dat gericht is op maatschappelijke participatie en activering van de inwoners van Leeuwarden. Samengevat kan ik zeggen, dat PAL/Groen Links vindt dat er weinig vernieuwing van het bestaande beleid in het Collegeprogramma staat. Daarom zal de houding van PAL/Groen Links de komende jaren dezelfde zijn als de afgelopen vier jaren. Dat betekent, dat wij de plannen van het college kritisch zullen blijven beoordelen en zelf met nieuwe en creatieve ideeën zullen komen, gebaseerd op ons verkiezings programma De heer Jacobse: Ik wil beginnen met de leden van de raad te feliciteren met hun verkiezing of herverkiezing en benoeming in deze raad, met excuses dat ik met de rug naar de publieke tribune spreek. Dat is geen minachting, maar hopelijk sym bolisch voor het feit dat zij achter ons staan. De verkiezingen zijn geweest, de burger heeft gesproken. Vandaag treedt hier het resultaat aan om de gemeente te besturen. Formeel met zijn allen, in werkelijkheid, praktisch gezien, gaan vandaag drie partijen verder met besturen op basis van een onderling gesloten akkoord. Graag wil ik eerst enkele woorden zeggen over de keuze voor een PvdA, CDA en D66 college. De NLP kan geen begrip opbrengen voor de snelle afwijzing door de PvdA van een vier partijen college. De PvdA verloor een kwart en het CDA liefst 1/3 van haar aanhang. Zoals alles wat in Leeuwarden fout gaat, wordt ook dit iets te gemakkelijk op "landelijk" gegooid. De mensen willen een andere koers. De NLP is er het bewijs van. Voor de moeilijke tijden die Leeuwarden te wachten staan, de ingrijpende be slissingen die genomen moeten worden, alsook voor de gewenste vernieuwing had een vier partijencollege met gebruik van het part-time wethouderschap uit draagvlak overwegingen beter geweest. Het gaat er bij ons ook niet in dat de extra 40.000 gulden hier hard breekpunt was. Zelden kun je ergens zo goedkoop twee arbeidsplaatsen realiseren. Het was een gezocht argument dat politiek nu even goed uitkwam. Mijn fractie heeft ook geen goed woord over voor het feit dat PvdA en ook het CDA, partijen die kritisch zijn geweest tij dens de vorige raadsperioden, eigenlijk bij voorbaat uit sluit. Leden van de WD-fractie, ik geef u in overweging om, indien u de volgende keer kans wilt maken, de komende periode op gepaste wijze de PvdA coryfeeën te benaderen. Een Neder landse zegswijze luidt Oude wijn in Nieuwe zakken". Zelfs dat laatste is thans niet geheel het geval. Allen het etiket is aangepast aan de tijd. Heette het in 1986 nog democratise ring, het streven naar actieve democratie, waarin de burger meeweet, meespreekt en meebeslist. Nu heet het bestuurlijke 18 vernieuwing: een alerte en open opstelling naar de burger. En zo zou ik door kunnen gaan, werkgelegenheid, ambtelijke reorganisatie, emancipatie. Nalezing van collegeprogramma's uit het verleden en dat van nu leidt tot drie teleurstellende conclusies 1. de inhoud is vrijwel identiek; 2. doelstellingen zijn nooit gehaald; 3. dat dit programma geen PvdA/CDA collegeprogramma maar een PvdA/CDA/D66 programma is zal niemand opvallen. Eén punt is duidelijk anders: Was optimistisch ramen het eerste dekkingsmiddel in 1986, nu is men er dan toch achter dat verplichtingen pas kunnen worden aangegaan als daarvoor een solide dekking aanwezig is. Maar daar waren PvdA/CDA ook al achter. D66 wou een programma op hoofdlijnen, meer in vloed, meer vrijheid voor de raadsfractie. Maar toen de PvdA absolute trouw aan de collegevoorstellen eiste als voorwaarde voor collegedeelname door D66, krabbelde men angstig terug. Ik richt mij, voorzitter, met name tot D66 omdat zij het mogelijk maakt dat het beleid van de afgelopen jaren gewoon wordt voortgezet. Mijn fractie constateert dat de belangrijk ste bestuurlijke vernieuwing die D66 thans inbrengt, is dat de fractie niet alleen trouw beloofd aan de Grondwet, maar ook aan mevrouw Vlietstra. Ik kom bij de invulling van de wethoudersfuncties. De NLP heeft grote twijfels of de mensen die verantwoordelijk waren voor het optimistisch ramen, de grote tekorten, de hoge lastendruk, in staat zullen zijn solide ramen zich eigen te maken. De NLP heeft grote twijfels of mensen die als uit gangspunt namen "de gemeente weet beter wat goed is voor zijn burgers dan de burger zelf", in staat zullen zijn zo'n switch te maken dat de burger er vertrouwen in krijgt en mee gaat spreken omdat hij weet dat er echt geluisterd wordt, dat het zinvol is. De NLP heeft grote twijfels of de mensen die verantwoordelijk waren voor de miskleunen van de afgelopen jaren niet te zeer belast zijn om een nieuwe start te maken. Wij hopen oprecht dat die mensen, indien gekozen, dat ver trouwen bij ons zullen winnen, dat het anders wordt, beter wordt, dat er sprake is van een breuk met het verleden. Over de inhoud van het Collegeprogramma willen we thans kort zijn, er komen nog voldoende gelegenheden daarover te spreken. Eén ding is duidelijk, de huidige hoge lastendruk zal niet worden verlaagd. Men komt weer met een ambitieus en duur programma. Hoewel men zegt beter te willen luisteren naar de wensen van de burgers, blijkt dat uit het programma en de samenstelling van het college niet. De stelligheid waarmee voorgenomen besluiten in het Collegeprogramma staan doen vermoeden dat inspreken op die beleidsterreinen nauwe- 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 10