van belang. Allereerst de taakstelling van f 1,5 miljoen.
Hoewel welzijnswerk voor ons een belangrijk item is, zijn wij
toch van mening, gezien de financiële positie van onze ge
meente, dat de voorgestane forse bezuiniging op dit terrein
helaas onvermijdelijk is. Wij zijn ons ook bewust van het
feit dat dit een forse klap is voor de betrokken instellin
gen. Toch achten wij het een goede zaak de beide bezuini
gingsvoorstellen in samenhang met elkaar te brengen en de
beslissing, de combinatie van deze voorstellen als geheel uit
te voeren, heeft dan ook onze instemming. Gelukkig vindt dit
idee ook ingang bij de betrokken instellingen. Wij zijn dan
ook blij dat door deze samenvoeging als tussenoplossing de
datum van 1 augustus 1994 is gekozen als ingangsdatum van de
nieuwe welzijnsinstelling. Dat geeft de mensen binnen de
huidige werkvormen de gelegenheid om inhoudelijk en praktisch
deze zaken goed voor te bereiden. Wat onze fractie betreft
zijn dus zowel de bezuiniging als de startdatum van de nieuwe
welzijnsinstelling een hard gegeven.
Waar wij wat minder duidelijk in kunnen zijn, is de invulling
van de formatieplaatsen zoals die staan vermeld in de notitie
over het welzijnswerk in 1994. Het is voor ons niet helemaal
mogelijk de consequenties hiervan te kunnen inschatten. Waar
wij wel voor moeten oppassen is dat het geld zou kunnen gaan
zitten in te dure huisvesting of een te dure top en/of mid
denkader. Het accent moet liggen op het uitvoerende werk in
het veld. Vandaar dat wij wel kunnen leven met hetgeen staat
in de notitie als richtlijn. Zodoende kan men ook flexibeler
omgaan met de personele inzet als er zich bijzondere knelpun
ten voordoen. Dit alles uiteraard binnen de door de raad
gestelde randvoorwaarden.
Op zich kunnen wij ons wel vinden als het gaat om een vang
netvoorziening van de nieuwe welzijnsinstelling. Immers deze
instelling moet diegenen weer op weg helpen die het zelf even
niet meer kunnen. Daarbij denken wij dan ook dat het advies-
en informatiewerk een belangrijke poot moet blijven. Immers
goede informatie en advies kan bij probleemsituaties leiden
tot voorkoming van isolement en in ieder geval veelal grotere
problemen voorkomen en soms ook uerugdringen.
Daarnaast zoi>ucii wij nogeens kuni.<_w nagaan of wij in een
bredere discussie over het welzijnsbeleid in bredere zin nog
andere mogelijkheden zien om bepaalde taken te kunnen finan
cieren. Echter aan dit beleid kunnen grenzen zitten, want aan
alles hangt een prijskaartje en dat moeten wij afwegen.
Eén ding is duidelijk, het kan niet voor de f 2,9 miljoen die
wij nu beschikbaar stellen voor de nieuwe welzijnsinstelling.
Vandaar ook in eerste instantie onze keuze voor een vangnet
functie. Zo mogelijk hopen wij voor de datum van 1 augustus
1994 nog te kunnen praten en te inventariseren wat de moge
lijkheden zouden kunnen zijn voor het wegvallen van overige
322
taken die nu nog onder de welzijnsinstelling vallen. Met dit
laatste bedoel ik ongeveer hetzelfde als verwoord in de motie
van de PAL/GL-fractie. Onze fractie was echter voor de aan
vang van de vergadering niet op de hoogte van het indienen
van deze motie. Ik betreur dat, vooral als wij willen dat een
motie zo raadsbreed mogelijk wordt aangenomen.
Mevrouw Van Ulsen: Voorzitter, ten aanzien van de heroriënta
tie van het welzijnswerk is het belangrijkste en het meeste
al in de commissie gezegd. Een aantal zaken blijven voor de
WD-fractie van belang.
De taakstelling moet gehaald worden, dat staat voorop. De
formatieplaatsen moeten door de nieuwe organisatie ingevuld
worden met inachtneming van het volgende, althans wat de WD-
fractie betreft. Het aantal formatieplaatsen blijft uitgangs
punt en natuurlijk is er verschuiving na overleg tussen b. en
w. en de instelling wat ons betreft altijd mogelijk. De
uitvoering is natuurlijk aan de nieuwe instelling. Er blijft
gelukkig ruimte voor de nodige flexibiliteit en wij gaan
ervan uit dat met name de ruimte voor nieuwe projecten hier
voor bedoeld is.
Het aantal formatieplaatsen geeft de tijdsinvestering aan per
taak, waarbij kleine wijzigingen, ik zei dat al eerder,
mogelijk moeten blijven. Want op deze wijze kunnen accenten
waargemaakt worden zoals zij toch door het grootste deel van
de raad worden gesteund. U kunt zich afvragen waarom de WD-
fractie vasthoudt aan het aantal formatieplaatsen, want er is
natuurlijk veel voor te zeggen dat dat aan de instelling zelf
overgelaten wordt. Het hoofdmotief is ingegeven en komt
eigenlijk overeen met wat mevrouw Dijkstra net zei, dat wij
willen voorkomen dat er personeelslasten doorgeschoven worden
naar overhead of dat het bijvoorbeeld besteed wordt aan
slechts één enkele taak.
De WD-fractie vindt dat overwogen moet worden of diegenen
die een beroep doen op het algemeen maatschappelijk werk in
het vervolg een eigen bijdrage gaan betalen.
Doel van het welzijnswerk is dat die mensen die om welke
reden dan ook hulp nodig hebb^.lie te geven ter voorkoming
van sociaal isolement, ongeacht om wie het gaat.
Wij wensen de nieuwe welzijnsinstelling veel wijsheid en
succes toe.
De heer De Jong: Voorzitter, het verhaal van de nieuwe wel
zi jnsinstelling, zoals dat vanavond voor ligt, heeft een
lange voorgeschiedenis gehad, laat ik dat concluderen en daar
verder niet meer op ingaan.
Het zal een hele moeilijke taak zijn om de verschillende
323