zal gaan plaatsvinden over de richting van de bezuinigingen. Ik heb dat heel bewust niet gedaan. Inhoudelijk is de hele discussie over de invulling van de bezuinigingen bij ons in de fractie ook nog niet zover gevorderd dat dat kan. Ik denk dat wij nog niet zoveel verder zijn dan proberen zoveel mogelijk informatie in te winnen en afspraken te maken over hoe wij dit als fractie willen gaan doen. Ik wil hier geen inhoudelijke opmerkingen kwijt die al een bepaalde richting geven. Het enige dat ik zou willen zeggen, is dat wij in ieder geval als het om interne bezuinigingen gaat met hen concrete voorstellen heel serieus zullen onderzoeken. Ik denk dat het heel nuttig is om dan ook te zeggen: laten wij dan met name de kwaliteit van de produkten die de gemeente aan de burgers levert centraal houden. Daar gaat het wat ons betreft in ieder geval om, de kwaliteit moet eerder beter dan minder en als het om interne bezuinigingen gaat, dat wij in ieder geval de kwaliteit van de dienstverlening zoveel mogelijk overeind houden. De heer Krol: Voorzitter, allereerst de twee moties die zijn ingediend door de heer Jacobse. Mevrouw De Haan zei ook al dat wij inhoudelijk niet zoveel van mening verschillen, als je kijkt naar het besluit waar geformuleerd is het college te verzoeken bezuinigingsvoor stellen te doen van ten minste f 10 miljoen. Wij sluiten niet uit dat het f 10 miljoen wordt, maar wij hopen nog steeds dat wij in de buurt van de f 9 miljoen kunnen blijven zitten, want dat is op zich al winst. Ons uitgangspunt is werken met sluitende begrotingen. Ons uitgangspunt is dus ook dat als het zo is dat wij f 10 miljoen nodig zijn dan moet dat gebeu ren. Maar om nu uit te spreken dat het minstens f 10 miljoen moet zijn, dat gaat ons op dit moment iets te ver. Met f 10 miljoen kunnen wij niet leven, hoewel ik niet uitsluit dat het dat zou kunnen worden. De tweede motie gaat over het jaar begrotingsbehandeling 1995 om daar al met concrete voorstellen te komen. Op zich zijn wij het ook daarmee eens, maar ik denk dat de NLP er ook bij gebaat is om het in overleg met burgers en met mensen die inspraak hebben dat zo te doen dat wij dat ook met elkaar verantwoord kunnen doen. Ik ieder geval hecht de CDA-fractie daar aan. Als je november goede besluitvorming wilt plegen, dan is het inderdaad zo dat je morgen het voorstel al in het college moet hebben. Ik zie niet in hoe dat op een goede, juiste en verantwoorde wijze kan gebeuren. Dus wij zijn het er op zich wel mee eens dat het zal moeten gebeuren, maar ik denk dat het technisch niet haalbaar is en dus komen wij automatisch uit bij het voorjaar van 1995. Overigens wil ik 64 het college wel de vraag stellen of het zo is dat zij uitgaan van een sluitende begroting van 1995, daar hechten wij aan. Een paar opmerkingen nog over de werkconferentie. Er is ook een opmerking gemaakt over heilige huisjes en dat soort zaken. Uiteraard is het zo dat wij het niet hebben over heilige huisjes en dat soort zaken op het moment dat wij gaan herwaarderen, wel is ons uitgangspunt dat wij niet voor niets een collegeprogramma hebben gesloten en dat daar op hoofdlij nen een aantal prioriteiten in staan die wij met elkaar belangrijk vinden, overigens binnen een goed financieel kader. Ik denk dat dat op zich voldoende moet zijn om zo'n werkconferentie te gaan beginnen. Richting de heer Greving, uiteraard wordt het interne ambte lijk apparaat niet uitgesloten bij zo'n herwaardering, maar om daar met name en alleen naar te kijken, dat gaat mij wat te ver, maar dat er naar gekeken wordt is duidelijk. De laatste opmerking moet mij toch echt van het hart. Een aantal partijen doet hier opnieuw, dat is ook in de commissie gebeurt en ook wel op andere plaatsen, een aantal flinke uitspraken over financieel beheer en dan met name over wat de raad wel of niet gedaan of nagelaten heeft en ook het college. Wij doen daar op dit moment niet aan mee, want het lijkt ons zo nu en dan ook ietwat goedkoop, omdat met name als je kijkt naar de raadsbrede operatie van LIS dat eigen lijk overbodig is. Als je ziet naar de knelpuntenanalyse van LIS dan liegt die er niet om en dan zouden wij vanuit de CDA- fractie moeiteloos dit soort zaken kunnen overtreffen. Ik denk dat dat niet een goede zaak is en dat het ook niet bijdraagt aan de oplossing. Dan nog een opmerking. Wat ons betreft mogen verslagen van commissies iets langer en uitgebreider, maar wij hebben net een pleidooi gehouden voor het handhaven van taakstellingen met name voor de interne organisatie, dat leidt er bij mij toe dat de taakstelling in ieder geval gehandhaafd moet blijven. Mevrouw Van Ammers: Mijnheer de voorzitter, aan de ene kant lijkt het heel mooi als ik hoor wat de diverse fracties hier zeggen. Het geeft mij in eerste instantie een blij gevoel dat ik denk dat de neuzen allemaal dezelfde kant op staan, het zal echt goed komen in Leeuwarden. Aan de andere kant denk ik dat dit moet blijken als wij straks de bezuinigingsronde ingaan, want laten wij eerlijk zijn je delft natuurlijk als politieke partij je graf en het zou getuigen van geen enkel realiteitszin als een politieke 65

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 33