ige huisjes van tafel zijn en alle opties open liggen. Voorzitter, de algemene reserve is op, u wilt hieraan enige invulling geven door boekwinst van verkoop op gemeentelijke eigendommen en voorlopig door te putten uit bestemmingsreser ves. Mijn fracties is ook hier tegen, maar begrijpt dat het college indien zij niet de tering naar de nering wenst te zetten het vermogen moet aanspreken. Wij realiseren ons dat het vermogen er is om in slechte tijden aan te spreken. Mijn fractie heeft er alle geloof in dat als het college op de ingeslagen weg voort gaat die slechte tijden heus wel komen en het appeltje dus beter nog even bewaard kan worden. Ik wil nog even reageren op een aantal opmerkingen dat is ge maakt Een aantal sprekers heeft gezegd dat de financiële gegevens op dit moment nog niet duidelijk zijn, niet helder. Ik vraag mij af wanneer wel, hoogstwaarschijnlijk nooit. Wanneer weet je genoeg om bepaalde maatregelen vast in te zetten. Ik constateer dat bij de ambtelijke aanbevelingen die tot deze nota hebben geleid aan het college wordt gezegd, dat wanneer de bezuinigingsvoorstellen pas per 1 januari 1996 effect hebben, de algemene reserve daalt tot f 6 miljoen negatief. Men heeft ook gezegd in die ambtelijke stukken dat van de risico's f 3 miljoen onontkoombaar is. Men schrijft dan ook in die ambtelijke stukken: indien de overeenkomstig gestelde in de Perspectiefnota besluiten structureel zijn van f 9 miljoen (het college heeft dat dus terug gebracht), f 6 mil joen tegenvallers en f 3 miljoen risico's, dienen hiertoe ook op korte termijn voorstellen door de diensten te worden ontwikkeld. Het verdient dan ook aanbeveling het bedrag van de in te dienen voorstellen ruimschoots te leggen boven het te bezuinigen bedrag, bijvoorbeeld op rond f 12 miljoen. Verder staan er in diezelfde ambtelijke stukken de reacties van diensten. Een vrij algemeen gehoorde opvatting van de diensten is dat de omvang van de voorgestelde herwaardering te laag is. De lijst van risico's maar ook aandachtspunten vormen een dermate grote bedreiging dat die wel eens op vrij korte termijn in daadwerkelijke tegenvallers omgezet kunnen worden. Het wordt verstandiger geacht met het oog hierop het structureel om te buigen bedrag aanmerkelijk hoger te stel len. Voorzitter, ik hoop u overtuigd te hebben van het feit dat deze voorstellen niet een rare oprisping zijn van een Nieuwe Leeuwarder Partij, het zijn voorstellen die door de ambte lijke top van deze gemeente aan het college zijn gedaan. Die hebben gezegd: ga nu zo snel mogelijk voor een fors hoger bedrag bezuinigingsvoorstellen ontwikkelen. (Mevrouw De Haan: De Nieuwe Leeuwarder Partij doet nu net alsof zij allerlei 52 nieuwe dingen zit te bedenken, maar in de commissie is door alle fracties uitgesproken dat f 6 miljoen waarschijnlijk te laag is. De vraag is alleen of f 10 miljoen het juiste bedrag is, daar hoor ik geen enkele motivering voor, ook niet uit de ambtelijke stukken. De heer Jacobse moet een concrete onder bouwing geven voor die f 10 miljoen.) Ik heb net geprobeerd duidelijk te maken dat de ambtelijke voorstellen zeggen f 6 miljoen voor de nu bekende tegenvallers en f 3 miljoen voor onontkoombare risico's, dan zit je op f 9 miljoen. De ambte lijke top zegt verder dat het wat aan de lage kant is, men zegt zelfs f 12 miljoen of meer. (Mevrouw De Baan: Waarom kiest de heer Jacobse dan voor f 10 miljoen?f 9 miljoen is waarschijnlijk iets aan de lage kant. (Mevrouw De Haan: Voor hetzelfde geld kan de heer Jacobse gaan zitten op f 15 of f 18 miljoen; dat kan je allemaal met dezelfde verhalen poneren. De onderbouwing lijkt ons uitermate wankel.) Eén ding is zeker, mevrouw De Haan, f 4,5 miljoen of f 6 miljoen is in ieder geval volstrekt onvoldoende. (Mevrouw De Baan: Dat hebben wij ook gezegd, daar zijn wij het allemaal mee eens.) Dan neem ik aan dat mevrouw De Haan geen bezwaar heeft om vast te stellen dat wij voorstellen moeten hebben tot een hoger bedrag. Het is uiteraard aan de raad om de adviezen van de des kundigen - onze topambtenaren - over te nemen of niet. Wij kunnen ook zeggen dat wij het zelf beter weten. (De heer Brinks: Ik zou de heer Jacobse nog een toelichting willen vragen op zijn beide moties, want hij heeft het in zijn eerste motie over bezuinigingsvoorstellen van minstens f 10 miljoenin zijn tweede motie spreekt hij over bezuinigings voorstellen en dan gaat het over een tekort op de meerjaren raming van f 4,5 miljoen. Stelt de heer Jacobse nu voor om f 14,5 miljoen te bezuinigen bij de begroting van 1995? Dat staat in deze moties.) Wij stellen voor bezuinigingsvoorstel len te maken voor f 10 miljoen. Wij hebben begrip voor het feit dat dat misschien niet allemaal haalbaar zal zijn op korte termijn. Dus zeggen wij in motie nr. 2 om voor 1995 te komen met dekking zodat 1995 sluitend is en dat kan wat ons betreft zelfs, zoals in de motie staat, niet met structurele maatregelen maar met incidentele maatregelen. Het gaat bij de tweede motie om 1995 als boekjaar sluitend te krijgen. De heer Greving: Mijnheer de voorzitter, als wij het geheel proberen te overzien is het een triest perspectief dat ons voor ogen staat. Wij hebben een hele forse herwaarderings operatie in gang gezet die ook nog grotendeels ingevuld zal moeten worden, wat nogal wat consequenties heeft, zowel intern als extern, voor de organisatie en wij komen nu tot de constatering dat die f 16 miljoen toen eigenlijk niet vol- 53

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 27