vakantie afgesproken dat wij het pand gaan behouden, dat is een verkeerde interpretatie, wij hebben afgesproken dat wij nader onderzoek zouden doen naar de vraag of wij nog gaan behouden of dat wij gaan slopen. Dat is even een andere uitleg dan mevrouw Inberg hier naar voren brengt. Ik denk dan ook dat er zowel ruimtelijk stedebouwkundige als architectonische argumenten zijn. Het pand heeft een zekere waarde, dat zal niet ontkend worden. Men weet hoe het in de inventarisatie van onze jongere bouwkunst staat. Het feit dat het geen beschermd monument is en het feit dat wij hier te maken hebben met een aangetaste stedebouwkundige situatie, waarbij de primaire adviseur, de rijksdienst, als er nog geen bestemmingsplan is voor dat gebied (en dat is er nog niet), dan is de minister via de adviseur, de Rijksdienst voor de Monumentenzorg direct betrokken bij de beoordeling van de plannen, heeft aangegeven dat er geen sprake behoeft te zijn van de aantasting van het stadsgezicht als dit pand gesloopt zou worden. De discussie is dat wij hier een stukje van het gebied zouden gebruiken als melkkoe. In de eerste plaats is mijn antwoord dan, wat is daarop tegen. Wij hebben in feite te maken met een geweldig ambitieus plan voor de hele noordoostelijke rand van de binnenstad, waar wij weten dat wij gigantische in vesteringen moeten doen om daar iets moois van te maken. Dan denk ik dat het helemaal niet slecht is om te kijken of voor die lokaties, waar het bovendien voor burgers van deze stad heel interessant kan zijn, een perfecte woonsituatie te krijgen, een positieve opbrengst te bewerkstelligen. Wij hebben diezelfde discussie even enthousiast gevoerd toen het ging om het Frigas-terrein en daar heb ik de raad absoluut niet over gehoord dat het verwerpelijk zou zijn dat wij daar veel mensen wilden laten wonen, omdat de opbrengsten ons dan gunstig tegemoet zouden komen. Kortom, voorzitter, ik denk dat alles afwegende er zowel inhoudelijke, waardestellende als financiële motieven zijn om uiteindelijk voor deze keuze te zijn. De vermogensrechtelijke positie is aan de orde wanneer er sprake is van vervreemding of verwerving. Dat is hier niet aan de orde. Ik dacht dat ik, zonder op alle argumenten in te gaan, wel de hoofdpunten naar voren heb gebracht. De hear De Jong: It is in oprop ta ütstel fan sloop, miskien helpt dat de minsken oer de streep, net foar in definityf behald. Dat dogge wy as der alternative plannen üntwikkele binne. Utstel fan sloop sadat wy in goed öfwaagjend oardiel ütsprekke kinne, plannen wêr't it behald fan de Perkskoalle 22 yn't fet sit en dêr't de gemeente hielendal neffens üs net minder fan hoecht te wurden. De wethalder seit dat it gjin beskermd monumint is, dat sizze de eksperts. Ik haw eksperts hiel heech, mar jo kinne it ferhaal fan de ekpert ek wol dy't miende dat hy in Karei Appel üntduts en doe blykte it troch in aap skildere te wêzen. De PAL/GL-fraksje hat it oer it opfizeljen fan de kwaliteit fan it gebiet. Dat binne wy hielendal mei har iens, mar ik freegje my sterk öf wat de PAL/GL-fraksje ünder kwaliteit ferstiet. Ik haw de PAL/GL altyd hiel heech han en noch hieltyd, mar wat se hjir allegear sizze bin ik it net mei iens. De PAL/GL-fraks je seit dat de NLP-fraksje earst wie fan, wat kin't skele. Wy hawwe fan't begjin öf, dat mien ik serieus, grutte fraachtekens by sloop han. Yndied, wy binne füler wurden yn it net slopen fan it gebou, omt wy üs fer- djippe hawwe yn it gebou en yn syn architekt. Dat ferdjipjen soe by jimme ek wolkom wêze. Dus ek oan de PAL/GL-fraksje: lit de partijpolityk efkes gean, kies nei ear en geweten, meitsje net de fout fan och heden, dat hie net wêze moatten, as wy in aide foto fan de Perkskoalle sjogge. De heer Terpstra: Ik zeg tegen de heer De Jong dat wij in de pauze zullen spreken over wat er precies gebeurd is in de laatste commissievergadering, want dat is bijna datgene wat de heer Brinks gezegd heeft. Daar kan hij nu wel een ander idee bij hebben, maar daar komt het wel op neer. Ik wil even aangeven hoe wij gaan stemmen, mijnheer de voor zitter. Wij zullen voor sloop stemmen, dus tegen de motie. De heer Ten Hoeve: Voorzitter, er is grotendeels in de laat ste commissie gebeurd wat er vanavond ook weer gebeurt, ik vind dat heel jammer. Ik zeg dat met name naar de PAL/GL- fractie, maar ook naar de andere fracties toe. Ik heb net na een verhaal over kwaliteit, een verhaal over de financiën gehouden, die voor al die fracties een punt waren. Ik heb een alternatief voorgelegd. De heer Brinks met name heeft het over procedures en hoe het allemaal in elkaar zit. Ik had zo graag van die fracties een reactie op wat ik heb voorgelegd willen hebben. Dat is door geen een van die fracties gebeurd. Dat ik niet kom met een verhaal waar een gat in zit van wat de wethouder zegt f 6 a 7 ton. Ik kom met een voorstel om daar een kostendekkend plan te realiseren met een kleiner apartementengebouw en handhaving van de Perkschool. Daar is niet op gereageerd. 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 12