helemaal de binnenstad om te moeten rijden vind ik uit milieu-overwegingen niet handig. Dus heb ik daar grote vraag tekens bij Ik vind dat de Schrans open moet blijven voor alle vormen van verkeer, waarbij ook de mogelijkheid voor eenrichtsverkeer daar wat mij betreft bespreekbaar is. Parkeerbeleidsplan. Daarmee kan ik instemmen. Ten aanzien van het schilparkeren kan ik ook zeggen dat ik daarmee kan instemmen op een paar puntjes na. Dat is onder andere wat de CDA-fractie al naar voren heeft gebracht ten aanzien van de duur van een dergelijke ontheffing voor het parkeren voor de mensen die in de betreffende schillen moeten zijn. De hear De Jong: Ik sil wat sizze oer it Verkeers-Milieu-Plan en myn kollega Gijs Jacobse oer it Perkeerbeleidsplan. Dit Verkeers-Milieu-Plan hat al hiel wat mülen en pennen yn beweging set. Hoe kinne wy oan de iene kant it autogebrük dimme en oan de oare kant it ekonomyske libben en de berik- berheid heech halde. It is needsaaklik dat der in plan komt om dit yn goede banen te lieden, dochs hawwe wy üs betinkings oer in oantal punten. As haadsaken hawwe wy: de Skrans, wy sjogge grutte problemen by it öfsluten fan dizze dyk. De bewenners fan it noorden fan Huzum-West en klanten fan winkeliers oan dizze dyk moatte dan faaks einen omride en dat docht de middenstan faaks gjin goed. De druk op de Hoekemastrjitte nei de Sixmastrjitte en de Borniastrjitte soe noch grutter wurde, mei alle problemen dy't dat dan wer jout Ek sjogge wy gjin heil yn it ienrjochtingsferkear meitsjen fan Westersingel, wat yn üs eagen enorme omrydbewegings ta gefolch hat, mei alle neidielige konsekwinsjes foar it mil- jeu. It öfsluten fan de Esdoornstrjitte liket üs ek net goed omt de minirotonde op it krüspunt Kanaalwei-Julianastraat no al de ferkearsdrokte kwalik oan kin. De Nijstêd. Yn üs tinken soe in öfsletten Nijstêd hiel moai wêze as der jild wie foar it op'e nij ynrjochtsjen fan it gebiet. Spitigernöch is dit net it gefal, sadat üs stanpunt is om it earst mar sa te halden. Ofslute sünder oanpassings liket nearne nei en jild frijmeitsje foar oanpassings hat net üs prioriteit of it skip mei jild - wy hawwe it dan oer miljoenen - moat fan büten binnen komme, dan is de saak wer oars 62 In pear algemiene opmerkings. 1. It hjit in Verkeers-Milieu-Plan, de namme fan autosiku- laasjeplan wie better. Der wurdt gjin of nauliks omtin- ken jün oan de posysje fan autoferfangende middels sa as bygelyks de fyts. 2. It troch üs foarstelde referendum is öfwezen, dochs is soks mooglik as je düdlike foar- en tsjinsitewaasjes hawwe op bepaalde konkrete plakken. Sjoch bygelyks nei wat lêstendeis yn de krante stie: "Veranderingsreferen dum parkeersbeleid succes." Wy kinne net ynstimme mei it plan sa as dat der no hinne leit en dus ek net mei ynfiering fan fase 1. De heer Jacobse: Voorzitter, in de commissievergadering hebben wij uitgebreid gesproken over parkeren en wij hebben elkaar daar niet weten te overtuigen. Ik wil thans nog drie opmerkingen maken. 1. Terecht stelt u in de nota Schilparkeren het volgende: "De oorzaak van deze overlast is dat als gevolg van het parkeerbeleid er voor deze personen in de binnenstad onvoldoende en/of te kostbare parkeergelegenheid be schikbaar is". Wij zijn het met die analyse helemaal eens. In dezelfde nota schrijft u ook: "Bij de vestiging van grote kantoorlokaties, scholen supermarkten etc. in of grenzend aan woonwijken is in het verleden niet al tijd voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein gere aliseerd." Ook met die analyse zijn wij het eens. Wij slaan echter op tilt van verbazing als vervolgens uw beleidsantwoord op deze problemen is het verder verhogen van de parkeertarieven en het beperken van de mogelijk heid voor bedrijven om eigen parkeerplaatsen aan te leggen. Kortom, uw verhaal is: zie, wij hebben een pro bleem en onze oplossing is een vergroting van het pro bleem. Mijn fractie is voor een aanpak die de oorzaken zal doen wegnemen. 2. Voorzitter, de opbrengsten van parkeergelden moeten de kosten van het parkeren dekken. Wij vinden dat ook. Echter u verstaat onder kostendekkend iets anders dan wijU noemt kostendekkend een bedrag dat de kosten van parkeren dekt nadat er een greep van ruim f 1 miljoen uit is gehaald en nadat u er allerlei flankerend beleid uit heeft gefinancierd. 3. De laatste verbijsterende zaak die ik hier wil noemen is uw zinsnede: "Bijsturing moet tijdig mogelijk zijn als blijkt dat de geraamde inkomsten achter blijven, dit kan onder andere via tariefsverhoging". Onze conclusie daar uit is, u verhoogt de tarieven om parkeren tegen de gaan, het autoverkeer tegen te gaan, lukt dat dan gaan 63

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 32