De heer Brok: Voorzitter, na besproken te zijn geweest op verschillende bijeenkomsten en in verschillende stuurgroep vergaderingen en na uitvoerige behandeling in de commissie Be stuur en Middelen, komt nu het verbeteringstraject Leeuwarden in Stelling in onze raad. Onder andere geïnspireerd door al werkende modellen, door enthousiaste inzet van velen, kunnen we nu zeggen dat we een geheel eigen invulling en eigen inbreng hebben kunnen geven aan LIS. In het managementsjargon wordt door leidinggevenden wel eens gevraagd als medewerkers eigen initiatief moeten tonen of een eigen inbreng of een eigen invulling aan een project moeten geven of zij hun "ei" mee willen nemen. De afkorting "ei" staat hier voor: eigen inbreng, eigen invulling of eigen initiatief. Nu heb ik geleerd dat je met een ei verschillende dingen kunt doen, dus ook met het ei, de eigen invulling, dat LIS heeft. Ten eerste, je kunt een ei kapotgooien, dat is wel de meest onprettige variant, dat doe je niet, vooral niet als je constructief om wilt gaan met projecten waaraan je een eigen invulling hebt gegeven. Gelukkig is het kapotgooien van het ei LIS nog niet gebeurd. Gezien de inbreng van de commissievergaderingen denk ik dat het vanavond ook niet zal gebeuren. Ten tweede, je kunt een ei in het water stoppen en er binnen 5 minuten 5000 calorieën aan toevoegen. Wat krijg je dan? Een hard gekookt ei. Dat is in ieder geval een stuk beter. Een de derde mogelijkheid is, je pakt een ei en zet daar drie weken in een kip op. Die kip geeft in die tijd 5000 calorieën aan energie en dus warmte af. Wat krijg je dan? Een donzig lief geel kuikentje. Er zijn ook mensen die denken dat zij met een ei en 5000 calorieën binnen 5 minuten een kuiken kunnen produceren. Dat lukt nooit. Al stoppen ze er tien keer zoveel energie in, het resultaat is een nog veel harder ei. Nu is onze ambtelijke organisatie gelukkig geen kip. Als ik pro fessor Stevens, directeur van het Instituut Nederlandse Kwaliteit, mag geloven dan is daardoor het veranderen en sturen van processen en dus ook het doorvoeren van het verbeterings traject een stuk makkelijker. Per slot van rekening, in onze gemeentelijke organisatie bestaan geen natuurwetten, regels kunnen in ons geval makkelijker worden aangepast, bij een kip werkt dat anders. Toch kunnen ook in organisaties geen kuikentjes binnen 5 minuten worden gefabriceerd. Organisaties moeten net als moederkloek kunnen broeden op verbeteringen of verbeteringstrajecten en veranderingen. Dat moet beleidsmatig en kost tijd. Zo zal het ook gaan met ons ei LIS, willen wij dat er een lief donzig kuikentje uitkomt dan zal dat tijd vragen. De WD-fractie is bereid hiervoor tijd te nemen, echter we mogen niet te vrijblijvend het verloop van dit verbeteringstraject verder afwachten. Een groot deel van de beschikbare gelden in 18 het kader van nieuw beleid is in LIS gaan zitten, er is veel energie in gestoken en ook dit keer is weer veel gevraagd van onze medewerkers. Dit betekent dat in de toekomst het verbete ringstraject ook rendement op moet leveren en mensen aange sproken mogen worden op het resultaat van hun werk, als dat positief is maar ook als het negatief is. Voorzitter ik sluit af. De WD-fractie is van mening dat het de voortgang van het LIS-traject zou bevorderen als ook de komende tijd de verschillende belanghebbenden betrokken zullen worden bij bijeenkomsten over hoe LIS nu verder in de praktijk gestalte gaat krijgen of nog verder moet gaan krijgen. Met de raadsbehandeling van LIS en het Besturingsmodel houdt de doorvoering van dit traject niet op. Ik denk dat het vooral voor het middelmanagement, maar ook voor de leden van de raad, van evident belang is om van tijd tot tijd betrokken te worden bij voortgangsbijeenkomsten. De heer Jacobse: Voorzitter, met de ingebruikname van het nieuwe Besturingsmodel wordt een belangrijke stap gezet in de reorganisatie van het apparaat. Het Besturingsmodel is voor een groot gedeelte gebaseerd op de zogenaamde "management by objec- tives"-stijl. Een managementstijl waarbij de doelstellingen centraal staan die medewerkers in het werk moeten bereiken. Een stijl waarbij de manager en zijn medewerkers in onderling overleg overeenkomen welke doelstellingen gerealiseerd moeten worden. Een managementmethode waarbij uitgegaan wordt van een positief mensbeeld. De medewerkers wensen verantwoordelijkheid te nemen voor het bereiken van de doelstellingen en deze afspraken worden vastgelegd in contracten. Voorzitter, in het bedrijfsleven is deze manier van management allang bekend, bijvoorbeeld in de divisiestructuur, maar ook in overheidsorganisaties zien we steeds meer toepassingen van MBO in de vorm van contractmanagement. Bij de overheid levert de meetbaarheid van de output, de doelstellingen, vaak problemen op. In bureaucratische organisaties is traditioneel minder aandacht voor de output dan voor de wijze van werken en beheersing van processen. Ook wij zullen in dat kader een cultuuromwenteling moeten maken. Ieder zal moeten wennen aan de nieuwe stijl. Raad en college zullen contracten moeten afsluiten die: 1. duidelijk zijn, zoveel mogelijk in meetbare termen, kwali tatief en kwantitatief, duidelijk in de verhouding pres taties versus middelen en duidelijk opdat ieder weet wat er van hem of haar verwacht wordt; 2. contracten die haalbaar zijn, motiverend en die ruimte laten voor ad hoe zaken die de raad aandraagt; 3. contracten die niet vanuit een ivoren toren worden gefor- 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 10