relevante opleidingen binnen het HBO, een project te ont
wikkelen waarmee Leeuwarden een naam vestigt als kennis- en
ontwikkelingscentrum op het terrein van informatie- en
communicatietechnologie? De glasvezelinfrastructuur voldoet
in Leeuwarden aan de modernste eisen, terwijl de sector
dienstverlening in Leeuwarden ook sterk is. Daar moet naar
ons idee veel meer uit te halen zijn.
Dit lijkt in tegenspraak met het bericht over de beperkte
deelname aan het project Telepoort Noord maar is het niet.
Dat project is zijn tijd misschien wel vooruit maar dat is
nog geen reden om niet in deze kansrijke sector te investe
ren.
Verder zou mijn fractie graag zien dat zodra het Van Hall
Instituut in Leeuwarden is gevestigd de hoogwaardigheid van
deze opleiding een extra plus krijgt door toevoeging van
universitaire milieukunde-opleidingen. Om te beginnen met
een propaedeuse, vergelijkbaar met die van de Twentse
Universiteit.
In de voorwaardenscheppende sfeer vinden wij dat het maken
van een begin met een hoogwaardig bedrijfsterrein aan de
zuidkant van de stad langs de A32 ook qua tijdsplanning een
hoge prioriteit moet krijgen. Al gaat het om te beginnen
maar om een of twee vestigingen op een strook langs die
weg, dan begint Leeuwarden in plaats van stagnatie tenmin
ste weer dynamiek uit te stralen, zoals dat nu bijvoorbeeld
ook in Heerenveen en zelfs in Grou het geval is. De kans op
korte termijn-succes langs de A32 is onzes inziens hoog.
Zoals ik net zei willen we niet alleen vernieuwing naar
inhoud maar ook naar bestuursstijl.We vragen ons af of we
als gemeente niet te introvert bezig zijn met projectont
wikkeling. We hebben in Leeuwarden een van de grootste HBO-
clusters van Nederland. Meer dan een kwart van de Friese
werkgelegenheid is in Leeuwarden gevestigd. Die beide
factoren maken dat in onze stad een ongelofelijke potentie
aan denkkracht en innovatief vermogen samengebundeld is.
Een potentie die volgens ons beter benut kan worden, zowel
in het belang van de stad, als in het belang van het be
drijfsleven én in het belang van de uitstraling van het
HBO. Een vernieuwende bestuursstijl betekent dat de gemeen
te het als haar taak ziet om sleutelfunctionarissen uit de
publieke, semi-publieke en private sfeer bij elkaar om de
tafel te krijgen en op die wijze, met een beroep op het
gemeenschappelijk belang een bijdrage te leveren aan het
bedenken van projecten die qua werkgelegenheid en subsidie
technisch hoog scoren. We bedoelen dit niet als een vrij
blijvende suggestie. De ernst van de werkloosheid en het
feit dat de Europese steun na 1999 hoogstwaarschijnlijk
voor Friesland beëindigd wordt noodzaken tot dergelijke
stappen.
8
Dat een dergelijk netwerk ook kan worden benut bij promo
tie- en acquisitie-inspanningen is mooi meegenomen.
Wat de acquisitie betreft zijn we het eens met uitspraken
van het college, dat daar nog het nodige aan verbeterd kan
worden. De PvdA dringt daar al jaren op aan. De PvdA-frac-
tie is van mening dat het Centrale punt Bedrijfsleven, dat
in Leeuwarden gevestigd gaat worden, en waarbij de Kamer
van Koophandel, de provincie en de NOM één loket voor
acquisitie oprichten, hierbij ook goede diensten kan leve
ren. Door nauwe samenwerking is met dezelfde middelen veel
meer rendement te halen.
Naast het marktgerichte spoor is de ontwikkeling van de
additionele werkgelegenheid het tweede belangrijke spoor.
Hoofdelement hierbij is het onderbrengen van alle werkerva
ringsprojecten in één organisatie en opstelling en uitvoe
ring van een tweede 1000-banenplan. Toen begin dit jaar de
PvdA het tweede 1000-banenplan lanceerde, brak de CDA-
lijsttrekker daarover in de pers de staf. Deze zelfde
lijsttrekker voert dat plan nu - naar ik aanneem met voort
varendheid - uit. Hij maakte daar op een CDA-bijeenkomst
zelfs met enige trots melding van. Het zou hem sieren als
hij nu zou toegeven dat zijn eerste reactie op het PvdA-
plan, om het vriendelijk te houden, "te impulsief" geweest
is. Belangrijker is natuurlijk de inhoud. Er zijn goede
redenen om dit plan als de wiedeweerga bij staatssecretaris
Kohnstamm en minister Melkert op tafel te leggen. Zeker nu
gebleken is dat 28.000 van de 40.000 te creëren banen voor
de 4 grote steden zijn gereserveerd. De spoeling dreigt dus
erg dun te worden 1 Hebt u al een claim in Den Haag inge
diend en wanneer kunnen onze plannen daar definitief op
tafel worden gelegd? Wij gaan er van uit dat de suggesties
uit onze notitie door het college bij de uitwerking zullen
worden meegenomen. Ook in deze sector is het nodig de be
stuursstijl te vernieuwen om tot een goed resultaat te
komen. Er zijn in het land een aantal voorbeelden, vooral
in steden als Rotterdam, die ons tot voorbeeld kunnen zijn.
Het blijkt dan met de nodige creativiteit heel goed moge
lijk ook de marktsector te interesseren voor het specifieke
arbeidsmarktbeleid voor langdurig werklozen. De gemeente
dus ook hier niet in de functie van cockpit van de samenle
ving maar als stimulator en regisseur.
Tot slot, Mijnheer de Voorzitter, kort geleden werden wij
opgeschrikt door een kranteartikel, waarin Leeuwarden
bedrijfsonvriendelijk werd genoemd vanwege de relatief hoge
tarieven, die bedrijven hier in Leeuwarden in rekening
worden gebracht. Of daar iets op valt af te dingen of niet
- wij hebben de indruk dat er nogal wat misverstanden in
9