Wij zullen tegen de eerste fase van het Verkeers-Milieu-Plan stemmen voor wat betreft de Esdoornstraat. Voor de rest wachten wij de uitkomst van de moties af. Mevrouw Van Ulzen: Het zal de wethouder verbazen, maar ik vind dat hij wel redelijk antwoord heeft gegeven. Het idee dat wij niets willen, vind ik niet aan de orde. Maar ik wil nog een paar kleinigheden weten die voor mij niet zo duidelijk zijn. Ik wil de vragen van mijnheer De Vries ondersteunen met betrekking tot de herinrichting van de binnenstad. De wethouder heeft ons overtuigd dat de perceptiekosten niet de pan uitstijgen en dat die f 25,per jaar voor een ver gunning alleszins redelijk is. Wij hebben geen antwoord gekregen op de vraag als er nog geen vervangende parkeerruimte is of dan de zaak toch al in gang gezet wordt. En heb ik goed begrepen dat de invulling op velerlei wijze nog bespreekbaar is, met al die plannen van mij die de wet houder ook nog zo helder voor ogen stonden. De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, om met dat laatste te beginnen, de concrete invulling van een aantal van de plan nen, zeker uit de tweede fase, komt terug, daar moeten wij over praten hoe wij dat precies gaat doen. Waar het hier vanavond vooral om gaat is of de lijn van denken, de uit gangspunten van waaruit het plan is opgezet wordt onderschre ven, omdat het houvast geeft ook voor die concrete uitwerkin gen die gaan komen, zonder dat wij daarmee de precieze invul ling aangeven. Net zo goed als wij dat voor bijvoorbeeld de discussie met het LOV over de ontsluiting van de westelijke deel van het binnenstad doen, daar zijn wij het eens over het principe van wat moet worden voorkomen. Hoe je het dan pre cies gaat doen is een kwestie waarvan wij nu niet de preten tie moeten hebben dat wij het precies weten, maar dat wij binnen die uitgangspunten gezamenlijk tot een goed oplossing komen. Dat stel ik mij ook voor bij die punten die in de tweede en volgende fases aan de orde zijn. De heer Greving heeft nog gereageerd op mijn opmerking over de alternatieve route. Wat hij voorstaat, als ik hem goed begrijp, is twee ringen, één linksom en de andere rechtsom draaiend. Wij hebben daar al eens eerder over gesproken, wij hebben gekeken of er ook andere alternatieven zijn. Wij hebben de discussie over het Zaailand gevoerd in relatie tot eenrichtingverkeer. Wij moeten vaststellen dat er materieel geen ruimte is voor dit soort alternatieven. Wij hebben ze 76 bekeken en moeten vaststellen dat deze suggestie helaas niet kan worden ingevuld. Daar zullen wij het vanavond niet over eens worden. Wij moet nog maar eens de cijfers er naast gaan leggen voor de verschillende alternatieven. (De heer Greving: Er is geen ruimte voor het alternatief om te voorkomen dat wij eenrichtingverkeer aan de Westersingel moeten instellen Ik zeg dat wij op dit moment daar geen kans toe zien. Wij hebben natuurlijk heel veel in het computermodel uitgewerkt. Wij hebben gekeken wat het betekent als je eenrichingsverkeer instelt op de Westersingel en bijvoorbeeld eenrichtingverkeer op het RuiterskwartierAl die uitdraaien zijn gemaakt en dan constateer je dat het wellicht voor Westersingel en Ruiters kwartier kan en dit vervolgens gigantische problemen en toename van het autoverkeer op bijvoorbeeld Spanjaardslaan en dergelijke tot gevolg heeft. Wij lopen voortdurend bij het zoeken van een alternatieve route ergens anders vast, omdat de totale toevloed van auto's naar de binnenstad dan te groot wordt Ik heb echt de indruk dat de motie van de heer De Vries, ondersteund door een groot aantal partijen, als het gaat over de herinrichting Nieuwestad en Wirdumerdijk materieel gelijk is aan datgene wat de PvdA-fractie heeft voorgesteld. Het college kan daarmee instemmen. Dus de motie wordt over genomen. De motie met betrekking tot de Schrans is overbodig, omdat wat wordt nagestreefd, voor zover ik het kan overzien, tenzij de heer De Vries beweert dat het open moet blijven voor alle verkeer in elke situatie en in elke omvang, dan zijn wij het niet eens, dat staat ook niet in de raadsbrief. De raadsbrief zegt: beperken voor doorgaand verkeer. Als wij het over het beperken van doorgaand verkeer eens zijn, dan is deze motie overbodig. (De heer De VrieB: Wij spreken dan over eenrichtingverkeer dat is ook beperking van. De wethouder zegt: een klein beetje open houden.) Dat zeg ik niet. Het doorgaande verkeer, dus het verkeer dat op zichzelf niet op de Schrans hoeft te zijn, dat noem ik het doorgaande verkeer, geen bestemmingsverkeer voor de Schrans of bijvoorbeeld de Hollanderdijk. Ik hoop dat ik het nu voldoende duidelijk heb gemaakt. Het college vindt die motie overbodig. De Westersingel behoort niet tot de maatregelen in de eerste fase, dus wij hoeven daar geen besluitvorming over te nemen. Daar komen wij later op terug. Dus ook die motie is op dit moment niet opportuun. Parkeerwachten heb ik voldoende over gesproken. Wij denken 77

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 39