Ten slotte wil ik ook nog waarschuwen voor te hoge tarieven.
In Deventer, leerden wij vorige week, kost het parkeren f2,-
per uur. Het parkeerfonds dient onzes inziens niet gebruikt
te worden voor flankerend beleid, dan richten wij daar maar
een mobiliteitsfonds voor op.
Met het voorstel tot schilparkeren zijn wij het eens, even
eens als het in rekening brengen van de f 25,per jaar,
tenzij, zoals mijn buurman het suggereerde, de perceptiekos
ten te hoog zouden uitvallen. Maar ik neem aan dat wij daar
van de wethouder nog antwoord op krijgen.
Afhankelijk overigens van de antwoorden van de wethouder
zullen wij in tweede instantie eventueel nog een aantal
moties indienen.
Mevrouw Visser: In de commissievergadering heb ik een duide
lijk beeld geschetst van wat de PAL/GL-fractie wil met be
trekking tot verkeer en milieu. Dat hoef ik dus niet weer te
doen. Het Verkeers-Milieu-Plan dient als uitgangspunt voor
het te voeren verkeersbeleid, waarbij groei van het autover
keer met 12% tot aan het jaar 2002 wordt geaccepteerd. De
PAL/GL-fractie accepteert geen enkele groei van autoverkeer
als basis voor het beleid. Dat druist in tegen alles waar wij
voor staan. Wij wijzen het Verkeers-Milieu-Plan en de reac
tienota daarom af.
De inmiddels voorgestelde wijzigingen heeft het college onder
zware druk van met name de ondernemerswereld aangebracht.
Daarmee heeft zij zich nog een stapje verder verwijderd van
wat er moet gebeuren om de binnenstad leefbaar en bereikbaar
te houden. 12% autoverkeer erbij is veel en de vraag is,
blijft het daarbij. Als de raad akkoord gaat met dit plan,
snijdt zij zichzelf op den duur in de vingers. De noodzaak
van de door partijen niet gewenste 2002-3 variant, waarbij
het doorgaand autoverkeer vanuit het centrum tot aan de
rondweg geweerd wordt, kon dan wel eens met rasse schreden
naderbij komen.
De PAL/GL-fractie zou de nieuwe parkeerplaatsen en het geld
daarvoor graag voor wat anders gebruiken. Maar als de raad,
zoals wij denken, akkoord gaat met het Verkeers-Milieu-Plan
dan houdt dat in dat er meer auto's in het centrum komen en
dan zijn er ook domweg meer parkeerplaatsen nodig. Om die
reden zullen wij dan akkoord gaan met het Parkeerbeleidsplan
en de bijbehorende reactienota. Wel stellen wij de wethouder
voor - en dat is mede namens de Fietsersbond ENFB - om bij de
plannen voor een parkeerkelder bij de Oldehove een goed
toegankelijke fietsenstalling op te nemen.
60
Wij gaan akkoord met de nota Schilparkeren, dat lijkt ons een
goede basis om op verder te werken.
De heer Greving: Voorzitter, in de eerste plaats even over de
richting waarin gedacht wordt. In grote lijnen kan ik die
onderschrijven, hoewel ik daar tegelijk een aantal spannings
punten in zie. Concentratie van verkeer op bepaalde wegen
brengt ook milieuproblemen met zich mee, de verkeersveilig
heid kan daar achteruit gaan, ook de geluidsoverlast op die
routing kan toenemen. Een van de grootste problemen op mi
lieugebied is altijd de intensivering van bepaalde zaken en
in zekere zin streven wij dat hier na, als het gaat ten
minste om de radialen die toeleiden naar het centrum. Toch
kunnen wij hier wel mee instemmen, hoewel wij ons in de
toekomst afvragen hoe dat uiteindelijk zal gaan uitpakken.
Wij zijn er niet onverdeeld positief over.
Dan over de situatie zoals die straks in de binnenstad zal
zijn. Het aantal auto's dat naar de binnenstad zal komen, dat
blijkt ook uit de computersimulatie, zal minder worden, maar
ik heb tot nu toe geen antwoord gekregen op mijn vraag of
daarmee ook het aantal gereden kilometers in de binnenstad
daadwerkelijk zal dalen. Door een aantal maatregelen zullen
er ook door het noodzakelijke verkeer in de binnenstad omrij-
bewegingen gemaakt moeten worden, ook voor het niet nood
zakelijke verkeer zal dat gelden, om een geschikte parkeer
plaats te vinden. Dat kan ertoe leiden dat het aantal auto's
dat in de binnenstad komt wellicht daalt met 25%, maar dat
toch het aantal gereden kilometers kan stijgen met 40%. Dat
is bij mij niet voldoende inzichtelijk. Ik vind dat eigenlijk
een zwakte van het plan dat er nu ligt.
Ik hoop dat in de toekomst dat soort cijfers wel boven tafel
zullen komen, ook als er voortschrijdend inzicht is als er
evaluatie gaan plaatsvinden en dat wij dan onze maatregelen
ook nog kunnen bijstellen. Maar ik signaleer hier een paar
spanningspunten
Dan kort over de maatregelen zoals die nu voorliggen.
Afsluiting voor het autoverkeer van de Nieuwestad - Wirdumer-
dijk. Ik vind ook dat de herinrichting van dat winkelgebied
daarvoor een must is. Ik heb die motie ook mede-ondertekend.
Eenrichtingverkeer op de Westersingel en de Nieuweweg. Ik ben
van mening dat je alleen eenrichtingverkeer op een bepaalde
routing kunt realiseren als de alternatieve richting ook
voorhanden is, op wat voor wijze dan ook. Ik heb er moeite
mee om zondermeer maar te besluiten dat de Westersingel en de
Nieuweweg eenrichtingverkeer in de toekomst zouden kunnen
worden, omdat ik die alternatieve routing nog niet zie. En
61