helemaal de binnenstad om te moeten rijden vind ik uit
milieu-overwegingen niet handig. Dus heb ik daar grote vraag
tekens bij
Ik vind dat de Schrans open moet blijven voor alle vormen van
verkeer, waarbij ook de mogelijkheid voor eenrichtsverkeer
daar wat mij betreft bespreekbaar is.
Parkeerbeleidsplan.
Daarmee kan ik instemmen.
Ten aanzien van het schilparkeren kan ik ook zeggen dat ik
daarmee kan instemmen op een paar puntjes na. Dat is onder
andere wat de CDA-fractie al naar voren heeft gebracht ten
aanzien van de duur van een dergelijke ontheffing voor het
parkeren voor de mensen die in de betreffende schillen moeten
zijn.
De hear De Jong: Ik sil wat sizze oer it Verkeers-Milieu-Plan
en myn kollega Gijs Jacobse oer it Perkeerbeleidsplan.
Dit Verkeers-Milieu-Plan hat al hiel wat mülen en pennen yn
beweging set. Hoe kinne wy oan de iene kant it autogebrük
dimme en oan de oare kant it ekonomyske libben en de berik-
berheid heech halde. It is needsaaklik dat der in plan komt
om dit yn goede banen te lieden, dochs hawwe wy üs betinkings
oer in oantal punten.
As haadsaken hawwe wy:
de Skrans, wy sjogge grutte problemen by it öfsluten fan
dizze dyk. De bewenners fan it noorden fan Huzum-West en
klanten fan winkeliers oan dizze dyk moatte dan faaks einen
omride en dat docht de middenstan faaks gjin goed. De druk op
de Hoekemastrjitte nei de Sixmastrjitte en de Borniastrjitte
soe noch grutter wurde, mei alle problemen dy't dat dan wer
jout
Ek sjogge wy gjin heil yn it ienrjochtingsferkear meitsjen
fan Westersingel, wat yn üs eagen enorme omrydbewegings ta
gefolch hat, mei alle neidielige konsekwinsjes foar it mil-
jeu.
It öfsluten fan de Esdoornstrjitte liket üs ek net goed omt
de minirotonde op it krüspunt Kanaalwei-Julianastraat no al
de ferkearsdrokte kwalik oan kin.
De Nijstêd. Yn üs tinken soe in öfsletten Nijstêd hiel moai
wêze as der jild wie foar it op'e nij ynrjochtsjen fan it
gebiet. Spitigernöch is dit net it gefal, sadat üs stanpunt
is om it earst mar sa te halden. Ofslute sünder oanpassings
liket nearne nei en jild frijmeitsje foar oanpassings hat net
üs prioriteit of it skip mei jild - wy hawwe it dan oer
miljoenen - moat fan büten binnen komme, dan is de saak wer
oars
62
In pear algemiene opmerkings.
1. It hjit in Verkeers-Milieu-Plan, de namme fan autosiku-
laasjeplan wie better. Der wurdt gjin of nauliks omtin-
ken jün oan de posysje fan autoferfangende middels sa as
bygelyks de fyts.
2. It troch üs foarstelde referendum is öfwezen, dochs is
soks mooglik as je düdlike foar- en tsjinsitewaasjes
hawwe op bepaalde konkrete plakken. Sjoch bygelyks nei
wat lêstendeis yn de krante stie: "Veranderingsreferen
dum parkeersbeleid succes."
Wy kinne net ynstimme mei it plan sa as dat der no hinne leit
en dus ek net mei ynfiering fan fase 1.
De heer Jacobse: Voorzitter, in de commissievergadering
hebben wij uitgebreid gesproken over parkeren en wij hebben
elkaar daar niet weten te overtuigen. Ik wil thans nog drie
opmerkingen maken.
1. Terecht stelt u in de nota Schilparkeren het volgende:
"De oorzaak van deze overlast is dat als gevolg van het
parkeerbeleid er voor deze personen in de binnenstad
onvoldoende en/of te kostbare parkeergelegenheid be
schikbaar is". Wij zijn het met die analyse helemaal
eens. In dezelfde nota schrijft u ook: "Bij de vestiging
van grote kantoorlokaties, scholen supermarkten etc. in
of grenzend aan woonwijken is in het verleden niet al
tijd voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein gere
aliseerd." Ook met die analyse zijn wij het eens. Wij
slaan echter op tilt van verbazing als vervolgens uw
beleidsantwoord op deze problemen is het verder verhogen
van de parkeertarieven en het beperken van de mogelijk
heid voor bedrijven om eigen parkeerplaatsen aan te
leggen. Kortom, uw verhaal is: zie, wij hebben een pro
bleem en onze oplossing is een vergroting van het pro
bleem. Mijn fractie is voor een aanpak die de oorzaken
zal doen wegnemen.
2. Voorzitter, de opbrengsten van parkeergelden moeten de
kosten van het parkeren dekken. Wij vinden dat ook.
Echter u verstaat onder kostendekkend iets anders dan
wijU noemt kostendekkend een bedrag dat de kosten van
parkeren dekt nadat er een greep van ruim f 1 miljoen
uit is gehaald en nadat u er allerlei flankerend beleid
uit heeft gefinancierd.
3. De laatste verbijsterende zaak die ik hier wil noemen is
uw zinsnede: "Bijsturing moet tijdig mogelijk zijn als
blijkt dat de geraamde inkomsten achter blijven, dit kan
onder andere via tariefsverhoging". Onze conclusie daar
uit is, u verhoogt de tarieven om parkeren tegen de
gaan, het autoverkeer tegen te gaan, lukt dat dan gaan
63