De heer Timmermans (weth.Voorzitter, er is in goed overleg tussen mevrouw Speelman en opdrachtgever de essentie van haar bezwaar weggenomen door de kap die rechtstreeks het uitzicht benam te laten vervallen. Het is niet zo dat als je bijvoor beeld helemaal naar links kijkt, je dan helemaal niets meer ziet. Er is een wijziging, maar dan kom ik in de sfeer van de afweging dat je aan een uitzicht niet altijd rechten kunt ontlenen. Hier is vind ik een zorgvuldig evenwicht tussen belangen gevonden. In die zin denk ik dat de essentie van de bezwaren van mevrouw Speelman zijn weggenomen. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 8 en 9 (bijlage nrs. 196 en 180). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 10 (bijlage nr. 184). De Voorzitter: Aan de orde is Beleidsplan Woonruimteverdeling van de Federatie van Leeuwarder Woningcorporaties in relatie met de Huisvestingswet en het Besluit Beheer Sociale Huursec tor. De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, in de commissiever gadering heb ik al gewezen op de vele vaagheden die om een duidelijk antwoord vragen en zeker een betere omschrijving is bepaald niet overbodig. De WD-fractie is met u van mening dat de woningcorporaties primair verantwoordelijk zijn voor de individuele woningtoewijzing. De functie van ambtelijk secretaris moet worden gehandhaafd, terwijl de financiële gevolgen intern opgelost moeten worden. Wij gaan ook akkoord met de samenstelling van de klachtencommissie met de nadruk op één lid namens de gemeente met stemrecht. De WD-fractie kan in hoofdlijnen instemmen met de notitie om rekening houdende met de gemaakte opmerkingen op niet al te lange termijn te komen tot concrete afspraken. 40 Mevrouw De Jong: Voorzitter, in de Commissie Stadsontwik keling hebben wij als PvdA-fractie ingestemd met het Beleids plan woonruimteverdeling van de Leeuwarder woningbouwcor poraties, een beleidsplan op hoofdlijnen. Wij zijn in die commissie eveneens akkoord gegaan dat b. en w. in overleg met de federatie een ontwerp-overeenkomst ontwikkelt op basis van dit beleidsplan. Toch hebben wij een aantal kanttekeningen gemaakt bij het beleidsplan op hoofdlijnen. Een hele korte toelichting op het beleidsplan is daarom toch eerst nodig. In het nieuwe systeem van woonruimteverdeling is gekozen voor het Delftse model. Dat vinden wij op zichzelf een prima zaak. Het systeem heeft klantgerichtheid, meetbaarheid, controleer baarheid en inzichtelijkheid als kenmerken. Dat heeft er naar ons idee tot nog toe wel eens aan ontbroken. Een model waar bij het bekende puntensysteem verdwijnt en mensen woonkeuze- bonnen in kunnen sturen die geregistreerd worden. Via een speciale krant kunnen mensen dan reageren op een woning. Het systeem kent grofweg drie categorieën: starters, doorstromers en urgenten. Als je als starter gauw aan de beurt wilt komen, moet je je snel inschrijven, want hoe langer je inschrijf- tijd, hoe sneller je aan de beurt bent. Voor de doorstromer geldt dat de langste woonduur geldig is voor het snel in aanmerking komen voor een woning. De woningen waarmee gead verteerd wordt in het krantje zijn woningen bereikbaar voor de aandachtsgroepen met lage inkomens. Dat wil zeggen alle woningen met een subsidiabele huurprijs tot f 650,welke trouwens 75% van onze sociale huurwoningvoorraad uitmaken. Als PvdA-fractie willen wij deze aandachtsgroep uiterst serieus nemen, daarom hebben wij de kanttekeningen gemaakt. Wij zijn het met de WD-fractie eens dat in de ontwerp-over eenkomst moet worden vastgelegd dat in de klachtencommissie een ambtelijk secretaris met stemrecht zitting neemt. Dit was niet meegenomen door de federatie in het beleidsplan. Een ambtelijk secretaris met stemrecht zorgt voor grotere objec tiviteit bij de beoordeling. Wij steunen hierin het college voorstel. In een extra notitie van de federatie staan voorstellen voor een gemeenschappelijk beleid op het gebied van huurachter standen, wanbewoning, begeleid wonen en het afstemmen van indicatiestelling voor ouderen huisvesting en gehandicapten. Wij vinden het goed dat de federatie hier aandacht aan be steedt, maar in de notitie wordt echter alleen maar Kruiswerk en Stichting Thuiszorg genoemd als instelling waarmee overleg zou moeten worden gevoerd om tot concrete invulling van de suggesties te komen. Het verbaast ons dat bijvoorbeeld het project overkreditering niet is genoemd in de notitie. Wij pleiten er in ieder geval voor om het project overkreditering te betrekken bij het overleg. 41

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 21