motie, de motie overnemen. Ik heb in de redenering van de
zijde van de PvdA-fractie eenzelfde soort lijn ontdekt. Ik
denk dat wij moeten zien te komen tot een in gezamenlijk
overleg opstellen van plannen en vervolgens kijken welke
kostendragers daarvoor kunnen worden aangewezen. Het zou ook
denkbaar zijn dat het plan zelf een aantal kostenopbrengers
heeft, kiosken en dergelijke. Daar moet je naar kijken. Ik
heb nadrukkelijk ook kennis genomen van de bereidheid van de
winkeliers om een bijdrage te leveren, daar waar het hun
primair eigen belang betreft. Dat lijkt mij een goed uit
gangspunt. Als gemeenteraad zullen wij dan moeten gaan kijken
of wij dat middels de Perspectiefnota willen regelen of niet,
ofwel middels nieuw beleid dan wel in de bestaande fondsen
ruimte zien. Wel moet ik vaststellen dat wij hier geen speci
fieke fondsen meer voor hebben. Dan moeten wij via baatbelas
ting danwel via parkeergelden eens kijken hoe dat precies
uitwerkt. Maar ik denk dat het eerst verstandiger is om het
plan met elkaar te gaan maken. Het moet mogelijk zijn, gelet
op de termijnen die daarmee gemoeid zijn, om dat binnen de
ook in het plan opgenomen termijn te realiseren, die planvor
ming voor te bereiden en te rapporteren voor de behandeling
van de Perspectiefnota 1996. Ik kan niet helemaal zien wan
neer die behandeling feitelijk plaatsvindt, maar er is geen
aanleiding om daar heel erg lang over te doen. Daar kunnen
wij bij wijze van spreken op vrij korte termijn over spreken,
ook in relatie tot het nader onderzoek wat in de binnenstad
plaatsvindt als het gaat over de kwaliteit van de binnenstad.
(De heer Greving: In de nota staat Perspectiefnota 1995, de
afsluiting staat al in 1996 gepland, dus als met de Perspec
tief nota 1996 pas dat soort zaken op tafel komen dan is dat
te laat.) (De Voorzitter: De Perspectief nota 1996 is de
Voorjaarsnota 1995.) Laten wij de komende maanden met elkaar
nagaan hoe dat het beste kan worden ingevuld. Dat moeten wij
koppelen aan het nader onderzoek met betrekking tot de kwali
teit van de binnenstad, waar ook in samenspraak tussen de
ondernemers en de gemeente aan wordt gewerkt. Dat is de
inzet. Ik denk dat wij dan naar de geest van de motie precies
tegemoet komen aan wat wordt bedoeld. Dan hebben wij het over
april 1995. Of wij dat precies redden is dan een volgende,
maar daar zit de raad dan zelf weer bij.
Ik denk dat ik in de richting van de Westersingel en der
gelijke al heb gereageerd. Voor wat betreft het Ruiterskwar-
tier en dergelijke is het uitgangspunt voor het college
geweest dat wij moeten voorkomen dat wij binnen de binnenstad
een doorgaande route blijven handhaven, omdat dat teveel
verkeer trekt vanaf de rondweg door de binnenstad. Dat ver
keer moet daar eigenlijk niet langs. Daar zijn wij het over
eens, ook de LOV en de KNOV zijn dat met ons eens. Hoe wij
68
dat precies gaan doen is nog niet bekend, er is een veelheid
aan voorstellen gekomen voor de wijze waarop dat zou kunnen
gebeuren. Mevrouw Van Ulzen heeft ook nog een voorstel ge
daan. Iedereen heeft dat nog helder voor de geest. Maar er
zijn meer van dat soort voorstellen gedaan, allemaal even
slim, zij het dat ze allemaal op onderdelen weer bezwaren
hebben. Wij hebben afgesproken, althans dat is het voorstel
hier, laten wij met inachtneming van het principe geen door
gaand verkeer alle varianten eens precies bekijken voor dat
gebied, waarbij in ieder geval de bereikbaarheid van de
Harmonie van belang is, als ook de bereikbaarheid van het
Oldehoofster Kerkhof als parkeerterrein vanaf de zuidkant van
belang is. Die aspecten gaan wij er allemaal in wegen. Dan
komen wij met een concreet voorstel naar u. Dan praten wij
over twee jaar, maar ik denk dat het veel sneller kan, hoe
wij dat in dat stukje stad nu gaan realiseren. Dan hebben wij
daar nu geen inhoudelijk besluit over.
Over de Schrans zijn verschillende opmerkingen gemaakt. Het
mooiste zou zijn, los van de algemene nadelen van teveel
automobiliteit, dat je daar niets zou moeten doen. Ik consta
teer dat in de huidige situatie vanuit de Schranswinkeliers
gezegd wordt dat het fout gaat. Zij vinden nu al dat het
verblijfsklimaat voor de Schrans niet aantrekkelijk is. Wij
moeten daar iets voor gaan bedenken. Als je dat nu al consta
teert en als je dan vervolgens ziet dat een van de grootste
knelpunten in onze verkeerscirculatie het Zuiderplein is,
omdat de capaciteit van dit plein onvoldoende is door de maat
die het nu eenmaal heeft om al die verkeersstromen snel te
doen afwikkelen, dan moet je je afvragen of een combinatie
van de twee argumenten niet verstandig is om naar het door
gaande autoverkeer te kijken - daar hebben wij het in feite
over, dat zegt de raadsbrief ook - dat niets te zoeken heeft
op Schrans zelf en een extra belasting voor het kruispunt
Zuiderplein oplevert. Dat is het uitgangspunt, kijken hoe je
op de beste manier het niet noodzakelijke doorgaande verkeer
op de Schrans kunt wegnemen, met inachtneming van al die
belangen die wij natuurlijk ook kennen. Dat is het voorstel.
Ik denk eerlijkheidshalve dat er ook geen andere weg over
blijft.
Het elektronisch verwijzigssysteem is ook inherent aan het
voorstel, dat hebben wij zelf gezegd, willen wij het Par-
keerbeleidsplan uitvoeren, wil je naar een goede bezet
tingsgraad van de parkeerplaatsen van c.a. 90%. Je kunt dat
alleen maar garanderen als men ook rechtstreeks verwezen
wordt naar de dichtstbijzijnde nog niet volle parkeergarage
met een elektronisch verwijssysteem. Op de juiste plekken,
niet als je al bij een volle parkeerplaats bent, maar daar-
69