zijn. Wij hebben als Partij van de Arbeid een campagne gevoerd op inhoudelijke gronden, waarbij wij activiteiten ontplooid hebben, kleinschalige activiteiten, laagdrempelige activiteiten, waarbij het contact tussen de burger en in dit geval PvdA-politici het meest tot zijn recht komt. De andere partijen hebben dat op hun manier gedaan. In het algemeen zijn wij daar ook aardig tevreden over, alhoewel ik mij één advertentie van de WD herinner waarbij de suggestie werd gewekt alsof het gemeentebestuur meer aandacht zou besteden aan de problemen in Nigeraqua dan aan haar eigen wijken zoals Schieringen en Heechterp. Toen vroeg ik mij werkelijk af om welke inhoud het nu nog gaat. De Leeuwarder verkiezingsuitslag paste geheel in het lan delijk beeld van groeiers en verliezers en opkomst van plaat selijke partijen. Wie de nationale grens overziet kan niet om de conclusie heen dat de invloed van de nationale politiek op de raadsverkiezingen nog steeds heel erg groot is, hetgeen nog eens werd versterkt door het feit dat de kamerverkiezin gen spoedig volgen op de gemeenteraadsverkiezingen. Als Leeuwarder Partij van de Arbeid hebben wij die landelijke dominantie van raadsverkiezingen altijd betreurd. Voor ons is het nog steeds een opgave om in onze gemeente er voor te zorgen dat partijkeuzes bij uitstek door de lokale en niet door de landelijke politiek worden bepaald. Wij vinden het dan wel nodig om aan de communicatie van zowel het gemeen tebestuur als de politiek zelf richting burgers heel hoge eisen te stellen. Anderzijds was het een pluspunt bij deze uitslag dat de opkomst niet lager maar juist een beetje hoger is uitgevallen dan de vorige. Dit is natuurlijk geen reden om te juichen, het blijft zorgwekkend dat eenderde van de bevolking het kennelijk niet de moeite waard vindt om te gaan stemmen. Maar een opkomst die nauwelijks afwijkt van die in 1990 is al met al toch een meevaller. Ik persoonlijk denk dat de dreiging dat voor het eerst extreem rechtse partijen als CD of CP'86 tot deze raad zouden kunnen doordringen, diverse kiezers heeft gemotiveerd om alsnog te gaan stemmen op partijen die de democratie en de rechtsstaat serieus nemen. Als ik de Leeuwarder kiezerB ergens mee kan complimenteren dan is het wel dat zij er voor hebben gezorgd dat racisme in deze raad zaal de komende vier jaar geen vertolker krijgt. Leeuwarden valt wat dat betreft in positieve zin op vergeleken bij tal van soortgelijke steden in het midden, het westen en het zuiden van ons land. Dat deze raad wel is uitgebreid met een protestpartij, ik denk daarbij aan de Nieuwe Leeuwarder Partij, is iets van hele andere orde, het is de uitkomst van een democratisch proces dat wij natuurlijk zonder meer respecteren. Niettemin hoop ik dat ook de NLP zich zal ken 4 merken door een constructieve opstelling. Mijnheer de voorzitter, de openbare college-onderhandelingen hebben geresulteerd in een collegeprogramma waarin ook de Partij van de Arbeid zich goed kan herkennen. Dat geldt niet alleen voor de hoofdprioriteiten werkgelegenheid, milieu en leefbaarheid van de stad, maar ook voor de belangrijke rand voorwaarden een gezond financieel beheer en een bestuurlijk vernieuwende werkwijze. In het kader van de inhoudelijke cam pagne die de Partij van de Arbeid heeft gevoerd hebben wij een aantal nota's uitgebracht die op belangrijke onderdelen tot vernieuwing van het beleid moeten leiden. Het betreft: Bestuurlijke Integriteit, Veiligheid, Bevordering van de werkgelegenheid en Ouderenbeleid. Wij zijn erover verheugd dat de belangrijkste elementen uit die nota's ook in het Collegeprogramma terugkomen. Op andere aspecten, en dat geldt zeker voor de nota Bestuurlijke Integriteit, zullen wij elkaar in deze raad ongetwijfeld nog nader spreken. De verkiezingsuitslag bracht met zich mee dat er in Leeuwar den een college gevormd moest worden van ten minste drie politiek partijen, tevens moest het college homogeen en slagvaardig kunnen opereren, moest voldoende politiek draag vlak van de raad hebben en moest qua samenstelling bovendien recht doen aan de krachtsverhoudingen zoals die na de verkie zingen zijn ontstaan. In de praktijk tekende zich al snel de situatie af dat de Partij van de Arbeid en het CDA beide een wethouderszetel zouden moeten inleveren, al was het alleen maar omdat wij besloten om van vijf naar vier wethouders te gaan, en dat hetzij D66 met zes raadszetels hetzij PAL/GL met vijf raadszetels voor het eerst in de geschiedenis tot dage lijkse bestuursverantwoordelijkheid zou worden geroepen. Een coalitie van Partij van de Arbeid, D66 en PAL/GL behoorde in principe ook tot de mogelijkheden, maar die zou van alle reële opties over het kleinste draagvlak in de raad beschik ken. Bovendien was er voor de Partij van de Arbeid geen aanleiding om de tweede partij in deze raad, waarmee al jaren constructief wordt samengewerkt, van collegedeelname uit te sluiten. Een rol speelt daarbij dat niet ontkent kan worden dat ook het CDA op provinciaal en landelijk niveau een belangrijke positie inneemt en hoewel dat punt voor ons niet doorslaggevend is geweest, moet aan de andere kant toch erkend worden dat die factor voor de behartiging van de Leeuwarder belangen van een niet te onderschatten betekenis is. In mijn fractie werd lang nagedacht over een voorkeur voor hetzij PAL/GL, hetzij D66. Aan de ene kant de in het algemeen heldere politieke stellingname van PAL/GL, aan de andere kant een D66-programma met veel overeenkomsten met ons eigen 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 3