De Voorzitter: Wij gaan nu een kleine pauze inlassen, al vorens de punten 12, 13 en 14 in één keer aan de orde te stellen. De Voorzitter schorst om 22.20 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 22.35 uur de vergadering. Punt 12, 13 en 14 (bijlage nrs. 202, 199 en 192). De Voorzitter: Aan de orde zijn de algemene termijnen van: Vaststelling Verkeers-Milieu-Plan en vaststelling reac tienota; Vaststelling Parkeerbeleidsplan inclusief de reactienota Verkeers-Milieu-Plan en Parkeerbeleidsplan; Betaald en belanghebbenden-parkeren rond het centrum schilparkeren) Mevrouw De Jong: Voorzitter, het is ons volstrekt duidelijk dat er een plan moet komen om de automobiliteit in de stad en in de binnenstad met name te beperken en om de leefbaarheid te verbeteren, onder andere het milieu en de verkeersveilig heid. Wij staan er als PvdA achter dat er maatregelen genomen worden om aan de ene kant het openbaar vervoer en fietsver- keer te stimuleren, het carpoolen en het vervoersmanagement op te zetten en uit te breiden en een goed parkeerbeleid te voeren en anderzijds de verkeersstructuur te verbeteren door het autoverkeer te concentreren op bepaalde wegen, het zoge naamde tweesporenbeleid. Voor het Verkeers-Milieu-Plan, zo is gebleken, is er vol doende draagvlak. Dat vinden wij een prima zaak. In de com missie is ons gevraagd of wij in wilden stemmen met het Verkeers-Milieu-Plan, de reactienota en het raadsvoorstel wat betreft het Verkeers-Milieu-Plan. Wij hebben ingestemd met de voorgestelde maatregelen voor wat betreft de eerste fase van het plan. Waarom niet voor het gehele plan? Dan moeten wij een principebesluit nemen voor een plan met maatregelen voor de komende tien jaar. Er kunnen echter wijzigingen ontstaan, bijvoorbeeld door het nu nog lopende binnenstadsonderzoek wat, zo ik uit de krant begrepen heb, op zijn einde loopt, maar wat op dit moment nog niet helemaal is afgerond. Ondanks goede computerprogramma's met simulatievoorbeelden kan de praktijk anders uitwijzen wat betreft verkeerssituaties. Maar 48 bovenal met een aantal maatregelen uit fase twee en drie zijn wij het niet eens. Ondanks het feit dat het maatregelen zijn die gezien de reactienota nog overlegd kunnen worden met belanghebbenden, willen wij als PvdA-fractie over discutabele beslissingen van b. en w. geen besluit nemen. De maatregelen waarmee wij het oneens waren in de commissie hebben wij genoemd. Van de negen ingebrachte punten zijn er zodoende vijf al meegenomen in de nieuwe raadsbrief. Die noem ik niet opnieuw, behalve de laatste van de vijf. Dat betreft het invoeren van eenrichtingverkeer op de Nieu- weweg-WestersingelWij hebben alleen ingestemd met het uit voeren van de maatregelen in de eerste fase. Dat wordt ons nu gevraagd in de raadsbrief en daarom stemmen wij ook alleen in met de eerste fase, want wij zijn tegen het invoeren van eenrichtingverkeer op de Nieuweweg en de Westersingel. Dan nog de overige punten die wij wel hebben ingebracht en die wij hier opnieuw inbrengen. Ik begin met het Parkeerbeleidsplan. Wij hebben gezegd dat wij een trapsgewijze tariefsverhoging van 10% om de drie jaar te vast omschreven vinden. De eerste keer in 1995 kan wat ons betreft de 10% verhoging doorgaan, de andere twee voorgestelde momenten zullen moeten worden afgestemd op èn de tariefsvoorstellen van omliggende grotere gemeenten en de inflatiegegevens. Dat kan bijvoorbeeld in houden dat je lager of hoger zit dan die 10% tariefsver hoging. Wij willen de formulering graag ook zo aangepast zien. Er moeten 400 parkeerplaatsen worden gerealiseerd, waarvan 200 op het OldehoofsterkerkhofWij willen onderzocht zien in hoeverre die plaatsen onder de grond gerealiseerd kunnen worden, zodat bepaalde plaatsen op de begane grond nog mogelijk bebouwd kunnen worden, bijvoorbeeld aan de kant van de Groene Weg en aan de kant van het Heer Ivostraatje. Vorige week hebben wij in de Leeuwarder Courant daar al een mooi plan van kunnen zien. Nog een belangrijk punt wat betreft het Verkeers-Milieu-Plan, waar wij nogal waarde aan hechten. Wij hebben het over maat regelen om de automobiliteit te beperken. Naar ons idee wordt niet concreet aangegeven welke maatregelen met betrekking tot het flankerend beleid genomen worden, wat bijvoorbeeld wel in Verkeersstructuurplan gebeurt, heel concreet zelfs. Wat gaat er bijvoorbeeld precies gebeuren met de bereikbaarheid van andere vervoersmogelijkheden dan de auto? In het beleidsplan wordt alleen maar genoemd dat het hoge prioriteit heeft. Ook moet er een optimale doorstroming komen van fietsverkeer Hoe ziet die optimale doorstroming er uit? Komen er meer gemarkeerde fietspaden? Krijgen fietsers vaker voorrang? Of is er sprake van voldoende veilige oversteekplaatsen voor 49

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 25