De heer Biemans heeft gevraagd naar de OLAF-tarieven, dat de
verschillen tussen GFT en rest integraal afval zo miniem aan
het worden zijn. Ik ben dat met hem eens. De inzet van ons in
het OLAF-bestuur is om met name in de meerjarenbegroting,
waar dat verschil steeds kleiner wordt, daar tegen te zijn en
om te bewerkstelligen dat dat verschil om meer dan één reden
groot blijft.
Ik betreur de meerjarenraming zoals die op dit moment in
concept in OLAF verband tot ons komt. Wij hebben als Leeuwar
den daar ook tegen geprotesteerd.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.met de aantekening dat de PAL/GL-
fractie geacht wil worden tegen de verhoging van de tarieven
van de rioolrechten en de afvalstoffenheffing te hebben
gestemd en met inachtneming van de toezegging van de wethou
der.
Punt 4 (bijlage nr. 232).
De Voorzitter: Aan de orde is Werkprogramma Milieu 1994.
De heer Burg: Voorzitter, bij het vorige agendapunt zijn onze
standpunten over de afvalstoffenheffing en de rioolretributie
al aan de orde geweest. Ik noem deze zaken omdat er ook in
het Milieu-uitvoeringsprogramma activiteiten worden opgevoerd
die ten laste komen van heffingen en leges. Daarvoor geldt
voor wat betreft de afvalstoffenheffing en de rioolretributie
hetzelfde principiële bezwaar, daar gaan wij mee met die van
moeten signaleren.??? In dit geval, ook al omdat er onvol
doende draagvlak aanwezig is om de methodiek van toerekening
te veranderen, gaan wij overigens wel akkoord met het uitvoe-
rings- en werkprogramma. Wij vinden namelijk als zodanig de
toerekening van gescheiden inzameling, met toepassing van
afvalparkjes, compostering en verwerking van grof afval, wel
bij de afvalstoffenheffing behoren, maar zoals ik al zei
behoort dat dan ook door alle burgers mee gedragen te worden,
hetgeen de motivatie tot vermindering ook stimuleert.
Maar overigens dus akkoord met het werkprogramma 1994.
310
De heer Heinz: Het MUP.
Wij hebben eergisteren in grote trekken bij de algemene
beschouwingen al over het milieubeleid gepraat. Ik heb onder
andere gewezen op de integratie van het milieubeleid. Wij
hebben dat vanmiddag in de Commissie Milieu en Stadsbeheer
nog eens gedaan. Overigens, omdat het niet in het verslag
komt van de commissie, wil ik nog wel een compliment uitspre
ken over de notitie over de bedrijfsinterne milieuzorg. Als
het gaat over integratie van het milieubeleid in het gemeen
telijk apparaat, vindt ik die notitie en die aanzet die door
de dienst Stadsbeheer is gedaan een goede.
Dan het MUP zelf. Er is een achterstand opgelopen in de
afgelopen jaren ten opzichte van het oorspronkelijke program
ma van f 1 miljoen en volgend jaar wordt dat zelfs f 1,5
miljoen. Wat de gevolgen zijn van deze achterstand op de
doelen en de taakstelling van de Milieunota is niet duide
lijk. Die taakstellingen zijn soms heel expliciet.
Hoe ver lopen wij achter? Hoe ver zijn wij van onze doelen
verwijderd? In de Milieunota wordt gesproken over te realise
ren doelen voor 1995 en doelen na 1995. Het ligt dus voor de
hand om in 1994 een evaluatie op te stellen. Wij pleiten er
voor de Milieunota in de eerste helft van 1994 te evalueren.
Ruim voor de invulling van de begroting 1995, zodat duidelijk
wordt wat de claim vanuit het milieu is. Dus niet afwachten
tot er in het najaar blijkt dat er weer te weinig geld voor
het milieubeleid over is. Wij zouden graag een toezegging van
de wethouder willen om dat te proberen te realiseren.
Binnen de beperkte financiële ruimte die er voor volgend jaar
is, is geprobeerd een zo breed mogelijk pakket voor 1994 te
maken. Wij onderschrijven dit programma op één activiteit na.
Dit jaar hebben wij nogal uitgebreid gepraat over een systeem
van afvalstoffenheffing zoals bijvoorbeeld in Oostzaan ge
beurt om die te koppelen aan de hoeveelheid aangeboden huis
houdelijk afval. De excursie naar Oostzaan was ook heel
verhelderend en eenieder die daar bij was, was ervan over
tuigd dat wij die kant op zouden moeten gaan. Niet alleen
vanwege het ^..incipe de vervuilc" betaalt, maar ook omdat
blijkt dat dit systeem preventief werkt. Mersen kopen minder
produkten die hun afvalberg doen toenemen en daarmee de
hoogte van hun heffing. Het is ook duidelijk dat er nogal wat
problemen overwonnen moeten worden als er in Leeuwarden tot
een dergelijk systeem wordt overgegaan. Er zou wat ons be
treft, en daar is ook in de afgelopen maanden wel over ge
praat, een verkenning moeten plaatsvinden van die problemen
en knelpunten en hoe die in Leeuwarden opgelost zouden moeten
worden. De PAL/GL-fractie zou binnen het werkprogramma van
1994 hier ruimte voor willen vrijmaken en heeft daarvoor een
motie opgesteld, die luidt als volgt:
311