EKÉSMMMHiiMtt de verantwoordelijkheid die ouders hebben voor de opvoeding van hun kinderen. De uitwerking daarvan zou kunnen leiden tot een grotere inbreng en betrokkenheid van ouders bij het onderwijs en dat zal de kwaliteit van het onderwijs alleen maar kunnen verbeteren. Ook op dit punt onze waardering. Zorg bestaat er bij mijn fractie over de temporisering van het milieubeleid. In het verleden hebben wij erop gewezen dat het ambitieniveau van het milieu-uitvoeringsprogram te hoog was en daarmee onuitvoerbaar. Maar om nu het een en al op de lange baan te schuiven, dat gaat wat ver. In het oog springende projecten zullen voorrang krijgen, het lijkt een kosmetische benadering. Mijn fractie kiest echter voor een prioriteitsstelling gebaseerd op de ernst van de vervuiling en het belang van de volksgezondheid. De formulering ten aanzien van het openhouden van de ijshal roept bij mij de gedachte op van een dichtgeslagen boek. Als de gemeente geen middelen wil uittrekken voor deze vorm van actieve sportbeoefening, terwijl dat wel en in aanzienlijke mate gebeurt voor andere sporten, bekruipt mij het gevoel van meten met twee maten. Ten aanzien van de werkgelegenheidsproblematiek kom bij mij de vraag op of in voldoende mate wordt ingezet op het schep pen van nieuwe werkgelegenheid. Bij de economische ontwik keling van Leeuwarden, zoals die beschreven staat bovenaan pagina 11, staat een woordspeling. "De werkeloosheid is nog steeds onaanvaardbaar hoog." Als wij werkeloos toekijken, zal de werkloosheid onaanvaardbaar hoog blijven. Wellicht bedoelt het Collegeprogramma dat de werkloosheid onaanvaardbaar hoog is. Hier is een brede aanpak van de economische ontwikkeling noodzakelijk met grote industriële projecten in het kader van de Westergozone. Als de ontwikkeling ten zuidwesten van Leeuwarden beperkt blijft tot een MTC, met slechts circa 90 arbeidsplaatsen, dan is dat veel te weinig voor een zo stra tegische lokatie. Wij kiezen op die plek voor grootschalige industriële ontwikkelingen waarvan het MTC een onderdeel is. Wij komen 8 a 9.000 arbeidsplaatsen tekort, daarvoor een oplossing vinden vraagt maximale inzet en ook het vrijmaken van extra middelen om werkgelegenheid te bevorderen. Het Milieu Technisch Centrum lijkt daarin slechts een klein onderdeel dat wij graag hier in Leeuwarden willen realiseren als ook voldoende andere werkgelegenheid kan worden gereali seerd. Het additionele 1000-banenplan is voor mijn fractie nog met teveel vraagtekens omgeven om daar nu al enthousiast op te reageren. Opnieuw structureel financieren met collectieve middelen biedt geen definitieve oplossing. Additionele ar beidsplaatsen kunnen niet meer zijn dan de smeerolie op het vinden van reguliere arbeidsplaatsen. 22 Mijnheer de voorzitter, afsluitend wil ik volstaan met de opmerking dat de richting waarin collegepartijen oplossingen zoeken voor maatschappelijke problemen in veel gevallen overeenkomt met die van mijn fractie. Er zijn ook fundamen tele verschillen, zoals op het punt van het voorkeursbeleid en discriminatie op grond van het geslacht. Toch zijn er voldoende overeenkomsten om de constructieve samenwerking met andere partijen in deze raad en te zamen met het nieuwe college voort te zetten. Wel betreurt mijn fractie in hoge mate dat in het College programma zo weinig uitkomt dat de overheid in dienst van God staat. Het is een fictie dat de overheid neutraal kan zijn tegenover Gods geboden. Die zijn heilzaam voor heel de samen leving. De overheid heeft haar ambt en bevoegdheid van God ontvangen en naar onze overtuiging moet de overheid daarom haar gezag ook inzetten tot heil van de samenleving waarbij de geestelijke vrijheid van iedere burger gewaarborgd is. De bijbel roept ons op om naar Gods geboden te leven, niet bij het zelfbeschikkingsrecht van de mens, dat biedt geen perspectief, maar wie zich onderworpen weet aan Gods geboden en daarna handelt heeft toekomst en heeft perspectief. Dat wil mijn fractie in de komende tijd ook heel concreet ver talen in het beleid dat wij voorstaan. Geef de Here God ons allen wat daarvoor nodig is om naar recht en gerechtigheid dienstbaar te zijn aan de samenleving. Ik dank u wel. De Voorzitters Hiermee is de eerste termijn vanuit de raad geschied. Het is aan mij op dit moment niet om, zoals gebrui kelijk bij iedere behandeling van een agendapunt, nu namens het college en ook niet namens het voorzitterschap als zo danig te reageren op deze eerste termijn. Wel wil ik heel kort, omdat daar naar verwezen is, in één zin zeggen dat ik als individu en ook als burgemeester en als voorzitter van het college graag het Collegeprogramma onderschrijf en ook datgene wat daarover in de publiciteit is verschenen als een te verwachten portefeuilleverdeling gaarne op mij zal nemen. Ook daarbij zijn mijn persoonlijke verwachtingen hoog gespan nen. Niet alleen bij de heer Krol is dat zo, maar dit is ook bij ondergetekende het geval. Alles wat verder en detail zou kunnen worden besproken ten aanzien van of werkgelegenheid in algemene zin of de portefeuille Economische Zaken als zodanig, lijkt mij op dit moment niet passen. Wellicht is daar binnenkort een geschikt moment voor waarop een en ander kan worden verklaard vanuit de portefeuille als zodanig. Ik wil de leden van de raad de gelegenheid geven in tweede termijn het woord te voeren. 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 12