De Voorzitter: Wij gaan nu een kleine pauze inlassen, al
vorens de punten 12, 13 en 14 in één keer aan de orde te
stellen.
De Voorzitter schorst om 22.20 uur de vergadering.
De Voorzitter heropent om 22.35 uur de vergadering.
Punt 12, 13 en 14 (bijlage nrs. 202, 199 en 192).
De Voorzitter: Aan de orde zijn de algemene termijnen van:
Vaststelling Verkeers-Milieu-Plan en vaststelling reac
tienota;
Vaststelling Parkeerbeleidsplan inclusief de reactienota
Verkeers-Milieu-Plan en Parkeerbeleidsplan;
Betaald en belanghebbenden-parkeren rond het centrum
schilparkeren)
Mevrouw De Jong: Voorzitter, het is ons volstrekt duidelijk
dat er een plan moet komen om de automobiliteit in de stad en
in de binnenstad met name te beperken en om de leefbaarheid
te verbeteren, onder andere het milieu en de verkeersveilig
heid. Wij staan er als PvdA achter dat er maatregelen genomen
worden om aan de ene kant het openbaar vervoer en fietsver-
keer te stimuleren, het carpoolen en het vervoersmanagement
op te zetten en uit te breiden en een goed parkeerbeleid te
voeren en anderzijds de verkeersstructuur te verbeteren door
het autoverkeer te concentreren op bepaalde wegen, het zoge
naamde tweesporenbeleid.
Voor het Verkeers-Milieu-Plan, zo is gebleken, is er vol
doende draagvlak. Dat vinden wij een prima zaak. In de com
missie is ons gevraagd of wij in wilden stemmen met het
Verkeers-Milieu-Plan, de reactienota en het raadsvoorstel wat
betreft het Verkeers-Milieu-Plan. Wij hebben ingestemd met de
voorgestelde maatregelen voor wat betreft de eerste fase van
het plan. Waarom niet voor het gehele plan? Dan moeten wij
een principebesluit nemen voor een plan met maatregelen voor
de komende tien jaar. Er kunnen echter wijzigingen ontstaan,
bijvoorbeeld door het nu nog lopende binnenstadsonderzoek
wat, zo ik uit de krant begrepen heb, op zijn einde loopt,
maar wat op dit moment nog niet helemaal is afgerond. Ondanks
goede computerprogramma's met simulatievoorbeelden kan de
praktijk anders uitwijzen wat betreft verkeerssituaties. Maar
48
bovenal met een aantal maatregelen uit fase twee en drie zijn
wij het niet eens. Ondanks het feit dat het maatregelen zijn
die gezien de reactienota nog overlegd kunnen worden met
belanghebbenden, willen wij als PvdA-fractie over discutabele
beslissingen van b. en w. geen besluit nemen. De maatregelen
waarmee wij het oneens waren in de commissie hebben wij
genoemd. Van de negen ingebrachte punten zijn er zodoende
vijf al meegenomen in de nieuwe raadsbrief. Die noem ik niet
opnieuw, behalve de laatste van de vijf.
Dat betreft het invoeren van eenrichtingverkeer op de Nieu-
weweg-WestersingelWij hebben alleen ingestemd met het uit
voeren van de maatregelen in de eerste fase. Dat wordt ons nu
gevraagd in de raadsbrief en daarom stemmen wij ook alleen in
met de eerste fase, want wij zijn tegen het invoeren van
eenrichtingverkeer op de Nieuweweg en de Westersingel.
Dan nog de overige punten die wij wel hebben ingebracht en
die wij hier opnieuw inbrengen.
Ik begin met het Parkeerbeleidsplan.
Wij hebben gezegd dat wij een trapsgewijze tariefsverhoging
van 10% om de drie jaar te vast omschreven vinden. De eerste
keer in 1995 kan wat ons betreft de 10% verhoging doorgaan,
de andere twee voorgestelde momenten zullen moeten worden
afgestemd op èn de tariefsvoorstellen van omliggende grotere
gemeenten en de inflatiegegevens. Dat kan bijvoorbeeld in
houden dat je lager of hoger zit dan die 10% tariefsver
hoging. Wij willen de formulering graag ook zo aangepast
zien. Er moeten 400 parkeerplaatsen worden gerealiseerd,
waarvan 200 op het OldehoofsterkerkhofWij willen onderzocht
zien in hoeverre die plaatsen onder de grond gerealiseerd
kunnen worden, zodat bepaalde plaatsen op de begane grond nog
mogelijk bebouwd kunnen worden, bijvoorbeeld aan de kant van
de Groene Weg en aan de kant van het Heer Ivostraatje. Vorige
week hebben wij in de Leeuwarder Courant daar al een mooi
plan van kunnen zien.
Nog een belangrijk punt wat betreft het Verkeers-Milieu-Plan,
waar wij nogal waarde aan hechten. Wij hebben het over maat
regelen om de automobiliteit te beperken. Naar ons idee wordt
niet concreet aangegeven welke maatregelen met betrekking tot
het flankerend beleid genomen worden, wat bijvoorbeeld wel in
Verkeersstructuurplan gebeurt, heel concreet zelfs. Wat gaat
er bijvoorbeeld precies gebeuren met de bereikbaarheid van
andere vervoersmogelijkheden dan de auto? In het beleidsplan
wordt alleen maar genoemd dat het hoge prioriteit heeft.
Ook moet er een optimale doorstroming komen van fietsverkeer
Hoe ziet die optimale doorstroming er uit? Komen er meer
gemarkeerde fietspaden? Krijgen fietsers vaker voorrang? Of
is er sprake van voldoende veilige oversteekplaatsen voor
49