Dan nog een paar opmerkingen met betrekking tot de groep urgenten. Zij krijgen een woning toegewezen met een huursubsidie tot f 300, Wij vinden dat het ook iets ruimer kan worden vastgesteld. Wij delen wat dit betreft het standpunt van de Stichting Woonbelangen. Urgenten krijgen binnen drie maanden een woning toegewezen zo is beloofd. Dat is een goede zaak. Urgenten krijgen echter maar één kans en dat vinden wij nogal een straf beleid. Ook al is het een woning zeer tegen je zin, je moet hem als urgente aanvaarden. Nu mogen urgenten wel reageren op het aanbod uit het krantje, maar dan vervalt daarmee hun urgentievoorrang. Zij worden dan doorstromer. Wij stellen voor de urgenten die tegen hun zin een toegewezen woning moeten betrekken en als gevolg hiervan als doorstromer voor een andere woning in aanmerking willen komen, extra woontijd te geven. Immers dan pas komen zij eerder aan de beurt. Wij stellen voor de woontijd van de voorlaatste woning toe te voegen aan de woontijd van de toegewezen urgente woning. Urgenten worden ingedeeld in vier categorieën. Met name de laatste categorie "uitzonderlijke gevallen" zouden wij concreter ingevuld willen zien. Bijvoorbeeld mensen die door plotselinge omstandigheden veel te duur wonen, ik denk bijvoorbeeld aan ontslag, zouden zo'n uitzonderlijk geval moeten zijn. Eén van de bedoelingen immers van het nieuwe systeem van woonruimteverdeling is om scheefgroei te voorko men. Andersom moeten mensen die te goedkoop wonen ook gesti muleerd worden om duurder te gaan wonen. Nog een opmerking met betrekking tot de categorie door stromers. Wij zijn het met PEL eens deze groep extra service te verlenen in de vorm van mogelijkheid tot woningruil. Dit zou in het krantje kunnen worden opgenomen. Tot slot. Ik heb begrepen dat ingeschreven bewoners bij de corporatie een brief toegestuurd hebben gekregen waarin wordt vermeld dat hij of zij ingeschreven staat in het nieuwe systeem. Ook, wanneer de laatste verhuisdatum was, om de woontijd te registreren, en of er een uittreksel van het geboortenregister opgestuurd kan worden, waarbij f 10, betaald moet worden. Met dat laatste zijn wij het zeer on eens. Want als je kijkt naar de aandachtsgroep waar het hier om gaat, kun je dit niet maken. Wij vinden dat gekeken moet worden of er ook andere indentificatiemiddelen zonder finan ciële bijdrage te bedenken zijn, anders zou je een en ander moeten verrekenen via de huur. Wat willen wij nu met deze kanttekeningen? Enerzijds is beloofd dat het nieuwe systeem achteraf getoetst zou worden. Wij willen dan dat onze punten betrokken worden bij de toetsing. Ook hebben wij het college gevraagd deze punten mee te nemen in het overleg met de federatie voor de 42 ontwerp-overeenkomstDit overleg zou al voor de raad plaats vinden. Wij zijn benieuwd naar de reactie van de wethouder. De heer Jacobse: In de commissie hebben wij met andere frac ties allerlei opmerkingen gemaakt onder andere over de toe wij zigscriteria. Wij moeten constateren dat wij daar tot op heden geen positieve reactie op hebben gehad. Ook wat de PvdA-fractie zegt, dat één keer weigeren moet kunnen, vinden wij een aanvaardbaar principe. Waarom zou je daar een heel ingewikkelde constructie voor bedenken. Ik zeg: één keer weigeren moet kunnen ook als je urgent bent. Dat is simpel, je moet de boel niet moeilijker maken dan absoluut nodig is. Die toewijzingscriteria hadden met name voor twee groepen onzes inzien nogal nadelen. De eerste groep was de studenten, die in een achterstandssituatie zouden komen te verkeren en de tweede groep die aandacht behoefde waren mensen die plot seling een aanzienlijk lager inkomen zouden krijgen. Wij vinden dat belangrijke groepen in de samenleving en zouden het niet juist vinden dat deze in achterstandssituaties zouden komen te verkeren. Mevrouw Inberg: Wij hebben als D66-fractie al in de commissie gezegd dat wij dit nieuwe Delftse model goed vinden. Boven dien hebben wij toen ook gezegd dat er nog een evaluatie na een jaar komt. Mochten er dan nog schoonheidsfoutjes in zitten, dan kunnen die er alsnog uit gehaald worden. Verder zijn wij van mening - in tegenstelling tot de PvdA- fractie - dat wij toch het beleid ten aanzien van urgenten om één keer de mogelijkheid te hebben te weigeren niet kunnen steunen. (Mevrouw De Jong: Dat heb ik niet gezegd, ik heb alleen maar gezegd dat het een straf beleid is, maar ik heb niet gezegd dat zij nog een keuze moeten hebben.) Dan heb ik dat verkeerd begrepen, maar in de commissievergadering was dit toch een punt van discussie of mensen die een woning toegewezen kregen meerdere keren mochten weigeren of één keer. Ik wilde toch even stellen dat wij er voor zijn dat daar een helder beleid op komt dat mensen dat niet mogen weigeren. Er was een ontsnappingsclausule wanneer men bij voorbeeld naast iemand kwam wonen waardoor men vroeger was mishandeld. Dat zijn uitzonderingsgevallen, maar daar was de mogelijkheid toe geboden. Dus wij gaan er toch vanuit dat, gezien de ervaringen van de woningcorporaties, een snel sys teem met urgenten ondersteund moet worden en dat daar niet allerlei toevoegingen meer aan gedaan hoeven te worden. Dan wou ik nog even terugkomen op de notitie Woonproblematiek 43

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 22