ring waar de heer Greving over spreekt is tot nu toe hier nog niet gebleken. Naar aanleiding van artikel 24, als wij het over het VNG- model hebben, wat de bedoeling is, kan ik heel kort zijn. Wij volgen wat dit punt betreft het VNG model, dat betekent dat wij dat zullen aanpassen. Die toezegging doe ik bij deze. Dan heeft de heer Greving uitgebreid gesproken, zoals wij dat van hem gewend zijn, over het pH-gehalte. Het verlagen van de ondergrens van 6J} naar 5 of zelfs 4 zoals de heer Greving voorstelt zal tot gevolg hebben dat het riool door dit zure milieu wordt aangetast. Waar in de praktijk de grens ligt waar aantasting precies begint, is niet helemaal duidelijk, dat zegt hij zelf ook, maar 6% wordt als redelijk veilig aangenomen. Dat is ook tot stand gebracht in het overleg waar ook de gemeente Leeuwarden deel van uitmaakt, de overleggroep Lozingsverordening grote gemeenten. De ondergrens van 61} heeft nog nergens tot problemen geleid en een gemiddeld bedrijf kan hier aan voldoen. De heer Greving heeft ook nog even gesproken over het zout gehalte, om dat te doen plaatsvinden in plaats van een ge noemde grens zoals hier gesproken wordt voor sulfaat. Zoals u weet hebben de zouten allemaal verschillende effecten in het riool, de een is schadelijker dan de ander, maar de grens aan het sulfaatgehalte is om vorming van het voor het riool schadelijke H2S te voorkomen. Vandaar dat wij dit handhaven. Dan kom ik by de hear De Jong, dy't sprekt oer artikel 8, lid 2.h. Hy freget hoe't wy léze moatte: "Het is in het bijzonder verboden op de riolering afvalwater of afvalstoffen te lozen die voorafgaand aan de lozing door een beerput, rottingsput of sceptictank zijn geleid." Dat betsjut it neifolgjendeEk yn üs eigen belied, yn it Milieubeleidsplan, stribje wy nei 100% loaze op it rioel. As je op side 1 fan de riedsbrief sjogge, binne dêr de utgongspunten formulearre, dêr stiet düdlik dat fragen dy't yn de praktyk opkomme je dêr Onder mear yn de strafrjochtlike sfear wat mei dwaan kinne, om in hanfet te hawwen, dat giet dan düdlik ek om dit punt. Dit betsjut dat as wy it tsjinkomme, wy wize sille op datjinge dat hjir yn de Loazingferoardning stiet. Dat betsjut dat wy sizze sille dat men maatregels nimme moat. It betsjut net, sa't de hear De Jong freegjenderwiis stelde, fanöf moarn is alles ferfallen. Sa is it net, mei dizze feroardning yn de han as wy dat tsjinkomme, benammen yn de binnenstêd docht dit him foar, kinne wy sizze dat men maatregels treffe moat om net fia de bearputten op it rioel te loazen, mar troch in eigen maatregel dat op te lossen. As wy dit net stean litte, dan kin dat net. 31 De heer Greving: De wethouder heeft geprobeerd te beantwoor den, maar eigenlijk is het antwoord gekomen op de vraag van de heer De Jong. Dat is wat ik ook ambtelijk heb geconsta teerd, dat ambtenaren zeggen: wij moeten als wij problemen tegenkomen iets hebben om aan te kunnen pakken eventueel in de strafrechtelijke sfeer. Ik denk niet dat wij op die wijze met de Lozingsverordening om kunnen gaan en dat wij maar irreële eisen in een Lozingsverordening kunnen gaan zetten om aan te kunnen pakken als er een calamiteit is, als wij tege lijk weten dat de lozing van afvalwater op dit moment bij lange na niet kan voldoen aan de eisen die wij hier stellen. Ik vind dat als wij een Lozingsverordening vaststellen, dan moet er voor de eisen die wij stellen een redelijke basis zijn, het moet verdedigbaar zijn waarom wij die eisen stellen en tegelijk moeten die eisen gehaald kunnen worden door de burgers, door de bedrijven, en tegelijk moeten de eisen gehandhaafd kunnen worden. Daar wordt op dit moment niet aan voldaan en daar kan ik niet mee uit de voeten. Dat betekent dat ik in ieder geval niet kan instemmen met artikel 2, de leden a. en b. De hear De Jong: As ik it goed heard haw, seit de wethalder dat as de gemeente konstatearret dat der in bearput oanwêzich is, betsjut dat dat dy eigner ferplichte is dy op eigen kosten der wei te heljen. Of helpt de gemeente dêr ek noch oan mei? It binne minsken dy't allegearre rioelrétribüsje betelje, dus in bytsje yn'e mjitte komme soe wol op syn plak wêze. Miskien is it better om dit werom te nimmen nei de kommisje om der wat better oer nei tinke te kinnen. Mevrouw Van Ulzen: Ik wou mij bij de heer Greving aansluiten, want hij overtuigt mij meer dan de wethouder. Ik heb de indruk dat de wethouder zijn eigen aantekeningen niet hele maal begrijpt. De heer Bilker (weth.Voorzitter, de heer Greving zegt dat ik gezegd heb, als wij problemen tegenkomen moeten wij iets hebben om aan te pakken. Nee, het is één van de uitgangspun ten die verwoord staan in deze raadsbrief, daar begint de raadsbrief zelfs mee. Maar niet alleen het uitgangspunt van deze raadsbrief, het is gestoeld, zoals ik al zei, op ons eigen Milieubeleidsplan. Dit zijn allerlei uitvoeringen. Om nu te stellen dat het irreële eisen zijn, dat ben ik vol strekt niet met de heer Greving eens. Er is sprake van, dat heeft hij zelf ook aangehaald, een model verordening VNG. Die hebben wij er praktisch voor 100% naast gelegd. Er zijn 32

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 17