verkiezingsprogramma. PAL/GL zegt: als een donderslag bij heldere hemel. Als serieus te nemen coalitiepartner wordt het maken van een keuze aanzienlijk gemakkelijker, hoewel dit gedrag had onze fractie niet van de PAL/GL-fractie verwacht. Feit is dat de coalitie tussen de PvdA, CDA en D66 op een ruim draagvlak in deze raad rust, 24 zetels, ruim tweederde van deze raad is in het college vertegenwoordigd. Een feit is ook dat wij D66 bij het opstellen van het Collegeprogramma hebben leren kennen als een constructieve partner. Wij hebben er dan ook alle vertrouwen in dat dat ook in de bestuurspraktijk van alle dag zal blijken. Een laatste opmerking betreft het feit dat Leeuwarden het voor het eerst sinds vele decennia zal gaan doen met vier in plaats van vijf wethouders. Dat is even wennen en om eerlijk te zijn hadden wij bij dit door de raad en ook door ons gefiatteerde bezuinigingsvoorstel aanvankelijk de nodige twijfels. In de eerste plaats omdat er bij vijf wethouder geen sprake was van leegloop, in tegendeel het waren vijf druk bezette mensen met een werkweek en een belasting die je in de meeste beroepen niet aantreft. In de tweede plaats hadden wij daarbij twijfels, omdat wij graag hadden gezien dat wethouders juist wat meer tijd zouden kunnen vrij maken om zich zoveel mogelijk in de stad, in de wijken en in de dorpen te kunnen laten zien. Een derde grond van twijfel was dat noch de samenleving en noch het plaatselijk bestuur er eenvoudiger op wordt en dat veel kleinere gemeenten zonder centrumfunctie ook over vier wethouders beschikken. Uitein delijk hebben wij toch, onder druk van de bezuinigingen, met dit voorstel ingestemd. Niettemin moeten wij er ons van bewust zijn dat wij als raad met dit besluit een risico nemen, zowel in termen van politieke sturing, als in termen van wat in menselijke belasting nog acceptabel is. Wij vinden dan ook dat wij het werken met vier wethouders tijdig, in ieder geval voor de volgende raadsverkiezingen, moeten evalu eren. Dat geldt ook voor het feit dat de burgemeester nu voor het eerst een inhoudelijk wat zwaardere portefeuille zal krijgen, waarmee overigens aan de genoemde bezwaren in ieder geval voor een deel tegemoet gekomen zal worden. Als er één beleidsterrein is waar het noodzakelijk is nieuw elan en grote daadkracht ten toon te spreiden, dan is het wel op het terrein van de nog steeds achterblijvende werkgelegen heidsontwikkeling. Mijnheer de voorzitter, u mag ervan uitgaan dat wij bijzonder veel gewicht toekennen aan dit beleidsonderdeel en dat wij u als portefeuillehouder op een constructieve manier zullen proberen te beïnvloeden, maar dat wij u ook even kritisch als ten aanzien van de andere portefeuillehouders zullen blijven 6 volgen. Mijnheer de voorzitter, u hebt in deze raad afscheid genomen van wethouder Heere. Voor ons als raad bestond nog niet zo de gelegenheid om afscheid te nemen van de heer Janssen in zijn hoedanigheid als wethouder. Hoewel dat gisteren in de Prin sentuin gebeurd is en de voorzitter en de gemeentesectretaris daar het nodige naar voren hebben gebracht, wil ik in aan sluiting daarop de heer Janssen bedanken voor de grote inzet die hij als opvolger van de heer Kessler heeft gepleegd. Hij heeft in zijn portefeuille diverse uiterst moeilijke en politiek zeer gevoelige klussen bij de hand gehad. Ik denk bijvoorbeeld aan de gang van zaken rond de Westerkerk, ik denk bijvoorbeeld aan de herstructurering van de Sociale Dienst, het bewaken van de kosten bij de Stadsschouwburg, het doorvoeren van verantwoorde bezuinigingen in de zo gevoelige sector cultuur, het uitvoering geven aan het 1000-banenplan, enz. Ik wil dan ook namens mijn fractie Ernst Janssen voor de vele inspanningen die hij in het algemeen belang gepleegd heeft hartelijk danken. De heer Krol: Voorzitter, leden van de raad, de gemeente raadsverkiezingen van 2 maart j.l. hebben voor het CDA een flink verlies opgeleverd, twee van de negen zetels werden verloren, voor waar geen kleinigheid. Dat was voor de fractie reden om kritisch te gaan kijken naar de toekomst, inclusief een mogelijke deelname aan het nieuw te vormen college of een mogelijke rol in de zogenoemde oppositie, voor zover daar in deze raad sprake van zou kunnen zijn. Ook de mogelijke oor zaak van het verlies heeft ons danig bezig gehouden de af gelopen tijd. Dat heeft geleid tot een drietal conclusies en/of doelstellingen. In de eerste plaats dat het verlies van twee zetels volgens ons mede te wijten is aan landelijke effecten, de zogenaamde AOW-maatregel speelde daarbij een belangrijke rol. Maar ook het gevoerde beleid van college en raad van de afgelopen vier jaar was daar debet aan denken wij, omdat wij denken dat door onszelf onvoldoende is gemoti veerd en uitgelegd aan de bevolking wat er zoal speelt en gespeeld heeft. Een zaak die wij ons zeer aantrekken en die wij in de komende periode zeer goed in de gaten zullen hou den. In de tweede plaats zijn er tijdens de laatste verkiezingen nogal wat stemmen uitgebracht op de CD en/of CD-achtige partijen. Alleen een verdeeldheid houdt hen vandaag buiten deze raadzaal. Ik zou dat in dit verband willen betitelen als een geluk bij een ernstig ongeluk. Het getuigt van onvrede en onverdraagzaamheid bij sommige inwoners van onze gemeente. Ook dat is een belangrijk signaal voor de CDA-fractie om in 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 4