kosten verbonden aan de instandhouding van de woonconsumen
tenorganisatie in twee componenten zijn te verdelen. Ener
zijds de huisvestingskosten en anderzijds de activiteitenkos-
ten. De eerste post bedraagt ongeveer f 19.000,waarbij
tegelijkertijd kan worden vastgesteld dat de huidige huisves
ting door de organisatie als zeer onvoldragen wordt ervaren
en dat men op zoek is naar andere huisvesting. Dat is voor
het college aanleiding geweest, wetende dat bij de stadsver
nieuwingscorporatie die recent een nieuwe huisvesting heeft
gekregen goed centraal gelegen een hele verdieping leeg
staat, om zowel met de SVK - ook een woonconsumentenorganisa
tie - als met de Stichting Woonbelangen Leeuwarden te praten
of het niet verstandig is om een gezamenlijke huisvesting te
bepleiten. Ik constateer dat er instemming bestaat bij zowel
de SVK als bij de Stichting Woonbelangen Leeuwarden om te
komen tot een gezamenlijke huisvesting in het pand van de
SVK, waarbij de huisvestingskosten om niet zijn. Met andere
woorden er kan dan gratis gehuisvest worden door de Stichting
Woonbelangen. Dat betekent feitelijk dat als wij die
f 54.000,van de Leeuwarder woningbouwcorporaties tot
uitgangspunt nemen, minus de huisvestingskosten van
f 19.000,wij zitten dan in de buurt van ongeveer
f 34.000,die nog resteert ten behoeve van de activiteiten.
Het college is voornemens, en zal dat ook binnenkort voor
leggen in de vorm van een onderdeel van het Herverdeelbesluit
Stadsvernieuwing 1994, om ten behoeve van de woonconsumenten
organisatie
f 34.000,beschikbaar te stellen, naast de afspraak dat de
organisatie om niet gehuisvest kan worden binnen het gebouw
van de SVK. Dat voor wat betreft de woonconsumenten.
Ik kom dan bij de CDA-fractie die heeft gevraagd naar de
mogelijkheid om de parkeerpolitie te privatiseren. Collega
Heere heeft daar al iets over gezegd. Ik zou daar graag iets
aan toe willen voegen in die zin dat wij binnenkort komen met
een parkeerbeleidsplan waarin staat aangegeven wat de taak,
omvang en inhoud - 1 "ijn van de parkeerpolitie, hoeveel
personeel nodig is gelet op de nieuwe aanpak van het parkeren
in de binnenstad en in de schilwijken en tegen welke kosten
wij dit bij de politie hebben ondergebracht of zullen gaan
onderbrengen, dan wel zo laten. Ik denk dat wij een fikse
poging zullen wagen om tijdens die discussie, want anders
gaat dat weer naast elkaar lopen, de gedachtengang die vanuit
de CDA-fractie naar voren is gekomen parallel te doen voor
leggen als wij het hebben over het Parkeerbeleidsplan, zodat
wij dan mogelijk in één keer de discussie kunnen afronden
over wat het meest efficiënt is, want daar gaat het ons in
feite gemeenschappelijk om. (De heer Krol: De wethouder
bedoelt dat hij het onderzoek wil starten om met gegevens te
257
komen bij de bespreking van het Parkeerbeleidsplan?Het
Parkeerbeleidsplan is nu vrijwel afgerond, daar gaat het om
hoeveel parkeerpolitie wij nodig hebben en tegen welke kos
ten. Daar staat het verhaal in hoeveel mensen wij op langere
termijn ook voor de controle van de schilwijken nodig hebben.
Er is een voorstel tegen welk bedrag wij dat nu feitelijk aan
de politie uitbesteden.
Een zelfde soort gedachtengang kun je ontwikkelen in de rich
ting van een particulier bedrijf. Randon zegt, als u ons de
gegevens aanreikt dan kunnen wij proberen om tegelijkertijd
die discussie af te ronden.
Motie nr. 27 van de D66-fractie betreft het halveren van het
kwaliteitsbeleid voor de volkshuisvesting. Dan hebben wij het
in feite over het schrappen van 6/10 formatieplaats.
Het gaat hier om een bestaande vacature en daar wordt 6/10 op
bezuinigd. Het college denkt dat dit verantwoord is, omdat
wij constateren dat door de gevolgen van een nieuwe ordening
in de volkshuisvesting de gemeentelijke beleidsbemoeienis met
volkshuisvesting zal afnemen. De heer De Jong heeft dat zelf
gisteren ook nadrukkelijk aangegeven. Tegelijkertijd is het
zo dat er nog 4/10 formatieplaats over is en wij hebben
gemeend dat te moeten koppelen aan een gedeeltelijke bezuini
ging op het terrein van de monumentenzorg. Daar is recent een
vacature gekomen, die vullen wij ook niet helemaal in. In die
zin kunnen wij een volwaardige vacature ontwikkelen ten
behoeve van de kwaliteit van de volkshuisvesting en tegelij
kertijd deels ook voor de kwaliteit van de monumentenzorg in
deze gemeente. Kortom een verantwoord totaalvoorstel
De D66-fractie heeft ook een motie neergelegd om eenmalig te
bezuinigen op het Fonds infrastructurele werken in 1994 voor
zo'n f 150.000,en dat betreft het beperken van de uitvoe
ring van verkeersluwe maatregelen in Aldlan. Wij hebben enige
tijd geleden in deze raad de nota Verkeersluwe gebieden
vastgesteld; er is een meerjarenprogramma gemaakt waarin op
basis van criteria de wijken achtereenvolgens verkeersluw
zouden worden gemaakt. Wij hebben moeten constateren dat door
gebrek aan beschikbare middelen met name de naoorlogse wijken
in plaats van integraal verkeersluw slechts moesten volstaan
met een beperkte oplossing, alleen de ergste knelpunten
konden in die wijken worden aangepakt. Dat geldt met name ook
voor Aldlan. Dat betekent dus dat:
a. de wijken in Aldlan het laatst aan de beurt zijn, dan
hebben wij het over Aldlan, Nijlan komt later;
b. wij slechts in heel beperkte mate verkeersluwe maatrege
len kunnen treffen ten gevolge van eerdere bezuinigin
gen;
c. wij recent, omdat wij incidenteel betalingsproblemen
258