stad is en daar hebben wij voorstellen voor ontwikkeld. Wij hebben daar een prijskaartje bij gehangen, wij hebben vervol gens gezegd wat dat zou betekenen. Het liefst zouden wij natuurlijk de parkeertarieven niet verhogen, maar als wij die voorziening treffen, moet dat betaald worden. Ik heb nog niet gehoord dat de raad vindt dat dat uit iets anders moet komen dan uit de parkeertarieven zelf. In die zin denk ik dat ons voorstel afgewogen is en correct. (Mevrouw Viaaer: Ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn voorstel van het meenemen van een fietsenstalling bij de plannen van een parkeerkelder bij de Oldehove Dat punt zullen wij meenemen. De heer Greving: Voorzitter, ik was nogal verbaasd over die laatste opmerking van de wethouder dat er geen alternatieve route anders is dan de rondweg. Ik kan mij voorstellen dat er wel een alternatieve route is, dat is gewoon in de andere richting om dat hele centrum heen rijden. Ik denk dat dat zelfs nog een kortere route is dan wanneer je zou kiezen voor de rondweg. Als dat gaat gebeuren, als in die directe om geving er niet een alternatieve route is, maar men een om- rijdbeweging om het centrum gaat maken, dan gaat die weg echt helemaal vastlopen en dichtlopen. Als ik deze uitleg hoor van wethouder, ik weet niet of hij hem nog wil nuanceren, dan stem ik simpelweg tegen het Verkeers-Milieu-Plan. De heer De Vries: Voorzitter, ik begin weer in dezelfde volgorde, bij de Westersingel. Ik hoor de wethouder zeggen dat op basis van het evalueren van de diverse zaken alles nog mogelijk is, terwijl in de raadsbrief heel duidelijk staat dat in 1997 de Westersingel ingericht gaat worden voor eenrichtingverkeer. Dat is naar onze mening dualistisch met elkaar. In ons begrip zou het zo moeten zijn dat inrichten op eenrichtingverkeer een van de opties is. Die duidelijkheid geeft de wethouder niet, want hij spreekt al van een afsluiting en dan het maken van een richtingverkeer. Ten aanzien daarvan zou ik de volgende motie in willen dienen: "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen in vergadering op 10 oktober 1994; behandelende het Verkeers-Milieu-Plan; overwegende dat: het voor een goede doorstromings- en verbindings mogelijkheid vereist is dat de Westersingel in twee richtingen voor alle verkeer open blijft; 72 draagt het college derhalve op: de Westersingel met tweerichtingsverkeer in het Ver- keers-Milieu-Plan op te nemen; en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is ondertekend door mij namens de CDA-fractie, door mevrouw Van Ulzen van de WD-fractie, de heer De Jong van de NLP-fractie en de heer Greving van de GPV/RPF/SGP- fractie. Ten aanzien van de Schrans geldt eigenlijk hetzelfde. Daar staat in de raadsbrief: "Voorstellen ter beperking van het doorgaand verkeer op de Schrans zullen in nauw overleg met de belanghebbenden tot stand worden gebracht". Wij zeggen daarin dat wij de Schrans open willen houden en als dat een grote druk legt op het Zuiderplein dan zou je de Schrans open moeten houden vanaf het Zuiderplein en af moeten sluiten vanaf de zijkanten. Dan heb je aanmerkelijk minder verkeers- toestroom naar het Zuiderplein toe. (De heer Timnermana: Wij zeggen in wezen niet welk verkeer wel of niet noodzakelijk is. Of het nu links, rechts, voor, achter, enz, is. Materieel zijn wij het eens, alleen de heer De Vries probeert daar nu al een precieze invulling aan te geven van hoe het exact moet. Ik denk dat dat onverstandig is, omdat hij de belangen van de winkeliers daarmee dan wel eens in het gedrang zou kunnen brengen.) Wat wij beogen is dat wij aanstonds niet geconfronteerd worden met het aspect van: jullie zijn toen akkoord gegaan met het plan. (De heer Timnermana: Het plan geeft niets anders aan dan beperken van het doorgaande ver keer. Dat is precies hetzelfde als wat de heer De Vries zegt.) Wij vinden toch dat wij die motie moeten indienen. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 10 oktober 1994; behandelende het Verkeers-Milieu-Plan; overwegende dat: het voor een goede doorstromings- en verbin dingsmogelijkheid vereist is dat de Schrans open blijft voor alle verkeer; draagt het college derhalve op: de Schrans voor alle verkeer open te houden en dit in het Verkeers-Milieu-Plan op te nemen; en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is ondertekend door mij namens de CDA-fractie, mevrouw Van Ulzen van de WD-fractie, de heer Greving van de GPV/RPF/SGP-fractie en de heer De Jong van de NLP-fractie. Ten aanzien van de herinrichting, de afsluiting staat op 73

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 37