altijd naar het GCO toe een soort fatsoensnorm in acht geno
men en gezegd, wij houden ons aan één jaar opzegtermijn. Dat
hebben wij ook in deze voorstellen gedaan. Het is de vraag of
het verstandig is om daar nu vanaf te stappen, omdat het GCO
ook nog te maken heeft met lopende herwaarderingen uit een
vorige ronde en daarnaast te maken heeft met nogal wat bezui
nigingen als gevolg van kortingen door de minister op het
basispakket. Dus of zij dat allemaal per 1 januari kunnen
realiseren, daar heb ik mijn twijfels bij. (De heer Krol: De
motivering bij dat vooruithalen is dat als je een bezuiniging
gaat invoeren per 1 januari 1995, het schooljaar is dan
halverwege en het is waarschijnlijk zo dat het beter voor de
scholen is om per 1 augustus in te schieten op een nieuwe
situatie dan per 1 januari. Vandaar dat wij geredeneerd
hebben, haal het een half jaar vooruit, dat is ook prakti
scher.) Dat zou kunnen, maar het is ook niet zo dat je meteen
per 1 januari 1995 het hele bedrag gerealiseerd moet hebben,
dat kan ook in de loop van 1995. Sommige dingen kunnen eer
der, andere dingen kunnen misschien beter per 1 september
1995. Maar wat ik tegen de heer Krol zeg is dat wij tot nu
toe altijd de lijn hebben gevolgd om dat met inachtneming van
een termijn van één jaar het aan het GCO kenbaar te maken.
Bij het basispakket zijn wij daartoe verplicht, bij het
aanvullend pakket is die verplichting er niet, maar het is
wel altijd onze gedragslijn geweest. Het lijkt mij netjes om
ons daaraan te houden.
Dan kom ik bij een derde dekkingsvoorsteldat is de cursus
oud-leerlingen speciaal onderwijs. Het gaat daarbij om de
oud-leerlingen speciaal onderwijs van de Grewelschool en de
Da Costaschool. De CDA- en WD-fractie stellen beide voor om
dat subsidie af te schaffen. Het college raadt dat af. Het
gaat hierbij om een groep oud-leerlingen van het speciaal
onderwijs die op het moment dat zij echt niet meer op de
school voor speciaal onderwijs opgevangen kunnen worden,
omdat zij te oud zijn, vaak in een gat vallen, thuis blijven
zitten en ook nog al eens terug vallen in allerlei zaken die
zij op dat speciaal onderwijs geleerd hebben. Beide scholen
proberen daar vanouds in te voorzien, overigens is dat niet
op basis van besluiten uit 1948 en 1953, want wij hebben hier
in 1989 in de gemeenteraad een nieuwe verordening vastgesteld
voor oud-leerlingen van het speciaal onderwijs. Toen hebben
wij de hele zaak geïnventariseerd en gekeken wat er overigens
aan voorzieningen is in Leeuwarden op dit terrein en gecon
cludeerd dat er nog steeds een groep is die tussen wal en
schip valt en die opgevangen wordt door de Grewelschool en de
Da Costaschool. In die zin is het vrij recent in deze raad
nog aan de orde geweest en hebben wij daar nieuwe afspraken
over gemaakt. Als deze scholen dat niet meer kunnen doen,
241
betekent dit dat er een toch vrij kwetsbare groep nergens
meer terecht kan. Dat lijkt het college een slechte zaak.
Dan kom ik bij een aantal punten dat te maken heeft met de
verzelfstandiging van de schoolbestuurlijke taken openbaar
onderwijs. Daar heeft de CDA-fracties een aantal moties over
ingediend
De eerste is om de taakstelling naar voren te halen. Het
college wil dat afraden. De overgang die voorzien was per 1
januari daarvan kunnen wij nu al zeggen dat die wordt ver
traagd omdat wij onder andere het traject met het GO nog in
moeten en het GO daar op dit moment nog niet over wil praten,
omdat zij eerst een aantal andere zaken opgelost wil zien.
Daarmee wordt de operatie verschoven. Bovendien denk ik dat
het niet zal lukken om in 1994 alles al over te dragen, dat
gaat waarschijnlijk gefaseerd, om dan al per 1 augustus een
meevaller te ramen, dat lijkt mij wat te optimistisch.
Dan is er een tweede voorstel van de CDA-fractie om een extra
taakstelling op het ASBO te leggen van f 70.000, Dat lijkt
ons evenmin verstandig, er ligt al een taakstelling op die
nieuwe instelling van drie formatieplaatsen. Onze inschatting
is dat als je daar nog één bij op zet, dat een te grote claim
legt op de nieuwe organisatie. Wij zouden u dat dus af willen
raden. Ik wil nog een paar cijfers geven. Wij hebben op dit
moment zo'n 18 formatieplaatsen, daarvan zijn er 13 die voor
de gemeente Leeuwarden werken, de overige 5 doen werkzaamhe
den voor een groot aantal andere schoolbesturen. Van die 13
gaan wij er 6 afhalen, 3 per 1 januari en nog eens 3 in de
komende 3 jaren. Dan blijven er 7 over. Afgezet tegen de 13
die wij nu hebben, is dat al bijna een halvering. Het lijkt
ons onverantwoord om daar nog verder in te gaan.
Dan kom ik bij een post van de WD-fractie, 431.360, dan weet
zij vast waar ik het over heb, die betreft het speciaal
onderwijs. Doorbetaling aan het bijzonder speciaal onderwijs
voor een aantal zaken, waarvan de belangrijkste is het zwem
onderwijs. Wij hebben een paar jaar geleden hier, toen de
minister besloot om een bepaalde groep leerlingen van het
speciaal onderwijs uit te sluiten van zwemonderwijs, besloten
om dat voor onze eigen rekening te nemen. Daar is toen in het
kader van nieuw beleid in deze raad een besluit over genomen.
Op het moment dat je dat doet voor de kinderen van het open
baar speciaal onderwijs is het logisch dat je dat ook doet
voor het bijzonder speciaal onderwijs. Daar komt dus die
doorbetaling vandaan. Daarnaast heeft deze post te maken met
tuinonderhoud. Wij doen bij onze openbare scholen voor speci
aal onderwijs iets meer aan tuinonderhoud, dat wordt dus ook
doorbetaald. Maar in een ander voorstel, dat is voorstel
nummer 13 van de Dienst Welzijn, waarbij wij u voorstellen om
242