daar door de PvdA-fractie is gedaan: f 100.000,
f 200.000 en f 300.000 door het college wordt gekenmerkt als
een mogelijkheid, waarbij ik overigens wel verwijs naar de
reorganisatie die nog komen moet en waar natuurlijk dit soort
bedragen wel uit moeten komen. Maar wij achten dat op dit
moment aanvaardbare bedragen.
(De heer Den Oudsten: De wethouder ziet het als een moge
lijkheid. Is dat iets anders dan het overnemen van de motie?)
Dat is niet iets anders.
Het rentevoordeel voor wat betreft de herfinanciering, res
pectievelijk geraamd op f 200.000 en nog eens f 200.000, ook
die motie wordt overgenomen als dekkingsmogelijkheid.
De fondsen en voorzieningen daarvan zegt het college dat de
f 100.000 aan ABW-incentive ook na het oordeel van het col
lege een reële dekkingsmogelijkheid is en dat de overige uit
de lijst van technisch denkbare dekkingsmogellijkheden om
politieke redenen door ons wordt afgeraden. Met andere woor
den het totaal bedrag dat in de lijst van mogelijke dekkings
229
mogelijkheden zat indertijd van ruim f 4 ton, daarvan zegt
het college op dit moment na nadere beschouwing, f 100.000
ABW akkoord, maar daarna niet meer. (De heer Den Oudsten: Uit
politieke overwegingen zegt de wethouderdat maakt ons
nieuwsgierig.) Dat kan ik mij voorstellen. De betrokken
portefeuillehouders, heb ik net gezegd, zullen op die onder
delen die zij niet aanvaardbaar achten achtereenvolgens
ingaan. Dan krijgt de raad het ook uit de eerste hand. Het is
overigens eenmalig.
Het salarisbudget verlagen in verband met de 1% operatie,
daarvan heb ik net gezegd dat het college dat niet aan
vaardbaar acht.
Dat geldt ook voor het afzien van nieuw beleid, het voorstel
van de D66-fractie. Het college vindt dat met f 0,5 miljoen
in de drie jaar waarin dat staat toch wel het minimum is
aangegeven van wat zij nog aanvaardbaar vindt voor nieuw
beleid. Dat is overigens door meerdere sprekers in deze raad
ook gezegd, er zijn zelfs voorstellen gedaan om die ruimte te
vergroten. Het college adviseert de raad dan ook dringend om
dat voorstel niet over te nemen.
De motie over de verhoging van de OGB in samenhang met een
gelijke vermindering van de rioolbelasting van de PAL/GL-
fractie. Omdat collega Bilker straks inhoudelijk zal duide
lijk maken dat het college het niet wenselijk acht om die
rioolheffing te verlagen, verklaar ik nu dat daarom een
verhoging van de OGB-belasting evenmin door ons wordt aan
vaard.
Dan nog de suggestie van de PAL/GL-fractie om alvast een
bedrag in te boeken vanwege drie directeuren minder. Dat
vindt het college op dit moment zeker een zo ver vooruit
grijpen op besluitvorming, die alleen nog maar informatief in
de raad is geweest en waar nog een heel traject op moet wordt
afgelegd, dat het ons op dit moment veel en veel te ver gaat
om daar nu al zulke forse bedragen op in te boeken.
Ten slotte kom ik bij een motie over verlaging met f 14.000,-
voor de gemeentelijke sportdag. Ik moet zeggen dat ik dat een
heel slecht voorstel vind. Als je aan de ene kant zegt tegen
de ambtenaren er is hard gewerkt en wij waarderen dat in u,
dan denk ik dat je een bedragje van f 14.000,wat je jaar
lijks uitgeeft voor niet alleen ambtenaren, maar ook om het
contact tussen bestuurders en ambtenaren op zo'n dag te
verbeteren, niet moet wegsnoeien. Dat is de reden waarom ik
zeg dat het college dat niet overneemt.
230