De heer Biemans heeft gevraagd naar de OLAF-tarieven, dat de verschillen tussen GFT en rest integraal afval zo miniem aan het worden zijn. Ik ben dat met hem eens. De inzet van ons in het OLAF-bestuur is om met name in de meerjarenbegroting, waar dat verschil steeds kleiner wordt, daar tegen te zijn en om te bewerkstelligen dat dat verschil om meer dan één reden groot blijft. Ik betreur de meerjarenraming zoals die op dit moment in concept in OLAF verband tot ons komt. Wij hebben als Leeuwar den daar ook tegen geprotesteerd. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de PAL/GL- fractie geacht wil worden tegen de verhoging van de tarieven van de rioolrechten en de afvalstoffenheffing te hebben gestemd en met inachtneming van de toezegging van de wethou der. Punt 4 (bijlage nr. 232). De Voorzitter: Aan de orde is Werkprogramma Milieu 1994. De heer Burg: Voorzitter, bij het vorige agendapunt zijn onze standpunten over de afvalstoffenheffing en de rioolretributie al aan de orde geweest. Ik noem deze zaken omdat er ook in het Milieu-uitvoeringsprogramma activiteiten worden opgevoerd die ten laste komen van heffingen en leges. Daarvoor geldt voor wat betreft de afvalstoffenheffing en de rioolretributie hetzelfde principiële bezwaar, daar gaan wij mee met die van moeten signaleren.??? In dit geval, ook al omdat er onvol doende draagvlak aanwezig is om de methodiek van toerekening te veranderen, gaan wij overigens wel akkoord met het uitvoe- rings- en werkprogramma. Wij vinden namelijk als zodanig de toerekening van gescheiden inzameling, met toepassing van afvalparkjes, compostering en verwerking van grof afval, wel bij de afvalstoffenheffing behoren, maar zoals ik al zei behoort dat dan ook door alle burgers mee gedragen te worden, hetgeen de motivatie tot vermindering ook stimuleert. Maar overigens dus akkoord met het werkprogramma 1994. 310 De heer Heinz: Het MUP. Wij hebben eergisteren in grote trekken bij de algemene beschouwingen al over het milieubeleid gepraat. Ik heb onder andere gewezen op de integratie van het milieubeleid. Wij hebben dat vanmiddag in de Commissie Milieu en Stadsbeheer nog eens gedaan. Overigens, omdat het niet in het verslag komt van de commissie, wil ik nog wel een compliment uitspre ken over de notitie over de bedrijfsinterne milieuzorg. Als het gaat over integratie van het milieubeleid in het gemeen telijk apparaat, vindt ik die notitie en die aanzet die door de dienst Stadsbeheer is gedaan een goede. Dan het MUP zelf. Er is een achterstand opgelopen in de afgelopen jaren ten opzichte van het oorspronkelijke program ma van f 1 miljoen en volgend jaar wordt dat zelfs f 1,5 miljoen. Wat de gevolgen zijn van deze achterstand op de doelen en de taakstelling van de Milieunota is niet duide lijk. Die taakstellingen zijn soms heel expliciet. Hoe ver lopen wij achter? Hoe ver zijn wij van onze doelen verwijderd? In de Milieunota wordt gesproken over te realise ren doelen voor 1995 en doelen na 1995. Het ligt dus voor de hand om in 1994 een evaluatie op te stellen. Wij pleiten er voor de Milieunota in de eerste helft van 1994 te evalueren. Ruim voor de invulling van de begroting 1995, zodat duidelijk wordt wat de claim vanuit het milieu is. Dus niet afwachten tot er in het najaar blijkt dat er weer te weinig geld voor het milieubeleid over is. Wij zouden graag een toezegging van de wethouder willen om dat te proberen te realiseren. Binnen de beperkte financiële ruimte die er voor volgend jaar is, is geprobeerd een zo breed mogelijk pakket voor 1994 te maken. Wij onderschrijven dit programma op één activiteit na. Dit jaar hebben wij nogal uitgebreid gepraat over een systeem van afvalstoffenheffing zoals bijvoorbeeld in Oostzaan ge beurt om die te koppelen aan de hoeveelheid aangeboden huis houdelijk afval. De excursie naar Oostzaan was ook heel verhelderend en eenieder die daar bij was, was ervan over tuigd dat wij die kant op zouden moeten gaan. Niet alleen vanwege het ^..incipe de vervuilc" betaalt, maar ook omdat blijkt dat dit systeem preventief werkt. Mersen kopen minder produkten die hun afvalberg doen toenemen en daarmee de hoogte van hun heffing. Het is ook duidelijk dat er nogal wat problemen overwonnen moeten worden als er in Leeuwarden tot een dergelijk systeem wordt overgegaan. Er zou wat ons be treft, en daar is ook in de afgelopen maanden wel over ge praat, een verkenning moeten plaatsvinden van die problemen en knelpunten en hoe die in Leeuwarden opgelost zouden moeten worden. De PAL/GL-fractie zou binnen het werkprogramma van 1994 hier ruimte voor willen vrijmaken en heeft daarvoor een motie opgesteld, die luidt als volgt: 311

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 9