fietsers? In verband met de drukker wordende binnenring
kunnen wij ons plekken voorstellen waar dit absoluut niet het
geval is. Ook het Verkeers-Milieu-Plan geeft aan dat er nog
verschillende plaatsen zijn die hier niet aan voldoen. Waar
zijn die plaatsen? Wanneer worden ze aangepakt? Wordt er ook
geld voor gereserveerd? Toen wij afgelopen vrijdag in
Deventer waren, bleek dat daar de parkeergelden met f 0,25
omhoog zijn gegaan en dat geld gereserveerd werd voor een
fietsenplan. Een idee misschien?
Het carpoolen. Waar worden carpoolplaatsen bedacht en op
welke termijn? De werkgroep Leeuwarden van de ENFB heeft in
haar wensenlijst Fietsend Leeuwarden ook nog heel wat con
crete verbeteringen op het oog met betrekking tot openbaar
vervoer, het fietsverkeer en het carpoolen. Wat wij willen is
dat er concrete maatregelen worden genoemd met betrekking tot
het flankerend beleid en wanneer ze gerealiseerd worden.
Ten slotte, het heikele punt de herinrichting van de Nieuwe-
stad. Wij hebben steeds gezegd dat wij wel voor herinrichting
zijn, maar dat wij een en ander gedekt willen zien uit de
vrijgekomen parkeergelden. In de krant wordt genoemd dat wij
het dan ook helemaal eens zouden zijn met de standpunten van
de middenstand. Wat dit punt betreft dus niet. De krant moet
dus of beter opletten bij de commissievergaderingen of dit
soort dingen er niet in zetten.
Ook hebben wij genoemd dat de middenstand zelf financieel
tegemoet moet komen aan verdere aankleding van de Nieuwestad.
Nu berichten ons bereiken dat de middenstand hiertoe bereid
is, vinden wij het billijk om met de middenstand en het LOV
plannen te ontwikkelen over hoe de herinrichting er uit zou
kunnen zien. Hiertoe zou een extern bureau ingeschakeld
kunnen worden om een nadere analyse te maken van de herin
richting, waarbij zowel de wensen van de gemeente als die van
het LOV zoveel mogelijk meegenomen kunnen worden. De kosten
van deze te ontwikkelen plannen zouden dan door beide par
tijen gedekt moeten worden.
Ons is toegezegd dat er een periodieke evaluatie zal plaats
vinden, in de raadsbrief is dit ook zo voorgesteld. Wij
stemmen daar geheel mee in en houden het voorlopig tot zover.
De heer De Vries: Op 13 september j.l. hebben wij raadsbreed
dit project besproken. Het woord "raadsbreed" leen ik even
van wethouder De Jong.
De CDA-fractie heeft een compliment gegeven daar waar het
college met het Verkeers-Milieu-Plan over de horizon heen
kijkt, de directe toekomst in. De CDA-fractie ondersteunt dit
initiatief en heeft op een aantal hoofdpunten wijzigingen
50
voorgesteld welke voor een belangrijk deel in de raadsbrief
zijn bevestigd. Omdat onze wensen niet overal zijn gehono
reerd, noem ik de belangrijkste onderdelen.
1. Het openhouden van het Ruiterskwartier op basis van
eenrichtingverkeer, wat via de Westerplantage en Boter
hoek aansluit op de Groene Weg, waardoor er een peri
ferie ontstaat rond het stadscentrum zonder dat er
sprake is van de mogelijkheid van doorgaand verkeer met
uitzondering van het openbaar vervoer;
2. het tweezijdig openhouden van de Voorstreek vanuit het
noordpunt tot aan de Eewal;
3. het voor twee richtingen openhouden van de Nieuweweg en
de WestersingelOp bijlage 1. van de raadsbrief staat
echter dat u voornemens bent om in 1997 de Westersingel
voor eenrichtingverkeer in te richten voor een bedrag
van f 454.000,
De CDA-fractie heeft voorgesteld om pas dan maatregelen te
nemen indien de fasegewijze evaluatie hiertoe aanleiding
geeft, waarbij de aard van de maatregelen pas dan aan de orde
is. Afhankelijk van het antwoord van de wethouder zullen wij
in tweede termijn al dan niet een motie indienen welke als
kenmerk heeft het voor tweerichtingsverkeer openhouden van de
Westersingel
Geen afsluiting van de Schrans. Eenrichtingverkeer is voor de
CDA-fractie bespreekbaar. De CDA-fractie vindt dat de redac
tie hierover in de raadsbrief op bladzijde 12 niet dezelfde
duidelijkheid geeft dan het standpunt van de CDA-fractie. Ook
hier afhankelijk van het antwoord van de wethouder zal de
CDA-fractie al dan niet een motie indienen met als kernpunt
het openhouden van de Schrans voor al het verkeer.
De studie met de ondernemingsvereniging rond de binnenstad om
te komen tot een stadsdistributiecentrum om daarmee het
vrachtverkeer terug te dringen, vinden wij terug in de raads
brief. De CDA-fractie stelt het op hoge prijs dat het initia
tief hiertoe door het college wordt genomen, doch stelt zich
op het standpunt dat de gemeente in het stadsdistributiecen
trum niet financieel participeert.
Op 13 september j.l. heeft de CDA-fractie voorgesteld om op
die delen van de periferie waar fietsers en auto's dezelfde
rijbaan gebruiken dit uit veiligheidsoverwegingen zo in te
richten dat er een beschermd fietspad ontstaat waarbij wij
als voorbeeld de Schrans hebben genoemd. In uw raadsbrief
vinden wij hierover niets terug.
Voorts hebben wij later bedacht dat de fietsers ook veilig
over moeten kunnen steken om de periferie te kunnen verlaten.
Wij vragen hier gaarne aandacht voor.