beleid.
Dat staat echter niet in de weg dat de WD-fractie een posi
tieve houding in zal nemen tegenover het college. We wachten
de voorstellen met belangstelling af. Wij hebben besloten om
het Collegeprogramma op hoofdlijnen te onderschrijven.
Hoewel een dergelijk programma noodgedwongen toch altijd
enigszins het karakter van een momentopname heeft, zijn wij
van mening dat er genoeg zaken in staan die meer dan de
moeite waard zijn om de komende jaren aan te pakken 1
Ik dank u voor uw aandacht.
De heer Brinks: Voorzitter, ik heb besloten mijn algemene
beschouwingen bij de Perspectief nota te houden en niet op dit
moment
In de bijdrage van PAL/Groen Links zal ik een korte analyse
van de verkiezingsuitslag geven, vervolgens een vertaling
daarvan geven naar een college. Daarna zeg ik nog iets over
de oriënterende fase van de college-onderhandelingen en de
samenstelling van het college. Ten slotte geef ik een korte
analyse van het Collegeprogramma en verbind daaraan een
conclusie over de opstelling van PAL/Groen Links in de
komende vier jaar. Het lijkt een heel verhaal te worden, maar
ik zal het beperkt houden.
Wat dadelijk opviel na de uitslag van de verkiezingen, was
dat de kiezers de collegepartijen PvdA en CDA niet meer een
meerderheid in de gemeenteraad hebben gegeven. Samen leveren
ze een kwart van hun raadszetels in. Alle andere zittende
partijen winnen, de ene in zetels, de andere slechts percen
tueel. En ook in Leeuwarden krijgt een plaatselijke partij
zoveel stemmen, dat ze gelijk met twee vertegenwoordigers in
de raad komt.
Gelukkig zijn CD en CP'86 niet in deze raad vertegenwoordigd.
Het aantal stemmen op die partijen echter is vergeleken met
vier jaar geleden bijna verdrievoudigd. Volgens PAL/Groen
Links is dit een reden om actief op te treden tegen racisme
en discriminatie. Fractie en bestuur zullen zich beraden op
de meest effectieve manier. Wellicht resulteert dit in een
voorstel aan de raad.
Op basis van de verkiezingsuitslag was het voor PAL/Groen
Links duidelijk, dat er geen sprake kan zijn van een voort
zetting van het huidige beleid. De mogelijkheden van col
legevorming waren legio, maar voorkeuren had natuurlijk elke
partij. Verandering klonk eigenlijk uit de bijdragen van alle
partijen, behalve PvdA en CDA. Verandering was ook voor
16
PAL/Groen Links een belangrijk criterium.
Verandering was ook de reden waarom PAL/Groen Links in de
oriënterende fase twee mogelijke samenstellingen van een
nieuw college naar voren bracht. De ene was een college van
PAL/Groen Links met PvdA en D66, de andere was een college
van vier partijen, namelijk de eerder genoemde drie aangevuld
met het CDA. In dit laatste geval zou er gewerkt moeten
worden met deeltijdwethouders. Geen van beide mogelijkheden
was echter voor de andere partijen bespreekbaar. Voor
PAL/Groen Links was dit een van de redenen om niet deel te
nemen aan het college.
En dan is het nu zo ver dat er wethouders gekozen moeten
worden door de raad. Wethouders afkomstig uit de PvdA, uit
het CDA en uit D66, de nieuwe collegepartijen. Is dit nu de
verandering die op grond van de verkiezingen verwacht mocht
worden? Wanneer je alleen maar naar de gezichten kijkt, dan
moet je eigenlijk die vraag met "nee" beantwoorden. Maar die
beoordeling slechts op gezichten te baseren is natuurlijk
onvoldoende. Je moet kijken naar het voorgestelde beleid.
Dat voorgestelde beleid is verwoord in het Collegeprogramma,
zoals we dat allemaal gekregen hebben. Het is PAL/Groen Links
opgevallen dat er in het programma voornamelijk bestaand
beleid beschreven is. Wat mij opviel in de bijdrage van
anderen is dat je toch heel erg verschillend aan kunt kijken
tegen dezelfde werkelijkheid, want wij van PAL/Groen Links
zeggen dat er juist weinig verandering in het
Collegeprogramma zit en weinig vernieuwing evenmin. Natuur
lijk is het zo dat er straks bij de uitvoering van dit pro
gramma nog veel verandering en vernieuwing aangebracht kan
worden, maar dat valt pas op een later moment te beoordelen.
Wanneer PAL/Groen Links deel had genomen aan het college, dan
was er in ieder geval op twee beleidsterreinen een verande
ring van het bestaande beleid geweest.
Het eerste terrein is het milieubeleid. De voorstellen van
het college gaan de goede richting uit, dat hebben wij ook
steeds in deze raad de afgelopen vier jaren wel gezegd, maar
ze gaan niet ver genoeg en niet snel genoeg. Met PAL/Groen
Links was er de komende jaren bijvoorbeeld naar gestreefd,
dat Leeuwarden zich Milieustad van het Noorden zou kunnen
noemen. Met PAL/Groen Links was de ontwikkeling van Leeuwar
den op elk gebied gericht geweest op duurzaamheid.
Het tweede terrein waarop er een verandering plaats zou
hebben, is het sociaal beleid. Voor PAL/Groen Links is er een
samenhang tussen onder ander Minimabeleid, Maatschappelijke
dienstverlening en Sociaal-cultureel werk. Die samenhang zou
helder verwoord moeten worden, waardoor je de mogelijkheid
van een actief integraal sociaal beleid schept. Een beleid
17