als tijdsdocument zeer karakteristiek in het stadsbeeld. Een oordeel van een organisatie waar wij altijd heel veel van af laten hangen. Ik wil nu niet verder op die waarden ingaan, omdat de financiën zo'n grote rol hebben gespeeld. Ik wil nu een aantal opmerkingen maken die door de beantwoor ding van de vragen ook nog wat duidelijker zijn geworden. Kardinaal in het totaal is geweest dat er een boekwaarde op het complex van de Perkschool Wissedwingermavo zit van f 850.000, Dat is een heel hoog bedrag. Meteen kan daarbij gezegd worden, of het reëel is om met deze waarde te gaan spreken, want het is een boekwaarde en het is niet de econo mische waarde. Ook in de vragen heb ik daar naar gerefereerd. Bij het Stadskantoor hebben wij eenzelfde discussie gehad en hebben wij gezegd dat de boekwaarde die daarop zit niet reëel is, die boeken wij af ten laste van de algemene dienst. Het is overigens voor mij een zijdelingse opmerking, want ik wil over die financiën verder gaan en dan uitgaan van die f 850.000,die steeds genoemd wordt. Uit de beantwoording van de vragen blijkt ook dat wat de Perkschool betreft - dus de Wissedwingerschool uitgezonderd - er eigenlijk moet worden uitgegaan van een boekwaarde van f 3 ton. Daarnaast wordt er gezegd dat de verkoopwaarde van de Perkschool f 2 ton is. Ik denk dat dit arbitrair is, persoon lijk denk ik dat de school zonder dat er iets aan gedaan wordt, meer op kan brengen op deze plek en op deze lokatie. Waarom zijn er zoveel belangstellenden voor deze hoek? Omdat het een stuk grond is dat een hele hoge waarde vertegenwoor digt, met name door de infrastructuur die de gemeenschap daar heeft aangelegd, de Prinsentuin, de stadsgracht en alles wat daar omheen ligt. Boekwaarde f 3 ton en verkoopwaarde, zegt het college, f 2 ton. Dan zou op de Perkschool een verlies geleden kunnen worden van f 1 ton. Blijft over dat er dan nog door die hoge boekwaarde f 650.000,overblijft. Dat is niet niks. Dan ga ik verder en dan gebruik ik de notitie die wij van de projectleider hebben gekregen. Daar worden twee rekenmodellen op los gelaten. Uitgaande van een nieuw apartementengebouw met 33 appartementen waar een opbrengst van f 1 miljoen gere aliseerd kan worden. In het andere rekenvoorbeeld wordt uitgegaan bij appartementen van f 50.000,per appartement. Wanneer naast de Perkschool gekozen wordt voor handhaving van de Perkschool en het stedebouwkundig concept waar in de commissie, de heer De Jong heeft dat gezegd, niet over ge sproken is. Het is heel vervelend dat wij vanmiddag, welis waar onder embargo, het rapport met hoofdlijnen hebben ge kregen waarin ook scheidingen gemaakt worden naar gebieden toe, maar waar voor dit gebied ook aangegeven wordt dat daar 33 appartementen kunnen komen wat betreft de gemeente. Dan 14 zeg ik: is het niet mogelijk om de Perkschool te handhaven en een veel kleiner bouwplan tussen Perkschool en infirmerie te realiseren? Weer rekenend zeg ik 13 a 15 appartementen, dan heb ik die f 650.000,waar steeds over gesproken wordt boven water. Dan staat èn de Perkschool er èn een kleiner apartementengebouw en niet het grote, zoals het college voorstelt, apartementengebouw met 33 appartementen. Ik wil graag de reactie daarop horen, want ook deze becijfering heb ik in de commissie, maar dat was laat op een andere manier, naar voren gebracht. In mijn beeld is het zo dat zonder dat het de gemeente extra geld kost de Perkschool gehandhaafd kan worden en dat daarnaast een ander gebouw, veel kleiner dan het voorgestelde, gerealiseerd kan worden. Ik vind het overi gens jammer dat het op deze manier in de raad besproken moet worden en dat het niet in de commissie heeft gekund. Overi gens vind ik het ook vreemd dat in het stuk dat wij hebben gekregen met de berekeningen, er de ene keer gerekend wordt met grondprijzen voor appartementen van f 50.000,en een andere keer, wanneer er sprake is van 33 appartementen van f 1 miljoen, dus van f 30.000, Het lijkt er op dat als daar ook de f 50.000,van toepassing wordt verklaard een grote winst op het gebied wordt gemaakt. Dan vind ik het temeer erg dat dit karakteristieke gebied, waar wij niet over de waarden hebben gesproken, als een soort melkkoe gebruikt wordt voor de rest van het gebied. Samengevat wat dit punt betreft, maakt dat mijn voorstel inhoudt dat de Perkschool kostendekkend gehandhaafd kan blijven. Ik vind het overigens jammer dat dit soort discus sies op adhoc basis plaatsvinden. In het totaal van het project zitten nog een aantal hele moeilijke objecten, ik hoef de Vijverschool maar te noemen, de manege en het gebouw waar vroeger de Dienst Sport en Recreatie in zat aan de Kippeloop. Het mag niet zo zijn dat wij een kwaliteitsver betering van het totaal beogen en dat daar door afzonderlijke stappen te nemen aanstonds het totaal uit beeld verdwijnt en wij spijt krijgen van beslissingen die wij nu op adhoc basis nemen Ik wil nog zijdelings een paar andere punten noemen. Het college heeft een sloopvergunning aangevraagd en heeft zich die zelf verleend. Volgens mij heeft het college wanneer het andere aanvragers dan de gemeente betreft die bevoegd heid. Hier gaat het, net als bij verkoop, om de vermogens rechtelijke positie van de gemeente en van de gemeenteraad. Ik zou expliciet willen weten of het college competent is om op basis van die vermogensrechtelijke positie tot sloop over te gaan en of het niet zo moet zijn dat juist omdat het om bezit om geld van de gemeente gaat de raad expliciet een voorstel tot sloop voorgelegd moet worden. In mijn beeld is 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 8