EKÉSMMMHiiMtt
de verantwoordelijkheid die ouders hebben voor de opvoeding
van hun kinderen. De uitwerking daarvan zou kunnen leiden tot
een grotere inbreng en betrokkenheid van ouders bij het
onderwijs en dat zal de kwaliteit van het onderwijs alleen
maar kunnen verbeteren. Ook op dit punt onze waardering.
Zorg bestaat er bij mijn fractie over de temporisering van
het milieubeleid. In het verleden hebben wij erop gewezen dat
het ambitieniveau van het milieu-uitvoeringsprogram te hoog
was en daarmee onuitvoerbaar. Maar om nu het een en al op de
lange baan te schuiven, dat gaat wat ver.
In het oog springende projecten zullen voorrang krijgen, het
lijkt een kosmetische benadering. Mijn fractie kiest echter
voor een prioriteitsstelling gebaseerd op de ernst van de
vervuiling en het belang van de volksgezondheid.
De formulering ten aanzien van het openhouden van de ijshal
roept bij mij de gedachte op van een dichtgeslagen boek. Als
de gemeente geen middelen wil uittrekken voor deze vorm van
actieve sportbeoefening, terwijl dat wel en in aanzienlijke
mate gebeurt voor andere sporten, bekruipt mij het gevoel van
meten met twee maten.
Ten aanzien van de werkgelegenheidsproblematiek kom bij mij
de vraag op of in voldoende mate wordt ingezet op het schep
pen van nieuwe werkgelegenheid. Bij de economische ontwik
keling van Leeuwarden, zoals die beschreven staat bovenaan
pagina 11, staat een woordspeling. "De werkeloosheid is nog
steeds onaanvaardbaar hoog." Als wij werkeloos toekijken, zal
de werkloosheid onaanvaardbaar hoog blijven. Wellicht bedoelt
het Collegeprogramma dat de werkloosheid onaanvaardbaar hoog
is. Hier is een brede aanpak van de economische ontwikkeling
noodzakelijk met grote industriële projecten in het kader van
de Westergozone. Als de ontwikkeling ten zuidwesten van
Leeuwarden beperkt blijft tot een MTC, met slechts circa 90
arbeidsplaatsen, dan is dat veel te weinig voor een zo stra
tegische lokatie. Wij kiezen op die plek voor grootschalige
industriële ontwikkelingen waarvan het MTC een onderdeel is.
Wij komen 8 a 9.000 arbeidsplaatsen tekort, daarvoor een
oplossing vinden vraagt maximale inzet en ook het vrijmaken
van extra middelen om werkgelegenheid te bevorderen. Het
Milieu Technisch Centrum lijkt daarin slechts een klein
onderdeel dat wij graag hier in Leeuwarden willen realiseren
als ook voldoende andere werkgelegenheid kan worden gereali
seerd.
Het additionele 1000-banenplan is voor mijn fractie nog met
teveel vraagtekens omgeven om daar nu al enthousiast op te
reageren. Opnieuw structureel financieren met collectieve
middelen biedt geen definitieve oplossing. Additionele ar
beidsplaatsen kunnen niet meer zijn dan de smeerolie op het
vinden van reguliere arbeidsplaatsen.
22
Mijnheer de voorzitter, afsluitend wil ik volstaan met de
opmerking dat de richting waarin collegepartijen oplossingen
zoeken voor maatschappelijke problemen in veel gevallen
overeenkomt met die van mijn fractie. Er zijn ook fundamen
tele verschillen, zoals op het punt van het voorkeursbeleid
en discriminatie op grond van het geslacht. Toch zijn er
voldoende overeenkomsten om de constructieve samenwerking met
andere partijen in deze raad en te zamen met het nieuwe
college voort te zetten.
Wel betreurt mijn fractie in hoge mate dat in het College
programma zo weinig uitkomt dat de overheid in dienst van God
staat. Het is een fictie dat de overheid neutraal kan zijn
tegenover Gods geboden. Die zijn heilzaam voor heel de samen
leving. De overheid heeft haar ambt en bevoegdheid van God
ontvangen en naar onze overtuiging moet de overheid daarom
haar gezag ook inzetten tot heil van de samenleving waarbij
de geestelijke vrijheid van iedere burger gewaarborgd is. De
bijbel roept ons op om naar Gods geboden te leven, niet bij
het zelfbeschikkingsrecht van de mens, dat biedt geen
perspectief, maar wie zich onderworpen weet aan Gods geboden
en daarna handelt heeft toekomst en heeft perspectief. Dat
wil mijn fractie in de komende tijd ook heel concreet ver
talen in het beleid dat wij voorstaan. Geef de Here God ons
allen wat daarvoor nodig is om naar recht en gerechtigheid
dienstbaar te zijn aan de samenleving. Ik dank u wel.
De Voorzitters Hiermee is de eerste termijn vanuit de raad
geschied. Het is aan mij op dit moment niet om, zoals gebrui
kelijk bij iedere behandeling van een agendapunt, nu namens
het college en ook niet namens het voorzitterschap als zo
danig te reageren op deze eerste termijn. Wel wil ik heel
kort, omdat daar naar verwezen is, in één zin zeggen dat ik
als individu en ook als burgemeester en als voorzitter van
het college graag het Collegeprogramma onderschrijf en ook
datgene wat daarover in de publiciteit is verschenen als een
te verwachten portefeuilleverdeling gaarne op mij zal nemen.
Ook daarbij zijn mijn persoonlijke verwachtingen hoog gespan
nen. Niet alleen bij de heer Krol is dat zo, maar dit is ook
bij ondergetekende het geval. Alles wat verder en detail zou
kunnen worden besproken ten aanzien van of werkgelegenheid in
algemene zin of de portefeuille Economische Zaken als
zodanig, lijkt mij op dit moment niet passen. Wellicht is
daar binnenkort een geschikt moment voor waarop een en ander
kan worden verklaard vanuit de portefeuille als zodanig.
Ik wil de leden van de raad de gelegenheid geven in tweede
termijn het woord te voeren.
23