gezonde financiële huishouding de andere randvoorwaarde
vormt. Vier jaar geleden vormden sociale en stedelijke ver
nieuwing samen met milieu de speerpunten. De (gedeeltelijke)
switch die nu gemaakt wordt naar werkgelegenheid, leefbaar
heid en milieu vinden wij niet onlogisch. Als gekeken wordt
naar de problemen van de stad en naar de spraakmakende onder
werpen van de laatste jaren, dan is de verschuiving zelfs
goed denkbaar.
Inhoudelijk vinden wij dat het speerpunt leefbaarheid wel
zeer ruim wordt uitgelegd door hier ook o.a. emancipatie-,
minima- en anti-racismebeleid in onder te brengen. Bij leef
baarheid zou ook wel wat aandacht mogen worden geschonken aan
bijvoorbeeld onderhoud van de woonomgeving. Door de zeer
brede uitleg van deze prioriteit dreigt er het risico dat het
begrip leefbaarheid verwatert. De WD-fractie zou een nadere
prioriteitsstelling binnen deze hoofdprioriteit op prijs
stellen.
Milieu wordt geprolongeerd als speerpunt. In concreto wordt
dan echter voorgesteld om vastgesteld beleid (sanerings
maatregelen van waterwegen en de bodem) te temporiseren. Wij
hopen niet dat dit typerend zal worden voor de manier waarop
het college de aanpak van de hoofdprioriteiten ter hand wil
nemen. Het lijkt er een beetje op dat milieu hoofdprioriteit
mag zijn als het maar geen geld kost. Dit laatste is uite
raard een heel legitiem uitgangspunt, maar waarom wordt het
dan toch als hoofdprioriteit aangewezen. Je kunt verwachten
dat er bij een hoofdprioriteit beleidsintensiveringen plaats
zullen vinden in de komende collegeperiode. Hier vindt het
omgekeerde plaats 1
Het grootste probleem is de werkloosheid. Terecht dat hieraan
de grootste prioriteit wordt gegeven. De concrete uitwerking
van wat er dan moet gebeuren vinden wij echter mager. Het
anders inzetten van bespaarde uitkeringsgelden wordt al sinds
decennia onderzocht. De landelijke onwil om dit principe echt
ruim baan te geven is echter een gegeven.
Ten aanzien van het bedrijfsleven kiest het college dan voor
een magere voorwaardenscheppende rol. Niets van actieve
acquisitie of iets dergelijks. Wij zijn benieuwd, voorzitter
of u zich als verantwoordelijk portefeuillehouder in dit
gedeelte van het programma kunt vinden.
De invulling van de hoofdprioriteiten kan als realistisch
worden gekenschetst als gekeken wordt naar onze financiële
positie. Het is jammer dat de financiën niet een meer ambi
tieuze invulling mogelijk maken!
Bij de toelichting van de randvoorwaarden wordt thans gesteld
dat er gewerkt wordt aan het op orde brengen van de gemeente
lijke financiële huishouding. Het is positief dat er ronduit
wordt gezegd dat men dit in het verleden heeft laten sloffen.
12
Het gedifferentieerde tarief voor de afvalstoffenheffing en
de rioolretributie wordt door ons toegejuicht. Wij stellen
het op prijs dat het milieuprincipe "betalen naarmate je het
milieu belast", hier voorrang krijgt boven het solidariteits
principe dat nu nog aan deze heffingen ten grondslag ligt.
Het kwijtscheldingsbeleid wordt onzes inziens te ruim gefor
muleerd, voorzitter. Indien er gekozen wordt voor het toepas
sen en invoeren van gedifferentieerde tarieven vanuit milieu
oogpunt, dan kun je je afvragen of je niet eerst moet onder
zoeken of dat ook consequenties heeft voor het kwijtschel-
dingsbeleid voordat je nu, zwart-op-witvastlegt dat dat
beleid zo ruimhartig mogelijk dient te worden toegepast.
Het lijkt heel royaal dat de Onroerend Zaakbelasting alleen
met het inflatiepercentage wordt verhoogd. Er had echter net
zo goed kunnen staan dat onze gemeente praktisch geen moge
lijkheden meer heeft om op dit punt meer inkomsten te boeken
vanwege de tariefsverhogingen in het verleden. Ik hoop niet
dat dit verhullende taalgebruik een voorbeeld is van de be
stuurlijk vernieuwende wijze waarop het nieuwe college de
bevolking op een open wijze tegemoet wil treden.
Het inzichtelijk maken van de financiële administratie door
periodieke rapportages en een produktbegroting is positief.
Raadsleden en bevolking hebben immers de grootste moeite
relevante gegevens uit de jaarlijkse cijferbrij te halen. De
managementrapportages die tot nu toe zijn vervaardigd recht
vaardigen echter een voorzichtige opstelling.
Als zo'n rapportage alleen aangeeft hoever een begrotingspost
is uitgeput en niet welke prestatie daarvoor is geleverd, dan
is er in wezen sprake van schijninzichtelijkheid. Immers als
aan het eind van een jaar een begrotingspost keurig voor 100%
is uitgeput dan lijkt er op het eerste gezicht niets aan de
hand. Als er echter maar 50% van de geraamde werkzaamheden
zijn verricht dan is er feitelijk gezien sprake van een kos-
tenoverschrijding ten opzichte van de oorspronkelijke ramin
gen van 100%.
Afgezien van de financiële punten uit het Collegeprogramma
zou het een goede zaak zijn als er de komende tijd in enkele
notities zou worden ingegaan op de volgende onderwerpen:
de risico's die de gemeente loopt bij de huidige ver
plichtingen die er zijn. Hierbij dienen zaken als de
grondexploitatie nadrukkelijk te worden betrokken;
de wijze waarop investeringen financieel worden gedekt.
De dekkingsvoorstellen worden, gedwongen door de finan
ciële nood, steeds creatiever. Elke rek is uit de begro-
13