gezonde financiële huishouding de andere randvoorwaarde vormt. Vier jaar geleden vormden sociale en stedelijke ver nieuwing samen met milieu de speerpunten. De (gedeeltelijke) switch die nu gemaakt wordt naar werkgelegenheid, leefbaar heid en milieu vinden wij niet onlogisch. Als gekeken wordt naar de problemen van de stad en naar de spraakmakende onder werpen van de laatste jaren, dan is de verschuiving zelfs goed denkbaar. Inhoudelijk vinden wij dat het speerpunt leefbaarheid wel zeer ruim wordt uitgelegd door hier ook o.a. emancipatie-, minima- en anti-racismebeleid in onder te brengen. Bij leef baarheid zou ook wel wat aandacht mogen worden geschonken aan bijvoorbeeld onderhoud van de woonomgeving. Door de zeer brede uitleg van deze prioriteit dreigt er het risico dat het begrip leefbaarheid verwatert. De WD-fractie zou een nadere prioriteitsstelling binnen deze hoofdprioriteit op prijs stellen. Milieu wordt geprolongeerd als speerpunt. In concreto wordt dan echter voorgesteld om vastgesteld beleid (sanerings maatregelen van waterwegen en de bodem) te temporiseren. Wij hopen niet dat dit typerend zal worden voor de manier waarop het college de aanpak van de hoofdprioriteiten ter hand wil nemen. Het lijkt er een beetje op dat milieu hoofdprioriteit mag zijn als het maar geen geld kost. Dit laatste is uite raard een heel legitiem uitgangspunt, maar waarom wordt het dan toch als hoofdprioriteit aangewezen. Je kunt verwachten dat er bij een hoofdprioriteit beleidsintensiveringen plaats zullen vinden in de komende collegeperiode. Hier vindt het omgekeerde plaats 1 Het grootste probleem is de werkloosheid. Terecht dat hieraan de grootste prioriteit wordt gegeven. De concrete uitwerking van wat er dan moet gebeuren vinden wij echter mager. Het anders inzetten van bespaarde uitkeringsgelden wordt al sinds decennia onderzocht. De landelijke onwil om dit principe echt ruim baan te geven is echter een gegeven. Ten aanzien van het bedrijfsleven kiest het college dan voor een magere voorwaardenscheppende rol. Niets van actieve acquisitie of iets dergelijks. Wij zijn benieuwd, voorzitter of u zich als verantwoordelijk portefeuillehouder in dit gedeelte van het programma kunt vinden. De invulling van de hoofdprioriteiten kan als realistisch worden gekenschetst als gekeken wordt naar onze financiële positie. Het is jammer dat de financiën niet een meer ambi tieuze invulling mogelijk maken! Bij de toelichting van de randvoorwaarden wordt thans gesteld dat er gewerkt wordt aan het op orde brengen van de gemeente lijke financiële huishouding. Het is positief dat er ronduit wordt gezegd dat men dit in het verleden heeft laten sloffen. 12 Het gedifferentieerde tarief voor de afvalstoffenheffing en de rioolretributie wordt door ons toegejuicht. Wij stellen het op prijs dat het milieuprincipe "betalen naarmate je het milieu belast", hier voorrang krijgt boven het solidariteits principe dat nu nog aan deze heffingen ten grondslag ligt. Het kwijtscheldingsbeleid wordt onzes inziens te ruim gefor muleerd, voorzitter. Indien er gekozen wordt voor het toepas sen en invoeren van gedifferentieerde tarieven vanuit milieu oogpunt, dan kun je je afvragen of je niet eerst moet onder zoeken of dat ook consequenties heeft voor het kwijtschel- dingsbeleid voordat je nu, zwart-op-witvastlegt dat dat beleid zo ruimhartig mogelijk dient te worden toegepast. Het lijkt heel royaal dat de Onroerend Zaakbelasting alleen met het inflatiepercentage wordt verhoogd. Er had echter net zo goed kunnen staan dat onze gemeente praktisch geen moge lijkheden meer heeft om op dit punt meer inkomsten te boeken vanwege de tariefsverhogingen in het verleden. Ik hoop niet dat dit verhullende taalgebruik een voorbeeld is van de be stuurlijk vernieuwende wijze waarop het nieuwe college de bevolking op een open wijze tegemoet wil treden. Het inzichtelijk maken van de financiële administratie door periodieke rapportages en een produktbegroting is positief. Raadsleden en bevolking hebben immers de grootste moeite relevante gegevens uit de jaarlijkse cijferbrij te halen. De managementrapportages die tot nu toe zijn vervaardigd recht vaardigen echter een voorzichtige opstelling. Als zo'n rapportage alleen aangeeft hoever een begrotingspost is uitgeput en niet welke prestatie daarvoor is geleverd, dan is er in wezen sprake van schijninzichtelijkheid. Immers als aan het eind van een jaar een begrotingspost keurig voor 100% is uitgeput dan lijkt er op het eerste gezicht niets aan de hand. Als er echter maar 50% van de geraamde werkzaamheden zijn verricht dan is er feitelijk gezien sprake van een kos- tenoverschrijding ten opzichte van de oorspronkelijke ramin gen van 100%. Afgezien van de financiële punten uit het Collegeprogramma zou het een goede zaak zijn als er de komende tijd in enkele notities zou worden ingegaan op de volgende onderwerpen: de risico's die de gemeente loopt bij de huidige ver plichtingen die er zijn. Hierbij dienen zaken als de grondexploitatie nadrukkelijk te worden betrokken; de wijze waarop investeringen financieel worden gedekt. De dekkingsvoorstellen worden, gedwongen door de finan ciële nood, steeds creatiever. Elke rek is uit de begro- 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 7