dat gericht is op maatschappelijke participatie en activering
van de inwoners van Leeuwarden.
Samengevat kan ik zeggen, dat PAL/Groen Links vindt dat er
weinig vernieuwing van het bestaande beleid in het
Collegeprogramma staat. Daarom zal de houding van PAL/Groen
Links de komende jaren dezelfde zijn als de afgelopen vier
jaren. Dat betekent, dat wij de plannen van het college
kritisch zullen blijven beoordelen en zelf met nieuwe en
creatieve ideeën zullen komen, gebaseerd op ons verkiezings
programma
De heer Jacobse: Ik wil beginnen met de leden van de raad te
feliciteren met hun verkiezing of herverkiezing en benoeming
in deze raad, met excuses dat ik met de rug naar de publieke
tribune spreek. Dat is geen minachting, maar hopelijk sym
bolisch voor het feit dat zij achter ons staan.
De verkiezingen zijn geweest, de burger heeft gesproken.
Vandaag treedt hier het resultaat aan om de gemeente te
besturen. Formeel met zijn allen, in werkelijkheid, praktisch
gezien, gaan vandaag drie partijen verder met besturen op
basis van een onderling gesloten akkoord. Graag wil ik eerst
enkele woorden zeggen over de keuze voor een PvdA, CDA en D66
college. De NLP kan geen begrip opbrengen voor de snelle
afwijzing door de PvdA van een vier partijen college. De PvdA
verloor een kwart en het CDA liefst 1/3 van haar aanhang.
Zoals alles wat in Leeuwarden fout gaat, wordt ook dit iets
te gemakkelijk op "landelijk" gegooid. De mensen willen een
andere koers. De NLP is er het bewijs van. Voor de moeilijke
tijden die Leeuwarden te wachten staan, de ingrijpende be
slissingen die genomen moeten worden, alsook voor de gewenste
vernieuwing had een vier partijencollege met gebruik van het
part-time wethouderschap uit draagvlak overwegingen beter
geweest. Het gaat er bij ons ook niet in dat de extra 40.000
gulden hier hard breekpunt was. Zelden kun je ergens zo
goedkoop twee arbeidsplaatsen realiseren. Het was een gezocht
argument dat politiek nu even goed uitkwam.
Mijn fractie heeft ook geen goed woord over voor het feit dat
PvdA en ook het CDA, partijen die kritisch zijn geweest tij
dens de vorige raadsperioden, eigenlijk bij voorbaat uit
sluit. Leden van de WD-fractie, ik geef u in overweging om,
indien u de volgende keer kans wilt maken, de komende periode
op gepaste wijze de PvdA coryfeeën te benaderen. Een Neder
landse zegswijze luidt Oude wijn in Nieuwe zakken". Zelfs
dat laatste is thans niet geheel het geval. Allen het etiket
is aangepast aan de tijd. Heette het in 1986 nog democratise
ring, het streven naar actieve democratie, waarin de burger
meeweet, meespreekt en meebeslist. Nu heet het bestuurlijke
18
vernieuwing: een alerte en open opstelling naar de burger. En
zo zou ik door kunnen gaan, werkgelegenheid, ambtelijke
reorganisatie, emancipatie. Nalezing van collegeprogramma's
uit het verleden en dat van nu leidt tot drie teleurstellende
conclusies
1. de inhoud is vrijwel identiek;
2. doelstellingen zijn nooit gehaald;
3. dat dit programma geen PvdA/CDA collegeprogramma maar
een PvdA/CDA/D66 programma is zal niemand opvallen.
Eén punt is duidelijk anders: Was optimistisch ramen het
eerste dekkingsmiddel in 1986, nu is men er dan toch achter
dat verplichtingen pas kunnen worden aangegaan als daarvoor
een solide dekking aanwezig is. Maar daar waren PvdA/CDA ook
al achter. D66 wou een programma op hoofdlijnen, meer in
vloed, meer vrijheid voor de raadsfractie. Maar toen de PvdA
absolute trouw aan de collegevoorstellen eiste als voorwaarde
voor collegedeelname door D66, krabbelde men angstig terug.
Ik richt mij, voorzitter, met name tot D66 omdat zij het
mogelijk maakt dat het beleid van de afgelopen jaren gewoon
wordt voortgezet. Mijn fractie constateert dat de belangrijk
ste bestuurlijke vernieuwing die D66 thans inbrengt, is dat
de fractie niet alleen trouw beloofd aan de Grondwet, maar
ook aan mevrouw Vlietstra.
Ik kom bij de invulling van de wethoudersfuncties. De NLP
heeft grote twijfels of de mensen die verantwoordelijk waren
voor het optimistisch ramen, de grote tekorten, de hoge
lastendruk, in staat zullen zijn solide ramen zich eigen te
maken. De NLP heeft grote twijfels of mensen die als uit
gangspunt namen "de gemeente weet beter wat goed is voor zijn
burgers dan de burger zelf", in staat zullen zijn zo'n
switch te maken dat de burger er vertrouwen in krijgt en mee
gaat spreken omdat hij weet dat er echt geluisterd wordt, dat
het zinvol is. De NLP heeft grote twijfels of de mensen die
verantwoordelijk waren voor de miskleunen van de afgelopen
jaren niet te zeer belast zijn om een nieuwe start te maken.
Wij hopen oprecht dat die mensen, indien gekozen, dat ver
trouwen bij ons zullen winnen, dat het anders wordt, beter
wordt, dat er sprake is van een breuk met het verleden.
Over de inhoud van het Collegeprogramma willen we thans kort
zijn, er komen nog voldoende gelegenheden daarover te
spreken. Eén ding is duidelijk, de huidige hoge lastendruk
zal niet worden verlaagd. Men komt weer met een ambitieus en
duur programma. Hoewel men zegt beter te willen luisteren
naar de wensen van de burgers, blijkt dat uit het programma
en de samenstelling van het college niet. De stelligheid
waarmee voorgenomen besluiten in het Collegeprogramma staan
doen vermoeden dat inspreken op die beleidsterreinen nauwe-
19