die straks gemaakt zullen gaan worden vanuit al de betrok kenen die wellicht weer gedupeerd zullen worden door deze bezuinigingen. Maar als wij dat besluit vanavond nemen, heeft deze discussie in ieder geval zin gehad. Verder denk ik dat in ieder geval nodig is, dat heb ik in de commissie ook gezegd en die opdracht zou ik het college ook mee willen geven, om weer opnieuw pas op de plaats te maken als het gaat om uitgeven van geld. Dat wij nu weer, zoals wij dat in het verleden ook hebben gedaan, ieder dubbeltje drie keer omdraaien voordat wij het uitgeven, want uiteindelijk heeft dat beleid de afgelopen jaren er voor gezorgd dat de tekorten veel minder zijn opgelopen en heeft het wel degelijk een aantal meevallers met zich meegebracht. Ik zou het col lege willen opdragen om ook van nu af aan ieder dubbeltje opnieuw drie keer om te draaien voordat het wordt uitgeven. De heer Krol: Voorzitter, deze eerste Perspectiefnota richt zich vooral op het financieel beheer. Logisch zo vlak na de totstandkoming van het Collegeprogramma waarin de beleidsin houdelijke aspecten nadrukkelijk aan de orde komen. Tijdens de tweede perspectiefnota moet er een integratie van beide zaken plaats vinden, dus een beleidsinhoudelijke bespiegeling met daarbij een solide financiële onderbouwing. Voorzitter, wij staan opnieuw, zo blijkt, voor een herwaar dering van in onze ogen ten minste f 6 miljoen. Voor waar geen kleinigheid zo vlak na de f 15 miljoen operatie. Dat is te wijten aan deels externe factoren, maar deels ook aan interne factoren, waaronder fouten in de eigen organisatie, onvoorziene tegenvallers in die organisatie en het niet halen van opgelegde taakstellingen met name binnen weer de eigen organisatie. Ten aanzien van het maken van fouten hopen wij dat de operatie Leeuwarden in Stelling zo spoedig mogelijk ervoor zal zorgen dat wij in de toekomst verschoond zullen blijven van dit soort zaken. Tevens zal in dit proces ook duidelijk moeten worden hoe omgegaan moet worden met aanspra kelijkheid en verantwoordelijkheid ten aanzien van verwijt bare zaken. Vervolgens komt het te vaak voor dat opgelegde taakstellingen niet worden gehaald en dan met name binnen de eigen organi satie. Een verwerpelijke zaak, vinden wij, omdat wat voor anderen geldt ook voor de eigen organisatie moet gelden. Hier moet uiterst kritisch naar worden gekeken. Uitgangspunt zal moeten blijven dat opgelegde taakstellingen worden gehaald en dat in de toekomst nog bindende uitspraken moeten worden gemaakt bij besluitvorming, afspraken tussen raad en college, maar ook tussen college en diensten, zodat in een latere fase hierop kan worden afgerekend, zoals dat zo mooi heet. De CDA-fractie doet in dit stadium geen concrete uitspraken 46 over de hoogte van de herwaardering. Gelet op nog te verwach ten mee- en tegenvallers is, zoals ik zonet al zei, ten minste f 6 miljoen op dit moment nodig. Evenmin leggen wij ons vast met betrekking tot de verkoop van een deel van het aandelenpakket om de algemene reserve wat te verhogen. Zo'n ingreep brengt nogal wat consequenties met zich mee die nu nog niet zijn te overzien. Hieromtrent wachten wij nog steeds op een toegezegde rapportage van het college, waarna wij ons standpunt zullen bepalen. Wij willen graag dat zo spoedig mogelijk wordt begonnen met de procedure rondom de nieuwe herwaarderingsoperatie. Wij zijn met het college van mening dat de afronding niet eerder kan plaatsvinden dan in het voorjaar van 1995. Mevrouw Van Ammers: Mijnheer de voorzitter, evenals mevrouw De Haan heb ik behoefte om enige opmerkingen te maken over en naar aanleiding van de Perspectiefnota. Ook ik ga hier geen algemene beschouwingen houden. In de eerste plaats wil de WD-fractie de waardering uitspre ken voor de openheid van de nota. Het is een eerste aanzet tot de volledige onderkenning van mee- en tegenvallers en dat waarderen wij bijzonder. Daarnaast vinden wij dat het een goede zaak is om in een nieuwe raadsperiode problemen in volle omvang zichtbaar te maken en te proberen met z'n allen de zaak op te lossen. Wat uit deze nota blijkt, is dat van de 26 mee- en tegenvallers die worden opgevoerd er slechts één punt een meevaller is en de andere 25 tegenvallers zijn. Dat ook 11 tegenvallers te maken hebben met personele kosten, dat 7 tegenvallers komen doordat bezuinigingsvoorstellen niet gehaald zijn en dat er ook veel tegenvallers zijn door foute aannames in de vorige begrotingen. Er is slechts één tegen valler te wijten aan externe oorzaak, dit is iets waar wij geen invloed op hadden. Daarom is de WD-fractie voor nieuwe en ik denk ook rigoureuze bezuinigingen. Ik denk dat wij ervoor moeten zorgen dat wij in de toekomst veel minder financiële risico's lopen en dat het grote prioriteit heeft dat wij ervoor zorgen dat de bezuinigingsvoorstellen die wij in het verleden en die wij ook in de toekomst zullen doen gehaald worden. Het voorstel in de nota om de negatieve algemene reserve aan te vullen met behulp van onze Frigem- gelden is voor de WD-fractie absoluut onaanvaardbaar. Je trekt een wissel op de toekomst. De Frigem-gelden zijn name lijk voor ons geen aangenaam meevallertje, het zijn geen extraatjes, nee, ze worden bewust geraamd bij onze inkomsten. Als wij nu eenmalig een financieel gat dekken, creëren wij daar in de toekomst een structureel tekort. Kortom, wij moeten het hebben van structurele oplossingen en structurele dekkingen. De D66-fractie heeft in de commissie het woord 47

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 24