Ten slotte wil ik ook nog waarschuwen voor te hoge tarieven. In Deventer, leerden wij vorige week, kost het parkeren f2,- per uur. Het parkeerfonds dient onzes inziens niet gebruikt te worden voor flankerend beleid, dan richten wij daar maar een mobiliteitsfonds voor op. Met het voorstel tot schilparkeren zijn wij het eens, even eens als het in rekening brengen van de f 25,per jaar, tenzij, zoals mijn buurman het suggereerde, de perceptiekos ten te hoog zouden uitvallen. Maar ik neem aan dat wij daar van de wethouder nog antwoord op krijgen. Afhankelijk overigens van de antwoorden van de wethouder zullen wij in tweede instantie eventueel nog een aantal moties indienen. Mevrouw Visser: In de commissievergadering heb ik een duide lijk beeld geschetst van wat de PAL/GL-fractie wil met be trekking tot verkeer en milieu. Dat hoef ik dus niet weer te doen. Het Verkeers-Milieu-Plan dient als uitgangspunt voor het te voeren verkeersbeleid, waarbij groei van het autover keer met 12% tot aan het jaar 2002 wordt geaccepteerd. De PAL/GL-fractie accepteert geen enkele groei van autoverkeer als basis voor het beleid. Dat druist in tegen alles waar wij voor staan. Wij wijzen het Verkeers-Milieu-Plan en de reac tienota daarom af. De inmiddels voorgestelde wijzigingen heeft het college onder zware druk van met name de ondernemerswereld aangebracht. Daarmee heeft zij zich nog een stapje verder verwijderd van wat er moet gebeuren om de binnenstad leefbaar en bereikbaar te houden. 12% autoverkeer erbij is veel en de vraag is, blijft het daarbij. Als de raad akkoord gaat met dit plan, snijdt zij zichzelf op den duur in de vingers. De noodzaak van de door partijen niet gewenste 2002-3 variant, waarbij het doorgaand autoverkeer vanuit het centrum tot aan de rondweg geweerd wordt, kon dan wel eens met rasse schreden naderbij komen. De PAL/GL-fractie zou de nieuwe parkeerplaatsen en het geld daarvoor graag voor wat anders gebruiken. Maar als de raad, zoals wij denken, akkoord gaat met het Verkeers-Milieu-Plan dan houdt dat in dat er meer auto's in het centrum komen en dan zijn er ook domweg meer parkeerplaatsen nodig. Om die reden zullen wij dan akkoord gaan met het Parkeerbeleidsplan en de bijbehorende reactienota. Wel stellen wij de wethouder voor - en dat is mede namens de Fietsersbond ENFB - om bij de plannen voor een parkeerkelder bij de Oldehove een goed toegankelijke fietsenstalling op te nemen. 60 Wij gaan akkoord met de nota Schilparkeren, dat lijkt ons een goede basis om op verder te werken. De heer Greving: Voorzitter, in de eerste plaats even over de richting waarin gedacht wordt. In grote lijnen kan ik die onderschrijven, hoewel ik daar tegelijk een aantal spannings punten in zie. Concentratie van verkeer op bepaalde wegen brengt ook milieuproblemen met zich mee, de verkeersveilig heid kan daar achteruit gaan, ook de geluidsoverlast op die routing kan toenemen. Een van de grootste problemen op mi lieugebied is altijd de intensivering van bepaalde zaken en in zekere zin streven wij dat hier na, als het gaat ten minste om de radialen die toeleiden naar het centrum. Toch kunnen wij hier wel mee instemmen, hoewel wij ons in de toekomst afvragen hoe dat uiteindelijk zal gaan uitpakken. Wij zijn er niet onverdeeld positief over. Dan over de situatie zoals die straks in de binnenstad zal zijn. Het aantal auto's dat naar de binnenstad zal komen, dat blijkt ook uit de computersimulatie, zal minder worden, maar ik heb tot nu toe geen antwoord gekregen op mijn vraag of daarmee ook het aantal gereden kilometers in de binnenstad daadwerkelijk zal dalen. Door een aantal maatregelen zullen er ook door het noodzakelijke verkeer in de binnenstad omrij- bewegingen gemaakt moeten worden, ook voor het niet nood zakelijke verkeer zal dat gelden, om een geschikte parkeer plaats te vinden. Dat kan ertoe leiden dat het aantal auto's dat in de binnenstad komt wellicht daalt met 25%, maar dat toch het aantal gereden kilometers kan stijgen met 40%. Dat is bij mij niet voldoende inzichtelijk. Ik vind dat eigenlijk een zwakte van het plan dat er nu ligt. Ik hoop dat in de toekomst dat soort cijfers wel boven tafel zullen komen, ook als er voortschrijdend inzicht is als er evaluatie gaan plaatsvinden en dat wij dan onze maatregelen ook nog kunnen bijstellen. Maar ik signaleer hier een paar spanningspunten Dan kort over de maatregelen zoals die nu voorliggen. Afsluiting voor het autoverkeer van de Nieuwestad - Wirdumer- dijk. Ik vind ook dat de herinrichting van dat winkelgebied daarvoor een must is. Ik heb die motie ook mede-ondertekend. Eenrichtingverkeer op de Westersingel en de Nieuweweg. Ik ben van mening dat je alleen eenrichtingverkeer op een bepaalde routing kunt realiseren als de alternatieve richting ook voorhanden is, op wat voor wijze dan ook. Ik heb er moeite mee om zondermeer maar te besluiten dat de Westersingel en de Nieuweweg eenrichtingverkeer in de toekomst zouden kunnen worden, omdat ik die alternatieve routing nog niet zie. En 61

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 31