soneel dat achterblijft, geheel gewaarborgd is. Wij zullen ons best doen in het belang van het personeel. Ook in de commissie zijn terecht opmerkingen hierover gemaakt in de sfeer van waardering voor de inzet die deze mensen hebben getoond. Dat vindt het college ook. Wij hebben nadrukkelijk de inspanningsverplichting om dat op een correcte manier verder uit te voeren. Er zijn nog vragen gesteld over hoe het nu verder gaat, zowel ten aanzien van de garanties als wij het hebben over de laagdrempeligheid als over het kettingbeding. In dat ket- tingbeding zal worden geformuleerd wat het inhoudt, wat de doelstelling ervan is en uiteraard ook de sancties die daar aan gekoppeld zijn. Dat is niet ongebruikelijk in ket- tingbedingen. Wij komen daarvoor bij de raad terug als de zaak verder is onderhandeld. Wij hadden er behoefte aan om dit principebesluit met elkaar te namen, zodat ook helderheid kan worden verschaft, zodat ook in de richting van degene die het aangaat een verantwoorde verdere investering kan worden gedaan om het verhaal verder uit te werken. (Mevrouw Tiemersma: Op het moment dat het in de commissie komt, kunnen wij daar dan nog wat over zeggen?) Het gaat om de vermogens positie van de gemeente, dus de raad kan daar als het gaat om de randvoorwaarden ten aanzien van verkoopvoorstellen alles aan toevoegen of aan af doen. Datzelfde geldt in wezen voor de bodemsanering. De heer Greving heeft daarover gesproken. Ik denk dat de lijn die hij kiest, de betaling via de provinciale interim bodemsanerings lij st, een werkwijze is die in dit geval niet opgaat. Het gaat om licht verontreinigde grond. Dat betekent dat de prioriteit vanuit de provincie om eventueel financieel mee te werken aan de voorfinanciering van de sanering absoluut niet aan de orde is en dat wij eerder praten over tientallen jaren, als wij kijken hoeveel van dit soort verontreinigde lokaties er zijn. Dat is de reden waarom wij zelf als ge meente de laatste tijd dat gaan voorfinancieren. Het wachten erop heeft geen zin en het zal u bekend zijn dat de landsad vocaat vervolgens nagaat wie eventueel verantwoordelijk zou kunnen zijn. Het zal u duidelijk zijn dat ook in dit geval de daders niet aantoonbaar zijn. Dat betekent dat je dan via een omslag onmiddellijk de landsadvocaat aan je broek hebt. In dit geval betekent dat dat de gemeente daarvoor opdraait. Wat mij verstandig lijkt, is dat wij, omdat wij op dit moment het inzicht niet hebben, zo snel mogelijk de resultaten van het onderzoek zullen bezien, kijken wat dat voor consequenties heeft. Ik denk dat het verstandig is om bij het moment van de definitieve verkoop, zoals mevrouw Tiemersma heeft gevraagd in de raad, ook dat punt op z'n volledige consequenties te 34 bezien en na te gaan of dat aanleiding is voor het te nemen standpunt. Dan houden wij die zaak gekoppeld en kunnen wij, gelet op de tijd die beschikbaar is, in een keer de plussen en minnen van alle mogelijke risico's overzien. Mevrouw De Bruin heeft het nog over de discussie. Ik hecht er toch aan, na de opmerking die ik al in eerste instantie heb gemaakt over de gang van zaken, dat wij op een gegeven moment hebben vastgesteld dat het toenmalige bestuur, ondanks het feit dat zij reeds drie jaar bekend was met het feit dat er bezuinigd moest gaan worden, daar gewoon niet in slaagde. Het is vrij lastig om te gaan praten over de bevoegdheden van een zittend bestuur in het openbaar. Wij hebben gezegd dat wij vinden dat wij toch eens moeten gaan kijken, als die bezuini ging niet kan worden gehaald - er lag een raadsuitspraak dat die bezuiniging gehaald moest worden of wij ook in het kader van verzelfstandigingstrajecten in de algemene zin niet ook een verzelfstandigingstraject voor dit complex kunnen inzetten met behoud van die laagdrempelige functie. Daar heeft de commissie toen van gezegd dat het in ieder geval de moeite van bestudering waard is. Wij zijn dat gaan doen en hebben in feite gezegd, want dat was de suggestie die voort durend boven tafel kwam, er is maar één oplossing mogelijk, namelijk verkoop, en het college wilde dat alleen maar. Ik heb van het begin af aan gezegd dat dat niet aan de orde was. U moet uiteindelijk kiezen tussen de voordelen van eventueel geclausuleerde verkoop, zoals wij dat hier hebben, of het in eigen beheer van de gemeente houden met de nadelen daarvan. Dat is precies wat is voorgelegd en de raad moet daar nu maar eens uit kiezen. De raad kiest nu vanavond voor ofwel de verkoop met het halen van een aantal doelstellingen ofwel de raad moet zeggen dat zij dat niet goed vindt en kiest voor het in beheer houden van Zalen Schaaf bij de gemeente Leeuwarden. Dat is precies de keuze die de raad heeft. Het college zegt dus niet dat de raad alleen maar in mag stemmen met verkoop, de raad moet die keuze vanavond maken of zij daar wel of niet mee kan instemmen. Mevrouw De Bruin: Voorzitter, het verbaast mij wanneer de wethouder zegt dat hij de foute procedure als een verantwoor delijkheid van een hele commissie ziet. Zoals ik in mijn eerste termijn al heb gezegd, hebben wij wel degelijk om een andere procedure gevraagd, namelijk een inhoudelijke openbare discussie plus verschillende voorstellen in de commissie te behandelen. Die voorstellen waren er, alleen wij hebben ze nooit voorgelegd gekregen. Omdat dit absoluut niet gebeurd is, zie ik die slechte procedure, waar meerderen al wat over gezegd hebben, dan ook zeker niet als een collectieve verant- 35

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 18