ring waar de heer Greving over spreekt is tot nu toe hier nog
niet gebleken.
Naar aanleiding van artikel 24, als wij het over het VNG-
model hebben, wat de bedoeling is, kan ik heel kort zijn. Wij
volgen wat dit punt betreft het VNG model, dat betekent dat
wij dat zullen aanpassen. Die toezegging doe ik bij deze.
Dan heeft de heer Greving uitgebreid gesproken, zoals wij dat
van hem gewend zijn, over het pH-gehalte. Het verlagen van de
ondergrens van 6J} naar 5 of zelfs 4 zoals de heer Greving
voorstelt zal tot gevolg hebben dat het riool door dit zure
milieu wordt aangetast. Waar in de praktijk de grens ligt
waar aantasting precies begint, is niet helemaal duidelijk,
dat zegt hij zelf ook, maar 6% wordt als redelijk veilig
aangenomen. Dat is ook tot stand gebracht in het overleg waar
ook de gemeente Leeuwarden deel van uitmaakt, de overleggroep
Lozingsverordening grote gemeenten. De ondergrens van 61}
heeft nog nergens tot problemen geleid en een gemiddeld
bedrijf kan hier aan voldoen.
De heer Greving heeft ook nog even gesproken over het zout
gehalte, om dat te doen plaatsvinden in plaats van een ge
noemde grens zoals hier gesproken wordt voor sulfaat. Zoals
u weet hebben de zouten allemaal verschillende effecten in
het riool, de een is schadelijker dan de ander, maar de grens
aan het sulfaatgehalte is om vorming van het voor het riool
schadelijke H2S te voorkomen. Vandaar dat wij dit handhaven.
Dan kom ik by de hear De Jong, dy't sprekt oer artikel 8, lid
2.h. Hy freget hoe't wy léze moatte: "Het is in het bijzonder
verboden op de riolering afvalwater of afvalstoffen te lozen
die voorafgaand aan de lozing door een beerput, rottingsput
of sceptictank zijn geleid." Dat betsjut it neifolgjendeEk
yn üs eigen belied, yn it Milieubeleidsplan, stribje wy nei
100% loaze op it rioel. As je op side 1 fan de riedsbrief
sjogge, binne dêr de utgongspunten formulearre, dêr stiet
düdlik dat fragen dy't yn de praktyk opkomme je dêr Onder
mear yn de strafrjochtlike sfear wat mei dwaan kinne, om in
hanfet te hawwen, dat giet dan düdlik ek om dit punt. Dit
betsjut dat as wy it tsjinkomme, wy wize sille op datjinge
dat hjir yn de Loazingferoardning stiet. Dat betsjut dat wy
sizze sille dat men maatregels nimme moat. It betsjut net,
sa't de hear De Jong freegjenderwiis stelde, fanöf moarn is
alles ferfallen. Sa is it net, mei dizze feroardning yn de
han as wy dat tsjinkomme, benammen yn de binnenstêd docht dit
him foar, kinne wy sizze dat men maatregels treffe moat om
net fia de bearputten op it rioel te loazen, mar troch in
eigen maatregel dat op te lossen. As wy dit net stean litte,
dan kin dat net.
31
De heer Greving: De wethouder heeft geprobeerd te beantwoor
den, maar eigenlijk is het antwoord gekomen op de vraag van
de heer De Jong. Dat is wat ik ook ambtelijk heb geconsta
teerd, dat ambtenaren zeggen: wij moeten als wij problemen
tegenkomen iets hebben om aan te kunnen pakken eventueel in
de strafrechtelijke sfeer. Ik denk niet dat wij op die wijze
met de Lozingsverordening om kunnen gaan en dat wij maar
irreële eisen in een Lozingsverordening kunnen gaan zetten om
aan te kunnen pakken als er een calamiteit is, als wij tege
lijk weten dat de lozing van afvalwater op dit moment bij
lange na niet kan voldoen aan de eisen die wij hier stellen.
Ik vind dat als wij een Lozingsverordening vaststellen, dan
moet er voor de eisen die wij stellen een redelijke basis
zijn, het moet verdedigbaar zijn waarom wij die eisen stellen
en tegelijk moeten die eisen gehaald kunnen worden door de
burgers, door de bedrijven, en tegelijk moeten de eisen
gehandhaafd kunnen worden. Daar wordt op dit moment niet aan
voldaan en daar kan ik niet mee uit de voeten.
Dat betekent dat ik in ieder geval niet kan instemmen met
artikel 2, de leden a. en b.
De hear De Jong: As ik it goed heard haw, seit de wethalder
dat as de gemeente konstatearret dat der in bearput oanwêzich
is, betsjut dat dat dy eigner ferplichte is dy op eigen
kosten der wei te heljen. Of helpt de gemeente dêr ek noch
oan mei? It binne minsken dy't allegearre rioelrétribüsje
betelje, dus in bytsje yn'e mjitte komme soe wol op syn plak
wêze. Miskien is it better om dit werom te nimmen nei de
kommisje om der wat better oer nei tinke te kinnen.
Mevrouw Van Ulzen: Ik wou mij bij de heer Greving aansluiten,
want hij overtuigt mij meer dan de wethouder. Ik heb de
indruk dat de wethouder zijn eigen aantekeningen niet hele
maal begrijpt.
De heer Bilker (weth.Voorzitter, de heer Greving zegt dat
ik gezegd heb, als wij problemen tegenkomen moeten wij iets
hebben om aan te pakken. Nee, het is één van de uitgangspun
ten die verwoord staan in deze raadsbrief, daar begint de
raadsbrief zelfs mee. Maar niet alleen het uitgangspunt van
deze raadsbrief, het is gestoeld, zoals ik al zei, op ons
eigen Milieubeleidsplan. Dit zijn allerlei uitvoeringen. Om
nu te stellen dat het irreële eisen zijn, dat ben ik vol
strekt niet met de heer Greving eens. Er is sprake van, dat
heeft hij zelf ook aangehaald, een model verordening VNG. Die
hebben wij er praktisch voor 100% naast gelegd. Er zijn
32