gaan doen. Zo stelt mijn fractie zich voor en ik neem aan ook
de rest van de raad, dat in nauw overleg met de betrokkenen
te doen. Wij hebben daar inmiddels een plezierige ervaring
mee opgedaan met vertegenwoordigers van de LOV ondersteunend
door KNOV. De fractie van D66 is dan ook blij dat door het
goede overleg overeenstemming is bereikt over een aantal te
nemen maatregelen. Ik noem de doorgaande verbinding Ruiters-
kwartier - Oldehoofsterkerkhofde maatregelen op de Voor
streek en het autoluw maken van de rest van de binnenstad,
waar ik zodadelijk nog nader op zal ingaan.
Nog geen echt overleg hebben wij als raad gehad met vertegen
woordigers van de fietsers en voetgangers. Zij merken terecht
op dat een toename van het verkeer valt te voorzien op de
rondwegen en de cirkel rondom het centrum en de toeleidende
wegen. Ze achten aanvullende maatregelen daarom ook nodig. Ik
heb de Werkgroep Leeuwarden van de ENFB de suggestie meegege
ven op korte termijn met leden van de Commissie Stadsontwik
keling om tafel te gaan zitten om van gedachten te wisselen
over eventuele oplossingen voor de door hen gesignaleerde
problemen, waarvan het oversteken van de zojuist door mij
genoemde wegen een centraal thema vormt, doch ook andere
problemen aan de orde zullen kunnen komen. Ik vind dat wij
als raad ook serieus moeten blijven trachten aan hun wensen
tegemoet te komen. Ik denk dat wij dat ook zullen blijven
doen.
Ik wou nu op een aantal concrete projecten ingaan.
Het eerste project is het eventueel handhaven van de lus op
de Nieuwestad ter hoogte van het Stadskantoor. Wij wijzen
deze openstelling af, omdat wij de noodzaak er niet van
inzien en wij vinden het ook niet consequent, omdat een
verkeersluwe binnenstad begint bij de binnenstad en dan moet
je er niet op allerlei wijze aan knabbelen.
De Westersingel-problematiek, inclusief de situatie die
ontstaat in de Pier Panderstraat wensen wij als nader uit te
werken te beschouwen. Wij hebben er op dit moment geen be
hoefte aan daar een definitieve uitspraak over te doen,
alhoewel wij denken dat de eenrichtingvariant het meest recht
doet aan het centrale uitgangspunt doorgaand verkeer te
ontmoedigen.
Hetzelfde is aan de orde ten aanzien van de collegevoorstel
len over de situatie Nieuweweg en Schrans. Geen besluitvor
ming vanavond, maar later zodat wij ook kunnen beschikken
over doorgerekende modellen via computersimulatie. Zoals ik
reeds opmerkte neemt de verkeersintensiteit op de rondweg
toe. Verkeerslichten reguleren de verkeersstroom. De fractie
van D66 zou de wethouder de suggestie mee willen geven te
onderzoeken of een groene golf op die rondweg ook tot de
mogelijkheid behoort, daar onnodig stilstaan de uitstoot van
56
uitlaatgassen zal verhogen.
Nu ik het toch heb over een stukje high-tech, wij gaan ervan
uit dat in Leeuwarden ook een volwaardig parkeersignalerings-
en verwijzingssysteem wordt aangelegd.
Het autoluw-maken van de binnenstad en met name de eis die de
winkeliers eraan verbonden hebben dat de gemeente tot herin
richting over moet gaan vormt het volgende item. Ongeacht de
mening van de betrokken ondernemers op dit moment was de D66-
fractie ook al van mening dat dit eigenlijk zou moeten, dat
kunt u in ons verkiezingsprogramma lezen. Het probleem vormt
evenwel de dekking binnen onze begroting van deze wens. In
het meerjarenplan infrastructuur is ook geen rekening met dit
project gehouden. De enige oplossing die ons dus rest is een
herschikking van prioriteiten te doen plaatsvinden. Wij zijn
van mening dat ook dit vanavond niet hoeft. Wat wel wenselijk
is, is dat de raad de intentie vanavond uitspreekt tot herin
richting over te gaan. Wij zouden graag zien dat het college
binnen niet al te lange termijn een plan ten aanzien van die
herinrichting zou willen opstellen. Wij hebben een motie
daaromtrent gesteund, die net door de heer De Vries is in
gediend. Wij zouden het daarbij ook verstandig vinden als u
dan de resultaten daarbij gebruikt van het onderzoek dat op
dit moment loopt naar de attractiviteit van de binnenstad ten
aanzien van de detailhandel. Het college kan ons dan wellicht
ook inzicht verschaffen over de kosten van uitvoering. Dit
onderwerp afsluitend, zou het onzes inziens verstandig zijn
bij de begrotingsbehandeling in november a.s. alvast middelen
vrij te maken voor dit plan. Ook wij zijn bereid te trachten
daar een constructieve bijdrage aan te leveren.
Ten aanzien van het Parkeerbeleid nog het volgende.
Ik heb het al over de signalering gehad. Er is al gepraat
over een x-aantal parkeergarages en andere voorzieningen die
gerealiseerd zouden moeten worden. Wij zouden daar graag aan
willen toevoegen dat het wenselijk zou zijn in het gebied van
de Oosterstraten een parkeergarage of een betere parkeervoor
ziening te realiseren, zodat ook dat gebied economisch gezien
kan meeliften in het Verkeers-Milieu-Plan.
Een ander heikel punt wat genoemd is, is dat de opbrengsten
van de parkeertarieven in een fonds zouden moeten. Wij hebben
er geen bezwaar tegen dat, zij het dan in beperkte mate, met
deze middelen ook voor flankerend beleid gebruik gemaakt gaat
worden.
Ten aanzien van het schilparkeren gaan wij akkoord, alhoewel
wij wel met belangstelling het antwoord van de wethouder
afwachten voor wat betreft de f 25,problematiek.
57