van belang. Allereerst de taakstelling van f 1,5 miljoen. Hoewel welzijnswerk voor ons een belangrijk item is, zijn wij toch van mening, gezien de financiële positie van onze ge meente, dat de voorgestane forse bezuiniging op dit terrein helaas onvermijdelijk is. Wij zijn ons ook bewust van het feit dat dit een forse klap is voor de betrokken instellin gen. Toch achten wij het een goede zaak de beide bezuini gingsvoorstellen in samenhang met elkaar te brengen en de beslissing, de combinatie van deze voorstellen als geheel uit te voeren, heeft dan ook onze instemming. Gelukkig vindt dit idee ook ingang bij de betrokken instellingen. Wij zijn dan ook blij dat door deze samenvoeging als tussenoplossing de datum van 1 augustus 1994 is gekozen als ingangsdatum van de nieuwe welzijnsinstelling. Dat geeft de mensen binnen de huidige werkvormen de gelegenheid om inhoudelijk en praktisch deze zaken goed voor te bereiden. Wat onze fractie betreft zijn dus zowel de bezuiniging als de startdatum van de nieuwe welzijnsinstelling een hard gegeven. Waar wij wat minder duidelijk in kunnen zijn, is de invulling van de formatieplaatsen zoals die staan vermeld in de notitie over het welzijnswerk in 1994. Het is voor ons niet helemaal mogelijk de consequenties hiervan te kunnen inschatten. Waar wij wel voor moeten oppassen is dat het geld zou kunnen gaan zitten in te dure huisvesting of een te dure top en/of mid denkader. Het accent moet liggen op het uitvoerende werk in het veld. Vandaar dat wij wel kunnen leven met hetgeen staat in de notitie als richtlijn. Zodoende kan men ook flexibeler omgaan met de personele inzet als er zich bijzondere knelpun ten voordoen. Dit alles uiteraard binnen de door de raad gestelde randvoorwaarden. Op zich kunnen wij ons wel vinden als het gaat om een vang netvoorziening van de nieuwe welzijnsinstelling. Immers deze instelling moet diegenen weer op weg helpen die het zelf even niet meer kunnen. Daarbij denken wij dan ook dat het advies- en informatiewerk een belangrijke poot moet blijven. Immers goede informatie en advies kan bij probleemsituaties leiden tot voorkoming van isolement en in ieder geval veelal grotere problemen voorkomen en soms ook uerugdringen. Daarnaast zoi>ucii wij nogeens kuni.<_w nagaan of wij in een bredere discussie over het welzijnsbeleid in bredere zin nog andere mogelijkheden zien om bepaalde taken te kunnen finan cieren. Echter aan dit beleid kunnen grenzen zitten, want aan alles hangt een prijskaartje en dat moeten wij afwegen. Eén ding is duidelijk, het kan niet voor de f 2,9 miljoen die wij nu beschikbaar stellen voor de nieuwe welzijnsinstelling. Vandaar ook in eerste instantie onze keuze voor een vangnet functie. Zo mogelijk hopen wij voor de datum van 1 augustus 1994 nog te kunnen praten en te inventariseren wat de moge lijkheden zouden kunnen zijn voor het wegvallen van overige 322 taken die nu nog onder de welzijnsinstelling vallen. Met dit laatste bedoel ik ongeveer hetzelfde als verwoord in de motie van de PAL/GL-fractie. Onze fractie was echter voor de aan vang van de vergadering niet op de hoogte van het indienen van deze motie. Ik betreur dat, vooral als wij willen dat een motie zo raadsbreed mogelijk wordt aangenomen. Mevrouw Van Ulsen: Voorzitter, ten aanzien van de heroriënta tie van het welzijnswerk is het belangrijkste en het meeste al in de commissie gezegd. Een aantal zaken blijven voor de WD-fractie van belang. De taakstelling moet gehaald worden, dat staat voorop. De formatieplaatsen moeten door de nieuwe organisatie ingevuld worden met inachtneming van het volgende, althans wat de WD- fractie betreft. Het aantal formatieplaatsen blijft uitgangs punt en natuurlijk is er verschuiving na overleg tussen b. en w. en de instelling wat ons betreft altijd mogelijk. De uitvoering is natuurlijk aan de nieuwe instelling. Er blijft gelukkig ruimte voor de nodige flexibiliteit en wij gaan ervan uit dat met name de ruimte voor nieuwe projecten hier voor bedoeld is. Het aantal formatieplaatsen geeft de tijdsinvestering aan per taak, waarbij kleine wijzigingen, ik zei dat al eerder, mogelijk moeten blijven. Want op deze wijze kunnen accenten waargemaakt worden zoals zij toch door het grootste deel van de raad worden gesteund. U kunt zich afvragen waarom de WD- fractie vasthoudt aan het aantal formatieplaatsen, want er is natuurlijk veel voor te zeggen dat dat aan de instelling zelf overgelaten wordt. Het hoofdmotief is ingegeven en komt eigenlijk overeen met wat mevrouw Dijkstra net zei, dat wij willen voorkomen dat er personeelslasten doorgeschoven worden naar overhead of dat het bijvoorbeeld besteed wordt aan slechts één enkele taak. De WD-fractie vindt dat overwogen moet worden of diegenen die een beroep doen op het algemeen maatschappelijk werk in het vervolg een eigen bijdrage gaan betalen. Doel van het welzijnswerk is dat die mensen die om welke reden dan ook hulp nodig hebb^.lie te geven ter voorkoming van sociaal isolement, ongeacht om wie het gaat. Wij wensen de nieuwe welzijnsinstelling veel wijsheid en succes toe. De heer De Jong: Voorzitter, het verhaal van de nieuwe wel zi jnsinstelling, zoals dat vanavond voor ligt, heeft een lange voorgeschiedenis gehad, laat ik dat concluderen en daar verder niet meer op ingaan. Het zal een hele moeilijke taak zijn om de verschillende 323

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 15