van Zalen Schaaf bijna in kannen en kruiken was. Weliswaar verzekerden de wethouder en collega raadsleden ons in de Commissie Welzijn ervan dat kranten niet altijd de waarheid verkondigen en dat alles nog open lag. Het voorstel dat toen voor lag, was een voorstel tot verkoop. De inhoudelijke dis cussie of wij als gemeente het laagdrempelige zalencentrum Zalen Schaaf in eigen beheer willen hebben of dat wij het moeten verkopen, is naar onze mening nooit in openbaarheid gevoerd en de verschillende voorstellen zijn ook nooit in de commissie behandeld, afgezien van het voorstel van het per soneel. Daarnaast zijn wij bevreesd dat de laagdrempelige functie van Zalen Schaaf in het geding komt bij de voorlig gende verkoopvoorstellen van Zalen Schaaf aan Road Produc tions BV, die op twee verschillende manieren Zalen Schaaf zou willen gaan exploiteren. Dat zijn dan ook de redenen dat mijn fractie heeft besloten om tegen dit voorstel te stemmen. De heer Feddema: Mijnheer de voorzitter, het traject wat hier gevolgd is en het plan dat hier voorligt verdient zeker geen schoonheidsprijs. Het opgewaaide stof, dat in de inleiding wordt aangehaald, tijdens de commissievergadering werd afge daan met het antwoord indertijd: "u ziet teveel beren op uw weg". Wat toen onze zorg was, dat komt nu toch wel uit. Er is op geen enkele wijze naar serieuze andere opties gekeken. Niets is onderzocht door het nieuwe bestuur. Het noodbestuur heeft geen goede bestuurskracht laten zien, zij was lijdzaam, deed wat de portefeuillehouder van haar verwachtte, niets meer en niets minder. Het personeel zag een zwakke werkgever. Wat zal het bestuur zich nu toch ellendig voelen, zeker als het zich straks moet verantwoorden naar datzelfde personeel. Wat doe je echt als je een pand wilt verkopen? Je probeert toch onzes inziens om de hoogste prijs er uit te halen door middel van meerdere contacten. Door wie laat je je vertegenwoordigen als gemeentelijke welzijnsdienst? Iemand die verstand van zaken heeft, die de markt kent en vooral een goed onderhandelaar is ook inzake overname personeel. Waarom is er niet onderhandeld met het Grondbedrijf? Daar is toch ook kennis van zaken, f 620.000,voor de gebouwen is een schijntje, zeker nu bekend is dat de oude kleine pandjes al een slordige f 150.000,opbrengen. De vuilgrondconstructie is volgens ons ook in dit traject onduidelijk en gevaarlijk om zo op te nemen in het contract. Eén ding is echter wel duidelijk, de f 135.000,bezuini gingstaakstelling zal gehaald worden, wat het ons ook mogen kosten. Wat ons betreft zo nooit weer. 32 De heer Timmermans: Voorzitter, ik begrijp dat de procedure grote weerstand heeft opgeroepen. Ik moet toch vaststellen dat die procedure in overleg met de commissie voortdurend is besproken en conform die lijn is gehandeld. Als wij al met elkaar moeten vaststellen dat wij het niet goed gedaan heb ben, dan ben ik bang dat wij het collectief niet goed gedaan hebben. Daar kom ik dadelijk nog wel even op terug. De opbrengst is aan de lage kant. Met name de heer Feddema gaat wat mij betreft toch een slagje te ver als hij de des kundigheid van degenen die hebben onderhandeld ter discussie stelt en vervolgens niet aangeeft waarom hij dat vindt of althans hij kan het niet hard maken. Het blijft in de sugges ties hangen, ik verwerp dat. Ofwel hij zegt: het is niet goed gebeurd om die en die reden en het college heeft gefaald omdat zij de verkeerde mensen daar naartoe heeft gestuurd. Als hij dat vindt moet hij dat zeggen, maar geen halve sug gesties van het zou misschien beter kunnen en is er geen andere taxateur beschikbaar. Wij hebben dat correct gedaan, wij hebben gezamenlijk een onafhankelijk taxateur die veel voor de gemeente, ook voor de afdeling Grondzaken, taxeert en daar hebben wij terecht op ingezet. Het eventueel uitponden van pandjes. Ik heb daar in de com missie op gereageerd. Het is toch een klein denkfoutje dat hier wordt gemaakt. Als het een pand zonder enige nadruk kelijke bestemming danwel kettingbedding is, dan kan ik ook veel meer vragen, dan heb ik een grote tent waar ik verder naar bevind van zaken kan handelen. Maar de raad heeft ons opgedragen om die laagdrempelige voorziening als keiharde voorwaarde te stellen. Dat bepaalt de werkelijke prijs en dan is f 620.000,denk ik een alleszins correcte prijs en dan gaat het niet aan om discussies over pandjes die je misschien eerst los kunt koppelen. Het zal de heer Feddema niet on bekend zijn, want hij weet veel van onderhandelen begrijp ik, dat wanneer je een totaal project aanbiedt, het vaak verstan diger is en wat meer mogelijkheden geeft door een groter project aan te bieden dan wanneer je de zaak uitpondt, zeker als je dan het restant heel zwaar belegt met een specifiek laagdrempelige functie. Dat punt is denk ik voldoende behan deld in de commissie. Ik heb overigens ook geen argumenten gehoord dat het niet zo zou zijn, dus het verbaast mij enigs zins dat dit nu nog naar voren komt. Overname van het personeel is uitgebreid over gesproken, maar helaas hebben wij moeten vaststellen dat (de motieven zijn bekend) het bedrijf daar geen kansen toe zag en dan houdt het op. Vervolgens is aan het college gevraagd hoe het er mee staat. Wij hebben vanochtend in het college een besluit genomen zodat de rechtszekerheid, de positie van het per- 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 17