tingen van, gelet op de toestand van 's rijks financiën.
Dit probleem vervult de CDA-fractie met grote zorgen. Deze
zorgen worden, naar we hopen voorzitter, door de overige
fracties gedeeld. Wij zijn van mening dat er op dit moment
een signaal afgegeven moet worden aan de rijksoverheid.
Gemeenten zoals Leeuwarden, die geconfronteerd worden met
een grote werkloosheid, worden onevenredig zwaar getroffen
als de voornemens geëffectueerd worden.
Daarom, voorzitter, stel ik voor dat wij als Gemeenteraad
onze zorgen kenbaar maken aan het Kabinet, en dan niet
alleen op dit punt, maar ook ten aanzien van onze zorgen
over de DSW, waar ik het zojuist over had. Wij stellen
daartoe de volgende motie voor:
"De gemeenteraad van Leeuwarden;
in vergadering bijeen op 7 en 8 november 1994;
behandelde de Hoofdlijnennotitie 1995-1998 en de daar
bij behorende begrotingen;
overwegende dat:
het Kabinet door voortdurende kortingen op de
budgetten voor de Sociale Werkvoorziening deze
werksoort in feite met een koude sanering be
dreigt;
deze ontwikkeling reden tot grote zorg zijn
voor de DSW Leeuwarden;
het Kabinet daarnaast mogelijkheden onderzoekt
om de gemeenten een groter aandeel van de bij
standsuitkeringen te laten betalen;
een dergelijke ingreep ernstige financiële
effecten zal hebben voor de gemeente Leeuwar
den;
alleen volledige compensatie via het Gemeente
fonds op dit punt soelaas kan bieden;
roept de regering op
1. af te zien van verdere kortingen op de Sociale
Werkvoorziening en te onderzoeken of het terug
draaien van eerder opgelegde kortingen noodza
kelijk is; en
2. ofwel af te zien van het effectueren van voor
nemens inzake herverdeling van de aandelen in
de bijstandsuitkeringen, ofwel volledige com
pensatie te bieden via het Gemeentefonds;
verzoekt:
het college deze opvattingen kenbaar te maken bij het
Kabinet en de Tweede Kamer der Staten-Generaal;
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is mede-ondertekend door de heer Biemans.
(De Voorzitter: Dit is motie nr. 3 van de CDA-fractie
22
FINANCIËN
Onder leiding van het vorige college en voortgezet door het
huidige college zijn goede vordering gemaakt bij het op
orde brengen van de gemeentelijk financiële huishouding. In
de afgelopen jaren is een inhaalslag gemaakt ten aanzien
van de rekeningen. Ook is het systeem van managamentrappor
tage in gang gezet. Het laatste wapenfeit is Leeuwarden in
Stelling, dat nog maar pas in uitvoering is.
Ondanks alle inspanningen is en blijft een gezonde finan
ciële huishouding een hard punt voor de CDA-fractie.
Het inzicht in de cijfers is verbeterd, maar nog niet opti
maal. We hebben sneller de (mogelijke) mee- en tegenvallers
in beeld en kunnen daar tijdig maatregelen op treffen, maar
het is nog niet voldoende.
Dat betekent ook dat bij de Maraps (mits goed uitgevoerd)
de conclusies kunnen worden getrokken omtrent de verdere
prognoses in het lopende jaar. Op dat punt is naar onze
mening nog wel wat te verbeteren, omdat de kwaliteit van de
Maraps behoorlijk uiteenloopt van slecht tot goed. De CDA-
fractie gaat er van uit, dat vanaf 1 januari 1995 de Maraps
voldoen aan onlangs vastgestelde eisen. Wij overwegen de
rapportages die niet aan die eisen voldoen niet in behande
ling te nemen.
Wanneer er steeds meer met een productbegroting gewerkt
wordt, is in één oogopslag te zien waar de mankementen
zitten.
Toch zijn er nog steeds zorgen. Wij spreken echter de hoop
uit dat zich geen negatieve verrassingen meer zullen voor
doen. Wij nodigen het college uit ons wat dat betreft
gerust te stellen.
We zijn tevreden dat bij deze begrotingsbehandeling niet
besloten behoeft te worden aangaande de zogenaamde Frigem-
reserves. De vermoedelijke stand van de algemene reserve
per 1 januari 1996 staat toe dat deze beslissing kan worden
uitgesteld en besproken wordt bij de behandeling van de
Perspectiefnota 1996. Het standpunt van de CDA-fractie is
genoegzaam bekend: vooralsnog niet potverteren. Overigens
voorzitter, is het inmiddels zonneklaar dat er meer zal
moeten worden bezuinigd dan ten minste f 6 miljoen, waar
sprake van is.
Tevens dient dan financiële ruimte te worden gevonden voor
nieuw beleid (zoals de herinrichting Nieuwestad-Wirdumer-
dijk en het Structuurfonds marktsector) en lastenverlaging,
daar. We komen wat dat laatste betreft daar op terug bij de
behandeling van de tarieven onroerend zaak belasting.
Bestuurlijke vernieuwing:
Onlangs heeft de projectgroep Bestuurlijke Vernieuwing
Friesland onder leiding van Walter Etty een eerste verken-
23