Wij gaan voor het overige akkoord met het voorstel. De heer Biemans: Voorzitter, mevrouw Waanders heeft terecht opgemerkt dat dit voorstel een hele voorgeschiedenis heeft. Het college heeft besloten in te grijpen en zelf lijnen uit te zetten. Dat was noodzakelijk geworden door het kennelijk onvermogen van de instellingen om zelf tot besluitvorming te komen. Wij zijn net als de andere fracties van mening dat dit geen schoonheidsprijs verdient, maar wij zien geen andere weg. Wij wachten wat dat betreft dan ook de uitwerking af. Daarbij is voor mijn fractie van belang dat wij verder uit stel, zoals bepleit door een van de betrokken instellingen in de commissievergadering, niet wenselijk achten, ook niet in verband met personele aspecten. Tijdens de vergadering in december vorig jaar toen het voor stel werd aangehouden, was een belangrijk struikelblok de juridische constructie van de Opstap. Daar zijn toen vragen over gesteld en antwoorden hebben wij tot op heden niet gekregen. Met name de vraag over de zeggenschap van de ge meente over met gemeenschapsgeld opgebouwde tegoeden en kapitaal is nooit bevredigend beantwoord. Misschien kan de wethouder daar op dit moment wel het een en ander over zeg gen. Verder is ook in de commissie gesproken over de voorwaarde die door het college gekoppeld is aan de goedkeuring van de statutenwijziging destijds. Voorwaarde was destijds dat die statutenwijziging geen belemmering zou zijn voor de fusie. Dat is een van de belangrijkste belemmeringen geweest, zo niet de belangrijkste. De vraag die dan voor de hand ligt is wat voor consequentie het college aan die voorwaarde verbindt en wat het effect daarvan zal zijn. De heer Feddema: Mijnheer de voorzitter, ik vind dat wat dat betreft de volledige commissie nog even een aantal zaken heeft overgedaan. Ik wou me daarbij aansluiten door te zeggen "nood breekt wet". Ik denk dat de wethouder dat nog wel bekend in de oren zal klinken, want zo was het eigenlijk wat wij als WD-fractie op die commissievergadering hebben ges teld. Het is niet fraai, maar ik vind dat zeker het signaal van het college duidelijk is geweest om in te grijpen. Ik vind dat dat op zichzelf ook bewondering verdient. Nood breekt wet, maar fraai is het niet, dank u wel. Mevrouw De Bruin: In de commissie hebben wij voorgestemd en wij zullen ook nu dit voorstel steunen. In de commissiever gadering heeft de wethouder reeds aangegeven dat hier noch 26 sprake is van een fusie noch van een bedrijfsovername en dat de fusiegedrachsregels dus niet van toepassing zijn. Daar is toen al fiks over gediscussieerd. Ik had nog één vraag. De ESF-gelden die op dit moment verbonden zijn aan een aantal projecten die onder andere ook door JWL uitgevoerd worden, lopen die geen gevaar op het moment dat je die projecten stop zet en die projecten in een andere vorm gaat gieten? De heer Bilker (weth.Voorzitter, er zijn enkele opmerkin gen geplaatst door raadsleden als: "Het verdient geen schoon heidsprijs, fraai is het niet en nood breekt wet". Ik heb ook daarvan in de commissie gezegd dat hier zoiets is als visie verandering optreedt naar aanleiding van diverse ontwikkelin gen in den lande, maar ook hier binnen onze eigen gemeente. Wij hebben wat dat betreft ook het voortschrijdend inzicht toegepast op het voorstel dat nu voor ligt. Dat betekent dat wij natuurlijk de geschiedenis niet kunnen vergeten, dat wij verschillende voorstellen in het recente verleden hebben gedaan, die door diverse ook externe factoren het niet ge haald hebben. Het zij zo, maar er ligt nu een nieuwe situatie voor ons en wij passen ons aan bij de ontwikkelingen die ons uit het land bereiken. Ik wijs bijvoorbeeld op aanbevelingen uit het rapport Commissie Houben over de toekomst van de Dienst Sociale Werkvoorziening en dat is maar één ontwik keling. Er is ook een beeld geschetst van hoe het college het ad ditionele werkgelegenheidsbeleid in de toekomst ziet, met een hele heldere structuur en, als het gaat om subsidies voor projecten dat wij dan niet aan de instellingen op zichzelf denken, dat is dan het recente verleden geweest waardoor die instellingen niet meegaan in die fusie, maar wij denken nu aan duidelijke concrete projecten waarbij vanuit de coör dinatie van DSW en Stichting Werkwijzer de subsidiegelden kunnen worden toegekend. De heer Jacobse heeft het stuk gelezen en is één punt is nog blijven hangen, dat ging om de overdracht van het meisjes werkproject van de Stichting PMZW. Het gaat hier om over dracht van deelnemers en niet om het subsidie. Dat is een iets andere benadering. Mevrouw Waanders heeft gezegd dat je ook moet kijken naar een efficiëntere, naar een flexibeler werkwijze. Dat is het college met haar van oordeel. Dat is ook een van de redenen waarom wij gekozen hebben voor deze structuur. Samenwerkingsverband DSW Stichting Werkwijzer als coör dinator, dat klopt, dat besluit is ook recent genomen en je ziet daar ook een fasegewijze ontwikkeling. 27

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 14