fietsers? In verband met de drukker wordende binnenring kunnen wij ons plekken voorstellen waar dit absoluut niet het geval is. Ook het Verkeers-Milieu-Plan geeft aan dat er nog verschillende plaatsen zijn die hier niet aan voldoen. Waar zijn die plaatsen? Wanneer worden ze aangepakt? Wordt er ook geld voor gereserveerd? Toen wij afgelopen vrijdag in Deventer waren, bleek dat daar de parkeergelden met f 0,25 omhoog zijn gegaan en dat geld gereserveerd werd voor een fietsenplan. Een idee misschien? Het carpoolen. Waar worden carpoolplaatsen bedacht en op welke termijn? De werkgroep Leeuwarden van de ENFB heeft in haar wensenlijst Fietsend Leeuwarden ook nog heel wat con crete verbeteringen op het oog met betrekking tot openbaar vervoer, het fietsverkeer en het carpoolen. Wat wij willen is dat er concrete maatregelen worden genoemd met betrekking tot het flankerend beleid en wanneer ze gerealiseerd worden. Ten slotte, het heikele punt de herinrichting van de Nieuwe- stad. Wij hebben steeds gezegd dat wij wel voor herinrichting zijn, maar dat wij een en ander gedekt willen zien uit de vrijgekomen parkeergelden. In de krant wordt genoemd dat wij het dan ook helemaal eens zouden zijn met de standpunten van de middenstand. Wat dit punt betreft dus niet. De krant moet dus of beter opletten bij de commissievergaderingen of dit soort dingen er niet in zetten. Ook hebben wij genoemd dat de middenstand zelf financieel tegemoet moet komen aan verdere aankleding van de Nieuwestad. Nu berichten ons bereiken dat de middenstand hiertoe bereid is, vinden wij het billijk om met de middenstand en het LOV plannen te ontwikkelen over hoe de herinrichting er uit zou kunnen zien. Hiertoe zou een extern bureau ingeschakeld kunnen worden om een nadere analyse te maken van de herin richting, waarbij zowel de wensen van de gemeente als die van het LOV zoveel mogelijk meegenomen kunnen worden. De kosten van deze te ontwikkelen plannen zouden dan door beide par tijen gedekt moeten worden. Ons is toegezegd dat er een periodieke evaluatie zal plaats vinden, in de raadsbrief is dit ook zo voorgesteld. Wij stemmen daar geheel mee in en houden het voorlopig tot zover. De heer De Vries: Op 13 september j.l. hebben wij raadsbreed dit project besproken. Het woord "raadsbreed" leen ik even van wethouder De Jong. De CDA-fractie heeft een compliment gegeven daar waar het college met het Verkeers-Milieu-Plan over de horizon heen kijkt, de directe toekomst in. De CDA-fractie ondersteunt dit initiatief en heeft op een aantal hoofdpunten wijzigingen 50 voorgesteld welke voor een belangrijk deel in de raadsbrief zijn bevestigd. Omdat onze wensen niet overal zijn gehono reerd, noem ik de belangrijkste onderdelen. 1. Het openhouden van het Ruiterskwartier op basis van eenrichtingverkeer, wat via de Westerplantage en Boter hoek aansluit op de Groene Weg, waardoor er een peri ferie ontstaat rond het stadscentrum zonder dat er sprake is van de mogelijkheid van doorgaand verkeer met uitzondering van het openbaar vervoer; 2. het tweezijdig openhouden van de Voorstreek vanuit het noordpunt tot aan de Eewal; 3. het voor twee richtingen openhouden van de Nieuweweg en de WestersingelOp bijlage 1. van de raadsbrief staat echter dat u voornemens bent om in 1997 de Westersingel voor eenrichtingverkeer in te richten voor een bedrag van f 454.000, De CDA-fractie heeft voorgesteld om pas dan maatregelen te nemen indien de fasegewijze evaluatie hiertoe aanleiding geeft, waarbij de aard van de maatregelen pas dan aan de orde is. Afhankelijk van het antwoord van de wethouder zullen wij in tweede termijn al dan niet een motie indienen welke als kenmerk heeft het voor tweerichtingsverkeer openhouden van de Westersingel Geen afsluiting van de Schrans. Eenrichtingverkeer is voor de CDA-fractie bespreekbaar. De CDA-fractie vindt dat de redac tie hierover in de raadsbrief op bladzijde 12 niet dezelfde duidelijkheid geeft dan het standpunt van de CDA-fractie. Ook hier afhankelijk van het antwoord van de wethouder zal de CDA-fractie al dan niet een motie indienen met als kernpunt het openhouden van de Schrans voor al het verkeer. De studie met de ondernemingsvereniging rond de binnenstad om te komen tot een stadsdistributiecentrum om daarmee het vrachtverkeer terug te dringen, vinden wij terug in de raads brief. De CDA-fractie stelt het op hoge prijs dat het initia tief hiertoe door het college wordt genomen, doch stelt zich op het standpunt dat de gemeente in het stadsdistributiecen trum niet financieel participeert. Op 13 september j.l. heeft de CDA-fractie voorgesteld om op die delen van de periferie waar fietsers en auto's dezelfde rijbaan gebruiken dit uit veiligheidsoverwegingen zo in te richten dat er een beschermd fietspad ontstaat waarbij wij als voorbeeld de Schrans hebben genoemd. In uw raadsbrief vinden wij hierover niets terug. Voorts hebben wij later bedacht dat de fietsers ook veilig over moeten kunnen steken om de periferie te kunnen verlaten. Wij vragen hier gaarne aandacht voor.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 26