Mevrouw Van Ulzen: Alvorens in te gaan op het Verkeers- Milieu-Plan, wil ik eerst even terugkomen op een onderdeel dat door mij in de commissie is gezegd, dat betreft het Vliet. Ik stelde toen voor de herinrichting van het Vliet te laten vervallen ten gunste van de herinrichting van de Nieu- westad. Dat was inconsequent. Wij hebben indertijd de motie van de PAL/GL-fractie ondersteund waarin werd gesteld dat niet nog een keer aan deze herinrichting getornd zou moeten worden. Ik was dat op die commissie-avond vergeten en eenmaal thuis realiseerde ik mij dat ik hierin een fout had gemaakt. Ik hecht eraan hier in het openbaar op terug te komen om geen verwarring te wekken. Diegenen die denken dat ik dit doe in verband met een ingezonden brief in de Leeuwarder Courant moet ik teleurstellen, want dan verwijs ik naar mijn tafel genoten van afgelopen vrijdag toen ik nog niet op de hoogte was van dit ingezonden stuk. Nog een kleinigheid wat betreft de redactie van dit raads stuk. Is het mogelijk om in voorkomende gevallen duidelijker aan te geven waar de verschillen zitten met de vorige versie? Verkeers-Milieu-Plan. Het meeste is door ons al in de commissie gezegd. Dit plan beoogt iets heel moeilijks, namelijk een optimale afstemming tussen enerzijds verkeer-vervoeranderzijds milieu en werkgelegenheid. Dat zijn vaak tegenstrijdige grootheden. Wij waarderen de poging, maar hebben niet de indruk dat dit lukt op de voorgestelde wijze, maar waar schijnlijk ook niet op welke andere wijze dan ook. Als dit plan doorgaat, zullen wij meer verkeersbewegingen hebben dan nu gemaakt worden, de stad zal slechter bereikbaar zijn dan nu het geval is en de belangen van het in Leeuwarden gevestigde bedrijfsleven zijn onvoldoende meegewogen. Een grondige analyse ontbreekt, dit in tegenstelling tot mooie computermodellen. De plannen zijn gebaseerd op aannames die onzes inziens misschien eerder op de Randstad dan op Leeuwar den zijn gebaseerd. De opmerking dat door het uitvoeren van het Verkeers-Milieu- Plan voor de toekomst gunstige voorwaarden worden geschapen voor de economische ontwikkeling en de werkgelegenheid in de gemeente Leeuwarden lijken ons voorlopig slechts een zeer hoopvolle verwachting. Wij zijn daar zelf aanmerkelijk minder optimistisch over. Voor de meeste bedrijven is het belangrijk dat men dichtbij kan komen. Deze bedrijven zijn een belang rijke economische component van deze stad en die bedrijven dragen bij aan de inkomsten van deze stad, een stad die qua heffingen en belastingen aardig mee doet in de top tien van dure steden. Wij zijn niet ongevoelig voor de factor milieu, die overigens niet gebaat is met dit plan, maar onder de 58 huidige omstandigheden geven wij prioriteit aan die al eerder genoemde economische component. Er is een onderzoek gaande naar het verblijfsklimaat in Leeuwarden, waaruit nu al gege vens komen dat de omzet zal dalen en dat stad minder aantrek kelijk zal worden bij uitvoering van het voorliggende plan. Daar dienen wij toch rekening mee te houden. Wij hebben waardering voor een aantal aangebrachte wijzigin gen, maar wij vinden het te weinig. De toezegging, gedaan op bladzijde 12, vinden wij niet concreet genoeg en eigenlijk voelen wij er ook niet voor om, indien dat zou moeten, een en ander aan het college te delegeren. Delegeren bevalt ons trouwens in vele andere gevallen ook steeds minder. Wij stellen het volgende voor, zoals wij dat ook in de commissie gedaan hebben: 1. Wij stellen prijs op de lus Nieuwestad - Ruiterskwartier - Schavernek, rechtsaf Nieuwestad tot op de pijp linksaf langs het Stadskantoor - Torenstraat. Overigens niet voor vrachtverkeer. 2. Wij zouden graag zien dat de Vrouwenpoortsbrug in twee richtingen open werd gehouden. Niet voor niets is deze brug vrij kort geleden voor zeer veel geld gerecon strueerd om het verkeer aan te kunnen. 3. De Harmonie willen wij graag dat die vanaf de Vrouwen poortsbrug bereikbaar blijft. 4. De Schrans niet afsluiten, in twee richtingen open houden. 5. De Westersingel in twee richtingen openhouden. 5. De Nieuweweg in twee richtingen openhouden. Ten slotte. De afsluiting van de Nieuwestad. Dit heeft voor ons geen prioriteit. Onzes inziens kan hierover pas besloten worden als het totaalplan met financiële dekking aanwezig is, er is geen haast met dit plan. Bovendien, dat is al genoemd, blijkt dat inmiddels betreffende ondernemers wat geld bij elkaar kunnen en willen brengen voor onder andere de aankle ding. Dat is de reden dat wij de motie van de CDA-fractie hebben gesteund. Wij herinneren de wethouder nogmaals aan ons verzoek om een poging te wagen vooral tijdens de weekeinden en op koopavon den, de aanwezige parkeergelegenheden, behorende bij bedrij ven, open te stellen voor het publiek. Het Parkeerbeleidsplan. Als er door verkeersmaatregelen parkeerplaatsen vervallen, dienen deze maatregelen pas uitgevoerd te worden als er vervangende parkeerruimte is. Met de parkeertarieven moet rekening gehouden worden met de omringende plaatsen. Wij zijn het oneens met het op voorhand verhogen van de parkeer tarieven. Bovendien lijkt het ons ook niet praktisch uitvoer baar. 59

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 30