Wij zullen tegen de eerste fase van het Verkeers-Milieu-Plan
stemmen voor wat betreft de Esdoornstraat.
Voor de rest wachten wij de uitkomst van de moties af.
Mevrouw Van Ulzen: Het zal de wethouder verbazen, maar ik
vind dat hij wel redelijk antwoord heeft gegeven.
Het idee dat wij niets willen, vind ik niet aan de orde.
Maar ik wil nog een paar kleinigheden weten die voor mij niet
zo duidelijk zijn.
Ik wil de vragen van mijnheer De Vries ondersteunen met
betrekking tot de herinrichting van de binnenstad.
De wethouder heeft ons overtuigd dat de perceptiekosten niet
de pan uitstijgen en dat die f 25,per jaar voor een ver
gunning alleszins redelijk is.
Wij hebben geen antwoord gekregen op de vraag als er nog geen
vervangende parkeerruimte is of dan de zaak toch al in gang
gezet wordt.
En heb ik goed begrepen dat de invulling op velerlei wijze
nog bespreekbaar is, met al die plannen van mij die de wet
houder ook nog zo helder voor ogen stonden.
De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, om met dat laatste te
beginnen, de concrete invulling van een aantal van de plan
nen, zeker uit de tweede fase, komt terug, daar moeten wij
over praten hoe wij dat precies gaat doen. Waar het hier
vanavond vooral om gaat is of de lijn van denken, de uit
gangspunten van waaruit het plan is opgezet wordt onderschre
ven, omdat het houvast geeft ook voor die concrete uitwerkin
gen die gaan komen, zonder dat wij daarmee de precieze invul
ling aangeven. Net zo goed als wij dat voor bijvoorbeeld de
discussie met het LOV over de ontsluiting van de westelijke
deel van het binnenstad doen, daar zijn wij het eens over het
principe van wat moet worden voorkomen. Hoe je het dan pre
cies gaat doen is een kwestie waarvan wij nu niet de preten
tie moeten hebben dat wij het precies weten, maar dat wij
binnen die uitgangspunten gezamenlijk tot een goed oplossing
komen. Dat stel ik mij ook voor bij die punten die in de
tweede en volgende fases aan de orde zijn.
De heer Greving heeft nog gereageerd op mijn opmerking over
de alternatieve route. Wat hij voorstaat, als ik hem goed
begrijp, is twee ringen, één linksom en de andere rechtsom
draaiend. Wij hebben daar al eens eerder over gesproken, wij
hebben gekeken of er ook andere alternatieven zijn. Wij
hebben de discussie over het Zaailand gevoerd in relatie tot
eenrichtingverkeer. Wij moeten vaststellen dat er materieel
geen ruimte is voor dit soort alternatieven. Wij hebben ze
76
bekeken en moeten vaststellen dat deze suggestie helaas niet
kan worden ingevuld. Daar zullen wij het vanavond niet over
eens worden. Wij moet nog maar eens de cijfers er naast gaan
leggen voor de verschillende alternatieven. (De heer Greving:
Er is geen ruimte voor het alternatief om te voorkomen dat
wij eenrichtingverkeer aan de Westersingel moeten instellen
Ik zeg dat wij op dit moment daar geen kans toe zien. Wij
hebben natuurlijk heel veel in het computermodel uitgewerkt.
Wij hebben gekeken wat het betekent als je eenrichingsverkeer
instelt op de Westersingel en bijvoorbeeld eenrichtingverkeer
op het RuiterskwartierAl die uitdraaien zijn gemaakt en dan
constateer je dat het wellicht voor Westersingel en Ruiters
kwartier kan en dit vervolgens gigantische problemen en
toename van het autoverkeer op bijvoorbeeld Spanjaardslaan en
dergelijke tot gevolg heeft. Wij lopen voortdurend bij het
zoeken van een alternatieve route ergens anders vast, omdat
de totale toevloed van auto's naar de binnenstad dan te groot
wordt
Ik heb echt de indruk dat de motie van de heer De Vries,
ondersteund door een groot aantal partijen, als het gaat over
de herinrichting Nieuwestad en Wirdumerdijk materieel gelijk
is aan datgene wat de PvdA-fractie heeft voorgesteld. Het
college kan daarmee instemmen. Dus de motie wordt over
genomen.
De motie met betrekking tot de Schrans is overbodig, omdat
wat wordt nagestreefd, voor zover ik het kan overzien, tenzij
de heer De Vries beweert dat het open moet blijven voor alle
verkeer in elke situatie en in elke omvang, dan zijn wij het
niet eens, dat staat ook niet in de raadsbrief. De raadsbrief
zegt: beperken voor doorgaand verkeer. Als wij het over het
beperken van doorgaand verkeer eens zijn, dan is deze motie
overbodig.
(De heer De VrieB: Wij spreken dan over eenrichtingverkeer
dat is ook beperking van. De wethouder zegt: een klein beetje
open houden.) Dat zeg ik niet. Het doorgaande verkeer, dus
het verkeer dat op zichzelf niet op de Schrans hoeft te zijn,
dat noem ik het doorgaande verkeer, geen bestemmingsverkeer
voor de Schrans of bijvoorbeeld de Hollanderdijk. Ik hoop dat
ik het nu voldoende duidelijk heb gemaakt. Het college vindt
die motie overbodig.
De Westersingel behoort niet tot de maatregelen in de eerste
fase, dus wij hoeven daar geen besluitvorming over te nemen.
Daar komen wij later op terug. Dus ook die motie is op dit
moment niet opportuun.
Parkeerwachten heb ik voldoende over gesproken. Wij denken
77