verkiezingsprogramma. PAL/GL zegt: als een donderslag bij
heldere hemel. Als serieus te nemen coalitiepartner wordt het
maken van een keuze aanzienlijk gemakkelijker, hoewel dit
gedrag had onze fractie niet van de PAL/GL-fractie verwacht.
Feit is dat de coalitie tussen de PvdA, CDA en D66 op een
ruim draagvlak in deze raad rust, 24 zetels, ruim tweederde
van deze raad is in het college vertegenwoordigd.
Een feit is ook dat wij D66 bij het opstellen van het
Collegeprogramma hebben leren kennen als een constructieve
partner. Wij hebben er dan ook alle vertrouwen in dat dat ook
in de bestuurspraktijk van alle dag zal blijken.
Een laatste opmerking betreft het feit dat Leeuwarden het
voor het eerst sinds vele decennia zal gaan doen met vier in
plaats van vijf wethouders. Dat is even wennen en om eerlijk
te zijn hadden wij bij dit door de raad en ook door ons
gefiatteerde bezuinigingsvoorstel aanvankelijk de nodige
twijfels. In de eerste plaats omdat er bij vijf wethouder
geen sprake was van leegloop, in tegendeel het waren vijf
druk bezette mensen met een werkweek en een belasting die je
in de meeste beroepen niet aantreft. In de tweede plaats
hadden wij daarbij twijfels, omdat wij graag hadden gezien
dat wethouders juist wat meer tijd zouden kunnen vrij maken
om zich zoveel mogelijk in de stad, in de wijken en in de
dorpen te kunnen laten zien. Een derde grond van twijfel was
dat noch de samenleving en noch het plaatselijk bestuur er
eenvoudiger op wordt en dat veel kleinere gemeenten zonder
centrumfunctie ook over vier wethouders beschikken. Uitein
delijk hebben wij toch, onder druk van de bezuinigingen, met
dit voorstel ingestemd. Niettemin moeten wij er ons van
bewust zijn dat wij als raad met dit besluit een risico
nemen, zowel in termen van politieke sturing, als in termen
van wat in menselijke belasting nog acceptabel is. Wij vinden
dan ook dat wij het werken met vier wethouders tijdig, in
ieder geval voor de volgende raadsverkiezingen, moeten evalu
eren. Dat geldt ook voor het feit dat de burgemeester nu voor
het eerst een inhoudelijk wat zwaardere portefeuille zal
krijgen, waarmee overigens aan de genoemde bezwaren in ieder
geval voor een deel tegemoet gekomen zal worden.
Als er één beleidsterrein is waar het noodzakelijk is nieuw
elan en grote daadkracht ten toon te spreiden, dan is het wel
op het terrein van de nog steeds achterblijvende werkgelegen
heidsontwikkeling.
Mijnheer de voorzitter, u mag ervan uitgaan dat wij bijzonder
veel gewicht toekennen aan dit beleidsonderdeel en dat wij u
als portefeuillehouder op een constructieve manier zullen
proberen te beïnvloeden, maar dat wij u ook even kritisch als
ten aanzien van de andere portefeuillehouders zullen blijven
6
volgen.
Mijnheer de voorzitter, u hebt in deze raad afscheid genomen
van wethouder Heere. Voor ons als raad bestond nog niet zo de
gelegenheid om afscheid te nemen van de heer Janssen in zijn
hoedanigheid als wethouder. Hoewel dat gisteren in de Prin
sentuin gebeurd is en de voorzitter en de gemeentesectretaris
daar het nodige naar voren hebben gebracht, wil ik in aan
sluiting daarop de heer Janssen bedanken voor de grote inzet
die hij als opvolger van de heer Kessler heeft gepleegd. Hij
heeft in zijn portefeuille diverse uiterst moeilijke en
politiek zeer gevoelige klussen bij de hand gehad. Ik denk
bijvoorbeeld aan de gang van zaken rond de Westerkerk, ik
denk bijvoorbeeld aan de herstructurering van de Sociale
Dienst, het bewaken van de kosten bij de Stadsschouwburg, het
doorvoeren van verantwoorde bezuinigingen in de zo gevoelige
sector cultuur, het uitvoering geven aan het 1000-banenplan,
enz. Ik wil dan ook namens mijn fractie Ernst Janssen voor de
vele inspanningen die hij in het algemeen belang gepleegd
heeft hartelijk danken.
De heer Krol: Voorzitter, leden van de raad, de gemeente
raadsverkiezingen van 2 maart j.l. hebben voor het CDA een
flink verlies opgeleverd, twee van de negen zetels werden
verloren, voor waar geen kleinigheid. Dat was voor de fractie
reden om kritisch te gaan kijken naar de toekomst, inclusief
een mogelijke deelname aan het nieuw te vormen college of een
mogelijke rol in de zogenoemde oppositie, voor zover daar in
deze raad sprake van zou kunnen zijn. Ook de mogelijke oor
zaak van het verlies heeft ons danig bezig gehouden de af
gelopen tijd. Dat heeft geleid tot een drietal conclusies
en/of doelstellingen. In de eerste plaats dat het verlies van
twee zetels volgens ons mede te wijten is aan landelijke
effecten, de zogenaamde AOW-maatregel speelde daarbij een
belangrijke rol. Maar ook het gevoerde beleid van college en
raad van de afgelopen vier jaar was daar debet aan denken
wij, omdat wij denken dat door onszelf onvoldoende is gemoti
veerd en uitgelegd aan de bevolking wat er zoal speelt en
gespeeld heeft. Een zaak die wij ons zeer aantrekken en die
wij in de komende periode zeer goed in de gaten zullen hou
den.
In de tweede plaats zijn er tijdens de laatste verkiezingen
nogal wat stemmen uitgebracht op de CD en/of CD-achtige
partijen. Alleen een verdeeldheid houdt hen vandaag buiten
deze raadzaal. Ik zou dat in dit verband willen betitelen als
een geluk bij een ernstig ongeluk. Het getuigt van onvrede en
onverdraagzaamheid bij sommige inwoners van onze gemeente.
Ook dat is een belangrijk signaal voor de CDA-fractie om in
7