voor het werk van betrokken instellingen in de commissie te
behandelen. Wij willen daarin echter iets verder gaan dan de
tekst zoals die nu in de raadsbrief staat. Alle zaken die van
belang zijn voor het vaststellen van een contract, met andere
woorden de onderhandelingsruimte, worden wat mijn fractie
betreft in de commissie besproken en vastgelegd in het ver
slag. Aan de hand hiervan is het voor het college duidelijk
hoe zij de contractbesprekingen in kan gaan. Mocht tijdens de
onderhandelingen blijken dat zij buiten de vastgestelde
kaders moet gaan, dan gaat het college terug naar de com
missie. Is dat niet het geval, dan sluit zij het contract met
de desbetreffende instelling. De concept-contracten hoeven
wat ons betreft niet eerst in de commissie besproken te
worden. Achteraf krijgt de commissie ter informatie de defi
nitieve contracten.
Afhankelijk van het antwoord van de wethouder op mijn opmer
kingen over de afhandeling van de subsidiecontracten zal ik
in tweede termijn mijn definitieve standpunt innemen.
De heer Feddeaa: Na de zeer uitgebreide evaluatie te hebben
doorgenomen en vooral de bijlagen, moet je toch wel even
afstand nemen om de zaak goed op je in te laten werken en
alles goed op een rij te zetten. Maar het gevoel dat de WD-
fractie ook in de commissievergadering heeft uitgesproken en
vooral het voorbehoud op het punt mandatering is nu ook voor
ons nog de grootste zorg. Ik kom daar zo op terug.
Eerst het Fonds Cultuur. Heb ik het goed begrepen van de
wethouder dat de structurele subsidiebijdrage 20% gekort
wordt en vervolgens dat de Stichting Hothouse Redbad, Ooie
vaar en Opzet hun structurele deel behouden en dat deze
vervolgens een aanvraag kunnen indienen voor een extra flexi
bel deel, ten miste als het project voldoet aan de criteria?
Hierop wil mijn fractie graag nog eenmaal duidelijk een
antwoord
Vervolgens, kan de wethouder mij vertellen wat de criteria
waren om een adviesgroep Cultuur in te stellen?
De mandatering.
Datgene wat de CDA-fractie voorstelt is onzes inziens overbo
dig, want naar ons idee kan of moet dat sowieso. Wanneer je
niet met de omschrijving uitkomt of met datgene waar je in
het contract een mandaat voor hebt, dat je zegt dit is een
afwijking, hier moet je mee terug naar de commissie. Dat
blijft sowieso, ten minste als je afwijkt van de criteria en
de budgetomschrijving. In dat geval dus altijd terug naar de
commissie. Daarom voelen wij veel voor het voorstel van de
PvdA-fractie, dat is helder en duidelijk, met een duidelijke
38
afspraak "niet op alle slakken zout", vertrouw daarop. Als
het contract goed is geen discussie. Maar de inzagemogelijk
heid voor de commissie heeft ten opzichte van de kwaliteits-
rust, het rijpen, ook nog enige tijd. Dat is de periode dat
in de Leeskamer wellicht alle partijen er nog even naar
kunnen zien. Daar is wat ons betreft niets op tegen. Het mag
niet uitgelegd worden als dat het een voorstel is waar wij
van zouden zeggen, hier spreekt wantrouwen uit. Nogmaals,
voorzitter, het voorstel dat de PvdA-fractie heeft gedaan is
ons zeer sympathiek. Wij zullen dit steunen.
De hear D® Jong: Foarsitter, wy kinne üs yn it algemien fine
yn de konklüzjes fan it evaluaasjerapport en de oanbefelings
dy't it jout. Wy binne kontent mei it opskowen fan it oantal
subsydzjeferoardnings mei derby oanskerpe kriteria dy't mear
düdlikheid en helderheid jouwe. It is bekind dat wy net poche
fan in subsydzjeferoardning Mondiaal belied en Emansipaasje-
aktiviteiten, ek it systeem fan ynkommmenófhinklike bydrage
oan it pjutteboartersplakwurk soe yn üs eagen oars moatte.
Mar wy akseptearje dat de mearderheid dat oars sjocht.
Twa punten ferstjinje bysündere oandacht, de delegaasje fan
it öfsluten fan subsydzjekontrakten oan b. en w. en it Füns
Kultuer
Wat it earste oanbelanget sieten wy wat yn twastriid. Oan de
iene kant moat je as polityk ranefoarwaarden en prioriteiten
skeppe dy't b. en w. dan oppikke. Yntensivere belutsenheid
soe ut effisjinsje-oerwegings net goed wêze. Oan de oare kant
sjogge wy problemen mei produktdefiniearring en wolle wy wol
feeling hAlde mei wat der allegear öfsluten wurdt, foaral as
maatskiplike effekten oan'e oarder binne. Fandêr dat wy üs
wol wat fine kinne yn it foarstel fan de PvdA-fraksje dat in
soarte fan kompromis is, mar dan wol binnen bepaalde ranne-
foarwaarden, de hichte fan it bedrach, allinne nei grutte
lijnen sjen en dat soarte dingen.
It Füns Kultuer.
Nei de ütlis fan de wethalder tidens de kommisjegearkomste
kinne wy üs hjir wol yn fine. De amteuristyske keunstbeoefe-
ning, mar ek ynstlnsjes dy't har plak mear as fertsjinne
hawwe yn de Ljouwerter kultuer soene net ferjitten wurde.
Spitigernóch is it jild dat te ferdielen is wat minder wur-
den, mar dat is wêr't wy üs by dellizze moatte. De advysgroep
kultuer is in nij fenomeen. In oantal minsken dy't de wethal
der advisearret oer yntsjinne subsydzje-oanfragen. No't
subsydzjeferliening hieltyd fleksibeler wurdt, wurdt dizze
klub minsken ek wichtiger. Spitigernóch hawwe wy as ried gjin
idee fan wa't yn dy kommisje sit en watfoar dissiplines sy
39