Daarbij wordt verwezen naar het feit dat nogal wat tegen vallers veroorzaakt worden door interne fouten, te laat signaleren van bedragen en herwaarderingen die niet gehaald worden, met name ook interne herwaarderingen. Ik kan dat alleen maar onderstrepen. Ik denk dat er inderdaad fouten zijn gemaakt, die overigens - en dat is dan weer een pluspunt - juist omdat wij nu heel intensief bezig zijn om de zaak boven tafel krijgen zichtbaar worden. Maar dat is een schrale troost. Hetzelfde geldt voor zaken die te laat gesignaleerd zijn en eigenlijk al eerder gesignaleerd hadden moeten wor den, hetzelfde geldt ook voor herwaarderingen die niet gehaald zijn. Ik ben het eens met mevrouw De Haan en ik dacht dat ook de heer Krol dat gezegd had, dat in de toekomst diensten hun door hen zelf veroorzaakte tegenvallers op moeten vangen. Dat zal ook moeten gebeuren, dat is overigens ook de inzet ge weest van de afspraken die gemaakt zijn naar aanleiding van de knelpuntenanalyse en de verbetering van het financieel beheer. Alleen denk ik dat het op dit moment te vroeg is om daar nu al mee te beginnen, je zult eerst de zaak op orde moeten brengen. De diensten zullen ook exact moeten weten wat hun financiële situatie is. Op basis daarvan kun je jaarlijks contracten afsluiten. Ik vind ook dat die contracten voor directeuren van diensten taakstellend moeten zijn. Wat mij betreft gaan wij harde afspraken met de gemeentesecretaris en zij weer met de directeuren van diensten aan. Dan heeft mevrouw De Haan gezegd dat zij het eens is met de procedure die wij hebben gekozen, dat je op dit moment niet al met concrete bezuinigingsvoorstellen kan komen. Ik zal ook net als de heer Hoogeveen proberen het woord herwaardering uit mijn woordenboek te schrappen, dat is een eufemisme, wij hebben het over bezuinigingen, maar dat is nog even wennen, het is zo ingeburgerd binnen de gemeente. Ik denk dat wij terecht voorgesteld hebben om daar een zorgvuldige procedure voor aan te gaan. In de eerste plaats omdat alle diensten midden in de verwerking zitten van de herwaardering van vorig jaar. Bovendien denk ik dat wij moeten komen tot herwaar- deringsvoorstellen die hard en haalbaar zijn. Als je nu - dan reageer ik eigenlijk meteen ook al op de motie van de heer Jacobse - geforceerd in het kader van de opstelling van de begroting 1995 met bezuinigingsvoorstellen zou moeten komen, dan ben ik bang dat wij vervallen in dezelfde fout die wij ook in het verleden wel eens gemaakt hebben, namelijk dat er onder druk allerlei zaken worden ontwikkeld die bij nader inzien toch niet helemaal haalbaar blijken te zijn. Dat lijkt mij niet verstandig. Ten slotte zegt mevrouw De Haan dat zij instemt met de con clusie dat er bezuinigd moet worden en dat de hoogte nog ter discussie moet komen, dat zij instemt met het betrekken van 58 de raad bij de dekking van de tekorten en dat zij hoopt op een breed draagvlak in de raad. Bij dat laatste wil ik mij graag aansluiten. Een van de redenen om voor te stellen net als vorig jaar een werkwijze te kiezen (of dat dan een werk conferentie is of een serie bijeenkomsten dat laat ik aan de creativiteit van de gemeentesecretaris over, maar onze bedoe ling is heel nadrukkelijk om daar de raad bij te betrekken) om vanaf het begin ook de raad mee te laten bepalen in welke richting wij de dekking zullen moeten zoeken. Ik hoop dat dat leidt tot een breed draagvlak. Ten slotte een verzoek om een heel terughoudend uitgavebeleid te voeren. Ik heb daar in de commissie van gezegd dat mij dat verstandig lijkt, maar dat je daar tegelijkertijd ook niet hele overspannen verwachtingen van moet hebben. Mijnheer Krol. Op de aard van de Perspectiefnota ben ik ingegaan. Hetzelfde geldt voor de oorzaak van de bezuinigingen. Ook hij heeft gezegd dat te laat signaleren van zaken en niet halen van herwaarderingsvoorstellen slecht is, daar moeten wij uitermate kritisch op zijn. Ik ben het met de heer Krol eens dat je ervan uit moet gaan dat de herwaarderingsvoorstellen gehaald worden op basis van harde afspraken. Wat dat betreft geen verschil van mening. Hij zegt dat hij nu nog geen uitspraak wil doen over de verkoop van aandelen. Anderen hebben zich nog wat stelliger uitgedrukt en gezegd dat zij daar tegen zijn. Het lijkt mij dat wij die discussie maar moeten voeren op het moment dat er echt concrete voorstellen liggen. Bij de begroting 1995 zullen wij in ieder geval een voorstel doen om de middelen die in het Frigem-fonds zitten - wat overigens wat anders is dan de verkoop van aandelen - aan te wenden om de tekorten over 1994 en 1995 te dekken. Die discussie voeren wij wel in november aan de hand van de begroting. Mevrouw Van Ammers heeft benadrukt dat het niet alleen be langrijk is om alle ellende zichtbaar te maken, maar ook om gezamenlijk naar oplossingen te zoeken. Zij heeft ook uit gesproken dat als het college op dat punt een krachtig beleid inzet zij kan rekenen op de steun van de WD-fractie. Daar ben ik blij mee, de steun van alle fractie zullen wij denk ik hard nodig hebben. Over de aard van de tegenvallers en de beoordeling die zij daarvan geeft (met name het interne karakter daarvan) heeft zij zich aangesloten bij de heer Krol. Ik denk dat ik daar voldoende op ingegaan ben. Zij zegt dat er nieuwe rigoureuze bezuinigingen nodig zijn met harde voorstellen. Daar ben ik het mee eens. Zij heeft een uitspraak gedaan over het inzetten van Frigem- 59

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 30