doende is geweest. Ik verbaas mij daar eigenlijk niet zo over, ik heb dat toentertijd al naar voren gebracht. Wij staan nu voor de constatering dat het onvoldoende is geweest en inmiddels zijn er nieuwe risico's aan het licht gekomen, die het vermoeden doen post vatten dat wij er met f 6 miljoen nog niet zijn. Ik ben met een aantal fracties van mening dat, als wij het over de hoogte van het bedrag hebben op grond van informatie die wij nu hebben verder bezuinigd moet gaan worden op de hoogte van dat bedrag. Ik wil wel kwijt dat ik ook het stellige vermoeden heb dat f 6 miljoen wellicht tekort zal zijn en ik wil daarom op dit moment graag van het college de toezegging dat bij de voorbereiding van de plannen tot bezuiniging het college gaat kijken naar een aanzienlijk hoger bedrag. Als wij het niet totaal nodig zouden hebben, dan is er voor de raad ten minste enige keuzemogelijkheid. Dat heeft het college in het verleden ook nagestreefd, ik hoop dat het college dat ook nu weer wil doen. Dat er bezui nigingsvoorstellen worden voorbereid die aanmerkelijk hoger zijn als f 6 miljoen, dan kunnen wij als raad besluiten tot welke ingrijpende zaken wij willen komen. Ik wil mij op dit moment ook alvast uitspreken over het wel of niet inzetten van Frigem-gelden. Ik ben daar geen voor stander van. Ik denk dat dat een van de laatste zaken is die wij zullen moeten gaan doen, omdat het ook ingrijpt op struc turele dekking die wij uit dat fonds hebben. Daarvoor hebben wij het oorspronkelijk ook geparkeerd. Het is ook tegen lange termijn vastgelegd. Ik sta niet te juichen om die gelden vrij te maken. Ik wil nog wel iets zeggen, dat heb ik ook al in de Commissie Bestuur en Middelen gedaan, over de richting waarin de bezui nigingen gezocht moeten gaan worden, zonder mij daar uiter aard op vast te leggen. Ik kom dan ook niet met een motie op dat punt. Maar wel opvallend is dat wij bij de f 16 miljoen operatie die wij gehad hebben, gestreefd hebben naar een invulling van fifty-fifty voor wat betreft het neerleggen van de taakstelling zowel op interne als op externe zaken, bij de verdere invulling en de personele consequenties die dat met zich meebracht. In eerste instantie zou het om 120 full-time arbeidsplaatsen gaan, dat is terug gebracht naar veel minder in de latere voorstellen. Uiteindelijk is dat fifty-fifty- verhaal dus niet boven water gekomen en is het blijven steken bij ongeveer eenderde-tweederde. Als wij nu kijken waar onze tegenvallers zitten - dat heeft mevrouw Van Ammers ook al gezegd - dan zitten die juist in interne oorzaken. Dan ligt in de rede, ook gezien de vorige operatie die wij gehad hebben, dat wij met name gaan kijken naar taakstellingen, herwaarderingen die te maken hebben met onze eigen or 54 ganisatie. Dan zal het onontkoombaar zijn dat er weer ar beidsplaatsen verloren zullen gaan. Als wij over dit soort bedragen praten is dat zo. Als dat met zich mee zou brengen dat daardoor ook taken afgestoten moeten worden, dan is dat voor mij secondair. Daar zullen wij mijns inziens niet het accent op moeten leggen. In de eigen organisatie, waarvan ik weet dat er al behoorlijke spanning is wat betreft de werk belasting van diverse afdeling, zullen wij denk ik toch het eerste moeten gaan kijken en nog eens kritisch moeten kijken wat onze werkelijke wettelijke taken als gemeente zijn. Mijnheer de voorzitter, ik denk dat de geloofwaardigheid van de politiek zo langzamerhand echt in het geding is. Mij bekruipt het gevoel dat wij als raad onvoldoende grip hebben op de hele ontwikkeling binnen de gemeente. Ik heb ook de indruk dat wij als raad te vaak voor voldongen feiten worden geplaatst, terwijl aan de andere kant, ik heb vanavond al eerder uit de Gemeentewet geciteerd, de Gemeentewet zo duide lijk is. Er kunnen en er mogen geen uitgaven worden gedaan als de raad daar geen goedkeuring voor heeft verleend. Toch komt het keer op keer voor dat budgetten in aanzienlijke mate overschreden zijn. Ik wil hier kwijt dat een college die dat zou doen beter naar huis kan gaan. Ik vind dat het college daar beter bovenop moet zitten. Ook uit de accountants verklaringen 1992 blijkt dat de budgetbewaking bij de gemeen te onvoldoende is. Ik sta daarom op het standpunt dat de bevoegdheden voor concern-financiën ten opzichte van de diensten wat dat betreft uitgebreid moeten worden. Iets wat overigens in de LIS-operatie al is opgenomen. Ik denk dat wij wat dat betreft in de goede richting gaan. Wel wil ik hier nogeens wijzen op het feit dat wij af moeten gaan op een aantal automatismen bij het opstellen van de begroting. Wij hebben wat dat betreft ook nog wat tegoed in de Commissie Bestuur en Middelen, de één procent extra loon- compensatie kan er eigenlijk helemaal niet meer in. Het budget moet uiteindelijk voor de diensten taakstellend zijn en wij kunnen er niet jaarlijks maar bedragen bovenop blijven stellen. Overigens heb ik gevraagd om het ambtelijk stuk dat daarover ligt alsnog in de Commissie Bestuur en Middelen aan de orde te stellen. Verder ben ik van mening dat wij ook als raad kritischer moeten kijken naar dienstbegrotingenDie zijn wel degelijk in de raad aan de orde, ook daarover is de Gemeentewet duide lijk. Wij praten hier in de raad niet alleen over concern- financiën en dergelijke, maar wel degelijk ook over dienstbe grotingen en die zullen wij hier moeten vaststellen, ook de begrotingswijzigingen die daarbij horen. De denkrichting van LIS lijkt goed. Ik zou verder het advies bij het college neer willen leggen dat er nog altijd een 55

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 28