voor, dus echt op de plekken waar je de keuze nog kunt maken
om echt naar de dan dichtstbijzijnde nog niet volle parkeer
garage te kunnen gaan.
De parkeerwachten.
Wij hebben in feite de parkeerwachten geprivatiseerd, ze zijn
namelijk ondergebracht bij de regionale politie. Wij doen dat
op basis van een contract met als leidraad: wat kunt u voor
welke prijs aan kwaliteit aan ons leveren?" Dat is een con
tract voor 1994 en dat wordt ook voor 1995 gesloten. Wij
kunnen dus ieder jaar opnieuw bekijken of en in hoeverre men
het produkt levert tegen de prijs die men er dan voor vraagt.
Daar zijn verschillende argumenten voor, waarom ook in de
handhavingssf eer het toch belangrijk is om ook zeker te
kijken naar de mogelijkheid van uitbesteden aan de regionale
politie. Dat laat onverlet dat wij de ruimte houden om enig
jaar te zeggen dat wij nog eens precies willen kijken of die
prijsvorming voldoende is, de plussen en minnen.
Parkeerontheffing waar het gaat om de f 25,
Mijn inschatting is dat de jaarlijkse perceptiekosten aardig
in de richting van f 25,zullen komen. In die zin kun je je
afvragen waarom je het moet doen. Er is denk ik één belang
rijk argument. Als je het één keer doet, heeft niemand er
belang bij om de mutaties door te geven. Het gevolg is dat
binnen één jaar ons bestand van de wijk is vervuild. Over
twee jaar kun je het schudden, dan is het bijna niet meer na
te gaan voor de parkeerwachters of al die zaken nog kloppen.
Wil je een dergelijk bestand op to date houden, dat ook echt
degenen ontheffing krijgen die daarvoor in aanmerking komen,
dan moet je een instrument hebben om de mutaties te meten.
Dat is de reden. Ik twijfel eerlijk gezegd of de perceptie
kosten ieder jaar voor iedereen f 25,moeten zijn. Wij
leggen sowieso op het schilparkeren toe. Je kunt er tegenover
zetten dat daardoor een aantal mensen die nu gratis parkeren
gedwongen worden naar de betaald-parkeren-lokaties te gaan.
Dat betekent een hogere bezettingsgraad, dus in die zin
denken wij dat wij met het voorstel zoals dat er nu ligt en
de prijzen budgettair-neutraal uit kunnen komen. Maar het
niet ieder jaar weer opschonen van het bestand leidt tot
vervuiling en dan werkt het systeem in de kortste keren niet
meer
De heer Bakker spreekt over het klimaat verbond. Hij heeft
daar een iets andere toonzetting aan gegeven dan mevrouw
Visser later. Ik denk dat de keuze zoals hij die geformuleerd
heeft ook die van het college zou zijn geweest.
70
De groene golf.
Naarmate wij meer minirotondes hebben wordt de golf kleiner,
dus is het de vraag of dat in het kleine gemarkeerde deel,
waar nog verkeersregelinstallaties zijn, nog wel werkt.
Of naar de Oosterstraten gekeken kan worden of daar een
parkeervoorziening gerealiseerd kan worden. Wij weten dat aan
de oostkant van de binnenstad de tekorten het grootst zijn.
Wij zullen zeker kijken of nabij de Oosterstraten op bijvoor
beeld het parkeerterrein bij de Wijbrand de Geeststraat
danwel anderszins een voorziening kan worden gerealiseerd.
Mevrouw Visser vindt geen enkele groei van de automobiliteit
acceptabel. Dat is mooi, maar vervolgens moet ik vaststellen
dat als wij het terugdringen van de groei van 30% naar 12%
realiseren, wij al iets zeer substantieel hebben bereikt.
De heer De Jong over het Verkeers-Milieu-Plan en autocircula-
tieplan heb ik gereageerd in de zin dat hij dat flankerend
beleid voor de andere groepen nadrukkelijk daarbij in be
schouwing moet nemen, zij het niet hier in detail uitgewerkt.
Een referendum voor of tegen. Ik stel mij voor dat het inder
daad mogelijk is om per onderdeel een referendum te houden.
Ik zou mij kunnen voorstellen dat op het moment dat de zaak
vastzit op de Westersingel je een referendum kunt houden of
je wel of niet die maatregel gaat doen. Maar dan is het ook
helder, dan kun je precies aangeven wat de consequenties
zijn.
De heer Greving zegt dat hij de alternatieve route in de
andere richting wil hebben. Die is er in dit denken, zij het
dat het de rondweg is. Het selecteert een groot aantal mensen
die dan nog de korte klap kunnen maken, vantevoren te beden
ken, ik kan slechts één richting, dus ik kies de rondweg als
verdeelroute en kies de juiste plek waar ik de binnenstad
inga. Ik zie niet in hoe wij zonder de stad half te moeten
slopen, op het moment dat wij moeten kiezen voor eenrich
tingverkeer op de betreffende wegvakken, daar even een alter
natieve route voor kunnen maken. Wij moeten ervan uitgaan dat
die er niet zal zijn. In die zin onderschrijf ik de opmerking
van de heer Greving niet dat er een alternatieve route moet
zijn anders gaat het niet door.
De heer Jacobse heeft het nog over de parkeerproblemen, de
kostendekkendheid en de tariefsverhogingen. Wat wij hebben
gedaan, is heel zorgvuldig nagaan wat de toekomstige parkeer-
behoefte van zowel de bestaande bedrijven als van de binnen-
71