Mevrouw Van Ulzen: Alvorens in te gaan op het Verkeers-
Milieu-Plan, wil ik eerst even terugkomen op een onderdeel
dat door mij in de commissie is gezegd, dat betreft het
Vliet. Ik stelde toen voor de herinrichting van het Vliet te
laten vervallen ten gunste van de herinrichting van de Nieu-
westad. Dat was inconsequent. Wij hebben indertijd de motie
van de PAL/GL-fractie ondersteund waarin werd gesteld dat
niet nog een keer aan deze herinrichting getornd zou moeten
worden. Ik was dat op die commissie-avond vergeten en eenmaal
thuis realiseerde ik mij dat ik hierin een fout had gemaakt.
Ik hecht eraan hier in het openbaar op terug te komen om geen
verwarring te wekken. Diegenen die denken dat ik dit doe in
verband met een ingezonden brief in de Leeuwarder Courant
moet ik teleurstellen, want dan verwijs ik naar mijn tafel
genoten van afgelopen vrijdag toen ik nog niet op de hoogte
was van dit ingezonden stuk.
Nog een kleinigheid wat betreft de redactie van dit raads
stuk. Is het mogelijk om in voorkomende gevallen duidelijker
aan te geven waar de verschillen zitten met de vorige versie?
Verkeers-Milieu-Plan.
Het meeste is door ons al in de commissie gezegd.
Dit plan beoogt iets heel moeilijks, namelijk een optimale
afstemming tussen enerzijds verkeer-vervoeranderzijds
milieu en werkgelegenheid. Dat zijn vaak tegenstrijdige
grootheden. Wij waarderen de poging, maar hebben niet de
indruk dat dit lukt op de voorgestelde wijze, maar waar
schijnlijk ook niet op welke andere wijze dan ook.
Als dit plan doorgaat, zullen wij meer verkeersbewegingen
hebben dan nu gemaakt worden, de stad zal slechter bereikbaar
zijn dan nu het geval is en de belangen van het in Leeuwarden
gevestigde bedrijfsleven zijn onvoldoende meegewogen. Een
grondige analyse ontbreekt, dit in tegenstelling tot mooie
computermodellen. De plannen zijn gebaseerd op aannames die
onzes inziens misschien eerder op de Randstad dan op Leeuwar
den zijn gebaseerd.
De opmerking dat door het uitvoeren van het Verkeers-Milieu-
Plan voor de toekomst gunstige voorwaarden worden geschapen
voor de economische ontwikkeling en de werkgelegenheid in de
gemeente Leeuwarden lijken ons voorlopig slechts een zeer
hoopvolle verwachting. Wij zijn daar zelf aanmerkelijk minder
optimistisch over. Voor de meeste bedrijven is het belangrijk
dat men dichtbij kan komen. Deze bedrijven zijn een belang
rijke economische component van deze stad en die bedrijven
dragen bij aan de inkomsten van deze stad, een stad die qua
heffingen en belastingen aardig mee doet in de top tien van
dure steden. Wij zijn niet ongevoelig voor de factor milieu,
die overigens niet gebaat is met dit plan, maar onder de
58
huidige omstandigheden geven wij prioriteit aan die al eerder
genoemde economische component. Er is een onderzoek gaande
naar het verblijfsklimaat in Leeuwarden, waaruit nu al gege
vens komen dat de omzet zal dalen en dat stad minder aantrek
kelijk zal worden bij uitvoering van het voorliggende plan.
Daar dienen wij toch rekening mee te houden.
Wij hebben waardering voor een aantal aangebrachte wijzigin
gen, maar wij vinden het te weinig. De toezegging, gedaan op
bladzijde 12, vinden wij niet concreet genoeg en eigenlijk
voelen wij er ook niet voor om, indien dat zou moeten, een en
ander aan het college te delegeren. Delegeren bevalt ons
trouwens in vele andere gevallen ook steeds minder. Wij
stellen het volgende voor, zoals wij dat ook in de commissie
gedaan hebben:
1. Wij stellen prijs op de lus Nieuwestad - Ruiterskwartier
- Schavernek, rechtsaf Nieuwestad tot op de pijp linksaf
langs het Stadskantoor - Torenstraat. Overigens niet
voor vrachtverkeer.
2. Wij zouden graag zien dat de Vrouwenpoortsbrug in twee
richtingen open werd gehouden. Niet voor niets is deze
brug vrij kort geleden voor zeer veel geld gerecon
strueerd om het verkeer aan te kunnen.
3. De Harmonie willen wij graag dat die vanaf de Vrouwen
poortsbrug bereikbaar blijft.
4. De Schrans niet afsluiten, in twee richtingen open
houden.
5. De Westersingel in twee richtingen openhouden.
5. De Nieuweweg in twee richtingen openhouden.
Ten slotte. De afsluiting van de Nieuwestad. Dit heeft voor
ons geen prioriteit. Onzes inziens kan hierover pas besloten
worden als het totaalplan met financiële dekking aanwezig is,
er is geen haast met dit plan. Bovendien, dat is al genoemd,
blijkt dat inmiddels betreffende ondernemers wat geld bij
elkaar kunnen en willen brengen voor onder andere de aankle
ding. Dat is de reden dat wij de motie van de CDA-fractie
hebben gesteund.
Wij herinneren de wethouder nogmaals aan ons verzoek om een
poging te wagen vooral tijdens de weekeinden en op koopavon
den, de aanwezige parkeergelegenheden, behorende bij bedrij
ven, open te stellen voor het publiek.
Het Parkeerbeleidsplan.
Als er door verkeersmaatregelen parkeerplaatsen vervallen,
dienen deze maatregelen pas uitgevoerd te worden als er
vervangende parkeerruimte is. Met de parkeertarieven moet
rekening gehouden worden met de omringende plaatsen. Wij zijn
het oneens met het op voorhand verhogen van de parkeer
tarieven. Bovendien lijkt het ons ook niet praktisch uitvoer
baar.
59