die waarschijnlijk ter inzage hebben gelegen en die hij heeft gelezen. Die hebben wij allemaal bij onze afweging betrokken, uiteindelijk hebben wij het voorstel gedaan zoals wij dat gedaan hebben. Daar komt in het najaar een vervolg op. Mijnheer Greving zegt dat het een triest perspectief is. Dat ben ik met hem eens. Hij is niet verbaasd, dat heeft hij in de commissie ook gezegd, ik geloof zelfs dat hij het bedrag vorig jaar al voorspeld had. De hoogte is nu nog niet aan te geven, bij de voorbereiding van de dekking uitgaan van een hoger bedrag, daar heb ik net over gezegd dat wij daar in september meer zicht op hebben en dan kunnen wij dat ook meenemen bij het aangeven van de richting tot welke hoogte een dekking gezocht moet worden. Hij heeft zelf een richting aangegeven, hij zegt dat in feite tot nu toe te weinig bezuinigd is binnen de eigen gemeen telijke organisatie en dat nogal wat herwaarderingsvoorstel- len juist intern niet gehaald zijn. Dat leidt er toe dat hij zegt dat je vooral meer in de interne organisatie zou moeten kijken. Ik doe daar op dit moment geen uitspraak over, maar ik denk dat wij dat punt moeten betrekken bij de werkcon ferentie waar de heer Greving ongetwijfeld ook aanwezig zal zijn. Ik heb wel aan concern-financiën gevraagd om over de afgelopen jaren alle herwaarderingsvoorstellen nog eens op een rij te zetten en ook aan te geven welke gehaald zijn en welke niet gehaald zijn of voor een deel niet gehaald zijn, zodat wij in september ook wat nauwkeuriger kunnen zeggen waar het met name fout is gegaan. Dan heeft hij een aantal uitspraken gedaan over de positie van de raad, de geloofwaardigheid van de politiek is zo langzamerhand in het geding, de raad heeft er te weinig grip op, zegt hij. Ik denk dat wij met z'n allen dat een aantal maanden geleden ook geconstateerd hebben en dat dat ook de reden is geweest om de hele LIS-operatie in gang te zetten, juist om er meer grip op te krijgen. Wij worden regelmatig voor voldongen feiten geplaatst, zegt hij, dat heeft te maken met dat de budgetbewaking onvoldoende is. Hij verwijst dan onder andere naar het accountantsverslag op de rekening 1992. Dat die budgetbewaking niet altijd voldoende is, hebben wij eerder geconstateerd, ook bij de knelpuntenanalyse. In het accountantsrapport staan wat dat betreft niet veel nieuwe dingen, althans geen dingen die wij al niet wisten. Dat maakt het niet minder ernstig, maar de problematiek is bekend en daar wordt in het kader van LIS ook aan gewerkt. Datzelfde geldt voor zijn opmerking dat er op dit moment te weinig sturing is vanuit het concern. Ook dat is een van de zaken die wij geconstateerd hebben bij de besluitvorming over LIS. Wij hebben gezegd dat je meer centraal zou moeten sturen om grip op de zaak te houden. 62 Dan zegt de heer Greving dat hij nog een aantal stukken tegoed heeft. Ik dacht dat hij intussen een stuk over in cidenteel loon ontvangen had, hetzelfde geldt voor de notitie over de overheadproblematiek, daar kan hij woensdag in de commissie op terug komen. Het punt van de verslaglegging wordt zo langzamerhand een herhaling. Dat is de afgelopen periode zo vaak naar voren gebracht, ik neem daar maar even kennis van. Als de raad vindt dat dat punt weer ter discussie moet komen, dan wacht ik graag voorstellen af. Datzelfde geldt ook voor zijn laatste punt, extra middelen voor een bevrijdingsfeest. Ik heb begrepen dat er een aantal mensen uit de raad bezig is om voorstellen te ontwikkelen. Ik heb in de commissie gezegd dat wij die voorstellen afwachten, inclusief de financiële consequenties die daar eventueel aan verbonden zijn. Ik denk dat ik iedereen gehad heb, voorzitter. Mevrouw De Haan: Er is vrij uitvoerig gereageerd en met de meeste dingen ben ik het eens. Ik wil even reageren op de moties van de NLP. Ik denk dat wij inhoudelijk helemaal niet zo verschrikkelijk ver uit elkaar liggen, ik constateer dat de hele raad het eens is over het feit dat f 6 miljoen waarschijnlijk te weinig is, maar ik zie evenmin dat f 10 miljoen het dus is en dat het wellicht f 9 of wellicht f 11 miljoen of weet ik wat zal worden. Maar in ieder geval is voor mij f 10 miljoen ook niet heilig, dus die motie wil ik niet ondersteunen. De tweede motie om toch voor 1995 met een aantal bezuini gingsvoorstellen te komen, op dat punt liggen wij ook in houdelijk niet zo ver uit elkaar, omdat ook onze fractie het college gevraagd heeft om in ieder geval vanaf nu te proberen ieder dubbeltje drie keer om te draaien. In feite komt dat er ook op neer dat wij zeggen laten wij zoveel als mogelijk proberen om nu ook al het pas op de plaats beleid te voeren, dat ons in het verleden wel degelijk een aantal voordelen heeft opgeleverd. Of dat moet betekenen dat er een serie concrete voorstellen nu aan de raad voorgelegd moet worden, weet ik niet. Wat ons betreft komt het heel erg aan op die houding aannemen en met name ook van de kant van de raad er kritisch bovenop zitten. Ik denk dat wat dat betreft dat voor vanavond voldoende is en het niet nodig is om die motie te ondersteunen. Nog een enkele opmerking richting de heer Greving die een beetje een voorschot neemt op de discussie die na de zomer 63

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 32