stad is en daar hebben wij voorstellen voor ontwikkeld. Wij
hebben daar een prijskaartje bij gehangen, wij hebben vervol
gens gezegd wat dat zou betekenen. Het liefst zouden wij
natuurlijk de parkeertarieven niet verhogen, maar als wij die
voorziening treffen, moet dat betaald worden. Ik heb nog niet
gehoord dat de raad vindt dat dat uit iets anders moet komen
dan uit de parkeertarieven zelf. In die zin denk ik dat ons
voorstel afgewogen is en correct.
(Mevrouw Viaaer: Ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn
voorstel van het meenemen van een fietsenstalling bij de
plannen van een parkeerkelder bij de Oldehove
Dat punt zullen wij meenemen.
De heer Greving: Voorzitter, ik was nogal verbaasd over die
laatste opmerking van de wethouder dat er geen alternatieve
route anders is dan de rondweg. Ik kan mij voorstellen dat er
wel een alternatieve route is, dat is gewoon in de andere
richting om dat hele centrum heen rijden. Ik denk dat dat
zelfs nog een kortere route is dan wanneer je zou kiezen voor
de rondweg. Als dat gaat gebeuren, als in die directe om
geving er niet een alternatieve route is, maar men een om-
rijdbeweging om het centrum gaat maken, dan gaat die weg echt
helemaal vastlopen en dichtlopen. Als ik deze uitleg hoor van
wethouder, ik weet niet of hij hem nog wil nuanceren, dan
stem ik simpelweg tegen het Verkeers-Milieu-Plan.
De heer De Vries: Voorzitter, ik begin weer in dezelfde
volgorde, bij de Westersingel.
Ik hoor de wethouder zeggen dat op basis van het evalueren
van de diverse zaken alles nog mogelijk is, terwijl in de
raadsbrief heel duidelijk staat dat in 1997 de Westersingel
ingericht gaat worden voor eenrichtingverkeer. Dat is naar
onze mening dualistisch met elkaar. In ons begrip zou het zo
moeten zijn dat inrichten op eenrichtingverkeer een van de
opties is. Die duidelijkheid geeft de wethouder niet, want
hij spreekt al van een afsluiting en dan het maken van een
richtingverkeer. Ten aanzien daarvan zou ik de volgende motie
in willen dienen:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen in vergadering op 10 oktober 1994;
behandelende het Verkeers-Milieu-Plan;
overwegende dat:
het voor een goede doorstromings- en verbindings
mogelijkheid vereist is dat de Westersingel in twee
richtingen voor alle verkeer open blijft;
72
draagt het college derhalve op:
de Westersingel met tweerichtingsverkeer in het Ver-
keers-Milieu-Plan op te nemen;
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is ondertekend door mij namens de CDA-fractie,
door mevrouw Van Ulzen van de WD-fractie, de heer De Jong
van de NLP-fractie en de heer Greving van de GPV/RPF/SGP-
fractie.
Ten aanzien van de Schrans geldt eigenlijk hetzelfde. Daar
staat in de raadsbrief: "Voorstellen ter beperking van het
doorgaand verkeer op de Schrans zullen in nauw overleg met de
belanghebbenden tot stand worden gebracht". Wij zeggen daarin
dat wij de Schrans open willen houden en als dat een grote
druk legt op het Zuiderplein dan zou je de Schrans open
moeten houden vanaf het Zuiderplein en af moeten sluiten
vanaf de zijkanten. Dan heb je aanmerkelijk minder verkeers-
toestroom naar het Zuiderplein toe. (De heer Timnermana: Wij
zeggen in wezen niet welk verkeer wel of niet noodzakelijk
is. Of het nu links, rechts, voor, achter, enz, is. Materieel
zijn wij het eens, alleen de heer De Vries probeert daar nu
al een precieze invulling aan te geven van hoe het exact
moet. Ik denk dat dat onverstandig is, omdat hij de belangen
van de winkeliers daarmee dan wel eens in het gedrang zou
kunnen brengen.) Wat wij beogen is dat wij aanstonds niet
geconfronteerd worden met het aspect van: jullie zijn toen
akkoord gegaan met het plan. (De heer Timnermana: Het plan
geeft niets anders aan dan beperken van het doorgaande ver
keer. Dat is precies hetzelfde als wat de heer De Vries
zegt.) Wij vinden toch dat wij die motie moeten indienen.
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 10 oktober 1994;
behandelende het Verkeers-Milieu-Plan;
overwegende dat:
het voor een goede doorstromings- en verbin
dingsmogelijkheid vereist is dat de Schrans open blijft
voor alle verkeer;
draagt het college derhalve op:
de Schrans voor alle verkeer open te houden en dit in
het Verkeers-Milieu-Plan op te nemen;
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is ondertekend door mij namens de CDA-fractie,
mevrouw Van Ulzen van de WD-fractie, de heer Greving van de
GPV/RPF/SGP-fractie en de heer De Jong van de NLP-fractie.
Ten aanzien van de herinrichting, de afsluiting staat op
73