tegelijkertijd ook ruimte om in die bedragen wijzigingen aan
te brengen, één ding in ieder geval is meegenomen, dat is dat
wij het totaal bedrag niet verlaagd hebben. Wij zijn dus
blijven zitten op het bedrag dat het college voorstelt. Ik
denk ook dat dat op zichzelf onontkoombaar is, maar ook
getuigt van een serieus kijken naar hoe wij van deze proble
matiek af kunnen komen. Even los van het feit dat onze begro
ting nog steeds niet voor de volle honderd procent exacte
bedragen geeft, waar je ook exact naar de letter en ook
achter de komma op kunt bouwen, denk ik dat wij in die begro
ting toch een zodanige betrouwbaarheid kunnen terug zien dat
wij ook vanmiddag goede besluiten kunnen nemen. Dat die
besluiten zullen kunnen voorkomen, zoals het college hoopt en
wenst, dat wij de komende jaren niet weer in dergelijke
problemen terecht komen, kan niemand voorzien. Ik waag mij
ook niet aan voorspellingen op dat punt, maar als je kijkt
naar de wereld om je heen en ook als je kijkt naar ontwikke
lingen in Leeuwarden, dan zullen wij ook de komende jaren
ontzettend goed moeten kijken waaraan wij ons geld besteden
en zullen er ook opnieuw politieke keuzes moeten worden
gedaan. Die solide financiering was dus voor ons van belang.
Wij hebben niet alleen gekeken naar de begroting zelf en naar
de lijst van te bezuinigen bedragen, maar ook naar de lijst
van mee- en tegenvallers. U hebt ons daar al eerder iets over
horen zeggen. Het college stelt voor om die lijst van mee- en
tegenvallers te dekken uit de algemene reserve. Dat is op
zichzelf interessant als je ook een stand van die algemene
reserve weet. Even los van het feit dat die voortdurend
fluctueert en dat het heel lastig is om daar een goed beeld
van te krijgen, is dat voor ons overigens wel een punt dat
voordat wij daar een definitief oordeel over vellen, waarover
wij graag geïnformeerd willen worden door het college. Kan
die reserve, die overigens eigenlijk ook is voor dit soort
situaties, het saldo van de mee- en tegenvallers dekken en zo
ja, hoeveel houden wij dan over in de pot? Als er genoeg
ruimte is - dan is even een politieke vraag van wat is ge
noeg - dan denken wij dat er op zichzelf niets op tegen is.
Voordat ik begin aan onze lijst van dekkingsvoorstellen en
alternatieven, zou ik over een paar onderwerpen iets willen
zeggen die wij weliswaar als taakstelling overeind hebben
gehouden, maar waarbij het toch heel goed is om daar een
aantal zaken over te zeggen.
Allereerst de kosten financieel beheer.
Het college voert drie keer een bedrag van f 500.000,op.
Nu hebben wij inmiddels in de commissie al begrepen dat het
bedrag van die f 500.000,nu ook niet zodanig is onderbouwd
dat precies is aangegeven op welke manier dat besteed gaat
161
worden. Dat vinden wij overigens een manier van ramen van
bedragen die wij liever niet zien. Wij zien wel dat er geld
besteed moet worden aan het financieel beheer, wij hebben dat
geld er ook voor over, maar willen graag dat het college
ofwel het exacte bedrag raamt of die raming achterwege zou
moeten laten. In dit geval hebben wij, omdat het om zo'n
bijzondere situatie gaat, het laten staan, maar het gevaar is
er - ik dacht dat de heer Greving daar gisteren ook al op
duidde in een andere situatie - dat er dan ook in de bereke
ningen naar dat bedrag toegewerkt wordt. Laat ik maar gewoon
zeggen hoe ik er over denk. Dat zouden wij willen voorkomen.
Als iemand toevallig geroepen had dat het een bedrag van f 3
ton moest zijn, dan stond er een bedrag van f 3 ton. Dat
vinden wij een onderbouwing die te slecht is om op te kunnen
varen. Wij willen daar graag toch wat opheldering over.
Het tweede punt waarvan wij de taakstelling hebben laten
staan, maar waarvan wij eigenlijk vinden dat die op een ander
punt gedekt moet worden, is de f 150.000,groenbeheer.
Wij denken - naar ik heb begrepen zijn er meer fracties in de
raad die er zo over denken - dat die f 150.000,niet uit
het groenbeheer zou moeten komen. Wij vinden wel dat die
taakstelling moet blijven bestaan en wij denken dat het
mogelijk moet zijn om te kijken of je die niet uit onderhoud
wegen en straten kunt halen. Voordat wij daar overigens
definitief ons standpunt over bepalen, denk ik dat het goed
is dat het college daar op antwoordt. Wij denken dat dit
mogelijk moet zijn.
Een ander punt waarvan wij de taakstelling hebben laten
staan, zijn de tarieven voor de sportvelden. Daar doet zich
een forse verhoging voor, waarvan het natuurlijk een inschat
ting is in hoeverre die verhoging draagbaar is. Wat wij in
ieder geval hebben gezien in de afgelopen weken, is dat de
inschatting die de KNVB maakte in zijn protestmanifestatie en
alle brieven die wij erover gekregen hebben, dat die de zaak
op z'n kop zet. Wat zegt die KNVB? Die zegt: als jullie de
tarieven vier keer verhogen, moeten wij de contributie vier
keer verhogen. Ik wil daarmee helemaal niet zeggen dat wij
maar een hele kleine bezuiniging realiseren, maar het is
natuurlijk zo dat de velden een relatief gering component
zijn van de totale contributie-opbouw. Daarmee doe ik niets
af aan het feit dat het een lastenverzwaring is voor de
verenigingen, dat realiseren wij ons ook terdege, maar wij
moeten wel even de voorstelling van zaken juist maken. Wij
hebben daar zelf denk ik ook nooit doekjes om gewonden.
Overigens is het zo dat de gemeentelijke bezuinigingen op dit
punt niet de enige kostenverhogende component zijn van de
contributies, ook de KNVB zelf heeft zijn afdrachten in de
162