gaan doen. Zo stelt mijn fractie zich voor en ik neem aan ook de rest van de raad, dat in nauw overleg met de betrokkenen te doen. Wij hebben daar inmiddels een plezierige ervaring mee opgedaan met vertegenwoordigers van de LOV ondersteunend door KNOV. De fractie van D66 is dan ook blij dat door het goede overleg overeenstemming is bereikt over een aantal te nemen maatregelen. Ik noem de doorgaande verbinding Ruiters- kwartier - Oldehoofsterkerkhofde maatregelen op de Voor streek en het autoluw maken van de rest van de binnenstad, waar ik zodadelijk nog nader op zal ingaan. Nog geen echt overleg hebben wij als raad gehad met vertegen woordigers van de fietsers en voetgangers. Zij merken terecht op dat een toename van het verkeer valt te voorzien op de rondwegen en de cirkel rondom het centrum en de toeleidende wegen. Ze achten aanvullende maatregelen daarom ook nodig. Ik heb de Werkgroep Leeuwarden van de ENFB de suggestie meegege ven op korte termijn met leden van de Commissie Stadsontwik keling om tafel te gaan zitten om van gedachten te wisselen over eventuele oplossingen voor de door hen gesignaleerde problemen, waarvan het oversteken van de zojuist door mij genoemde wegen een centraal thema vormt, doch ook andere problemen aan de orde zullen kunnen komen. Ik vind dat wij als raad ook serieus moeten blijven trachten aan hun wensen tegemoet te komen. Ik denk dat wij dat ook zullen blijven doen. Ik wou nu op een aantal concrete projecten ingaan. Het eerste project is het eventueel handhaven van de lus op de Nieuwestad ter hoogte van het Stadskantoor. Wij wijzen deze openstelling af, omdat wij de noodzaak er niet van inzien en wij vinden het ook niet consequent, omdat een verkeersluwe binnenstad begint bij de binnenstad en dan moet je er niet op allerlei wijze aan knabbelen. De Westersingel-problematiek, inclusief de situatie die ontstaat in de Pier Panderstraat wensen wij als nader uit te werken te beschouwen. Wij hebben er op dit moment geen be hoefte aan daar een definitieve uitspraak over te doen, alhoewel wij denken dat de eenrichtingvariant het meest recht doet aan het centrale uitgangspunt doorgaand verkeer te ontmoedigen. Hetzelfde is aan de orde ten aanzien van de collegevoorstel len over de situatie Nieuweweg en Schrans. Geen besluitvor ming vanavond, maar later zodat wij ook kunnen beschikken over doorgerekende modellen via computersimulatie. Zoals ik reeds opmerkte neemt de verkeersintensiteit op de rondweg toe. Verkeerslichten reguleren de verkeersstroom. De fractie van D66 zou de wethouder de suggestie mee willen geven te onderzoeken of een groene golf op die rondweg ook tot de mogelijkheid behoort, daar onnodig stilstaan de uitstoot van 56 uitlaatgassen zal verhogen. Nu ik het toch heb over een stukje high-tech, wij gaan ervan uit dat in Leeuwarden ook een volwaardig parkeersignalerings- en verwijzingssysteem wordt aangelegd. Het autoluw-maken van de binnenstad en met name de eis die de winkeliers eraan verbonden hebben dat de gemeente tot herin richting over moet gaan vormt het volgende item. Ongeacht de mening van de betrokken ondernemers op dit moment was de D66- fractie ook al van mening dat dit eigenlijk zou moeten, dat kunt u in ons verkiezingsprogramma lezen. Het probleem vormt evenwel de dekking binnen onze begroting van deze wens. In het meerjarenplan infrastructuur is ook geen rekening met dit project gehouden. De enige oplossing die ons dus rest is een herschikking van prioriteiten te doen plaatsvinden. Wij zijn van mening dat ook dit vanavond niet hoeft. Wat wel wenselijk is, is dat de raad de intentie vanavond uitspreekt tot herin richting over te gaan. Wij zouden graag zien dat het college binnen niet al te lange termijn een plan ten aanzien van die herinrichting zou willen opstellen. Wij hebben een motie daaromtrent gesteund, die net door de heer De Vries is in gediend. Wij zouden het daarbij ook verstandig vinden als u dan de resultaten daarbij gebruikt van het onderzoek dat op dit moment loopt naar de attractiviteit van de binnenstad ten aanzien van de detailhandel. Het college kan ons dan wellicht ook inzicht verschaffen over de kosten van uitvoering. Dit onderwerp afsluitend, zou het onzes inziens verstandig zijn bij de begrotingsbehandeling in november a.s. alvast middelen vrij te maken voor dit plan. Ook wij zijn bereid te trachten daar een constructieve bijdrage aan te leveren. Ten aanzien van het Parkeerbeleid nog het volgende. Ik heb het al over de signalering gehad. Er is al gepraat over een x-aantal parkeergarages en andere voorzieningen die gerealiseerd zouden moeten worden. Wij zouden daar graag aan willen toevoegen dat het wenselijk zou zijn in het gebied van de Oosterstraten een parkeergarage of een betere parkeervoor ziening te realiseren, zodat ook dat gebied economisch gezien kan meeliften in het Verkeers-Milieu-Plan. Een ander heikel punt wat genoemd is, is dat de opbrengsten van de parkeertarieven in een fonds zouden moeten. Wij hebben er geen bezwaar tegen dat, zij het dan in beperkte mate, met deze middelen ook voor flankerend beleid gebruik gemaakt gaat worden. Ten aanzien van het schilparkeren gaan wij akkoord, alhoewel wij wel met belangstelling het antwoord van de wethouder afwachten voor wat betreft de f 25,problematiek. 57

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 29