21 muleerd maar waarin ook de lagere managementniveaus zullen moeten participeren. Wij verwachten hier veel van, met name in de procesbeheersing en controle-instrumenten. De politiek heeft met onder andere de benoeming van een vrijwel geheel nieuwe ambtelijke top duidelijk gemaakt dat het haar ernst is als het gaat om de veranderingen die moeten plaats vinden. De ambtelijke top moet nu ook de nodige ruimte krijgen zo nodig lager in de organisatie orde op zaken te stellen. Aanvragen van bedrijven die na anderhalf jaar nog niet zijn afgehandeld, overschrijdingen die niet vroegtijdig gemeld zijn, het zijn zaken die niet langer aanvaardbaar zijn. Er zijn vele ambtenaren die hard en energiek al hun talenten inzetten voor de gemeentelijke zaak, daarvoor onze waardering en dank. Er zijn echter ook neuzen die niet dezelfde richting op staan. Ons is dat in ieder geval ernst, voor ons is dit hun laatste kans zich in het gelid te begeven. Management by objectives houdt ook in dat het management afgere kend dient te worden op naleving van de contracten. Zowel bij contractopstelling, onderhandelingen, als controle zullen we snel het een en ander moeten aanleren. Graag zien we voorstellen daartoe van het college tegemoet. Tot slot wensen wij de gemeentesecretaris succes in haar nieuwe rol, zo u wilt invulling van haar functie. De heer Beers: Voorzitter, de fractie van PAL/ GroenLinks kijkt niet alleen met vertrouwen, maar ook met een zekere nieuws gierigheid uit naar de uitvoering van het Besturingsmodel zoals dat voor ons ligt. Het is uiteraard moeilijk om te bekijken hoe een plan, dat als doel heeft de uitvoering van het verbete ringstraject, in de praktijk zal uitwerken. Daarom zijn wel nieuwsgierig, maar wel met vertrouwen. We kunnen akkoord gaan met de verordening nadat we een klein misverstand uit de weg hebben geruimd. Daar waar in het Besturingsmodel wel gesproken wordt van de Dienst Stadsont wikkeling en Milieu wordt in de opsomming in de verordening in artikel 1 de dienst slechts Stadsontwikkeling genoemd. Wij gaan er vanuit dat de naam Stadsontwikkeling en Milieu de enige juiste is. Verder zijn wij akkoord. Mevrouw De Haan: Voorzitter, toen ik de heer Brok net hoorde spreken over het ei en het kleine donzige kuikentje, toen dacht ik je kan een moederkloek op een ei zetten maar er gebeurt niets als het niet bevrucht is. Hij slaat dat voor het gemak maar even over. Ik vind dat wel aardig om dat te vertalen naar de organisatie 20 maar dan in termen van geïnspireerd zijn. Als wij niet als raad en als ambtelijke organisatie geïnspireerd zijn, dan zal er van dat hele Besturingsmodel ook niks terecht komen. Die inspiratie is niet een kwestie van een keer zoals dat het bij de kip kan, maar iets wat voortdurend zal moeten blijven plaatsvinden. Ik geloof dat ik ergens in de stukken iets heb gelezen over kruisbestuiving, misschien is het dat in dit geval. Maar ik denk wel dat een van de belangrijkste dingen is dat we elkaar voortdurend blijven inspireren om dit model ook uitgevoerd te krijgen. Mijnheer de voorzitter, de Partij van de Arbeid fractie is het eens met het Besturingsmodel zoals dat nu in deze nota beschreven is. Ik ben blij dat dat er ligt en dat dat door de raad vastgesteld kan worden. Er is dus duidelijkheid over taken en verantwoordelijkheden, er is duidelijk afgesproken de twee gescheiden systemen en de manier waarop we met elkaar omgaan middels contracten. Wij zijn het met die grote lijnen helemaal eens. In die zin denk ik kunnen we ook zeggen dat als we terugkijken naar de oude reorganisatie, waar we ook een evaluatie van gehad hebben, dat we er in ieder geval van geleerd hebben dat dit heel erg belangrijk is en dit staat nu ook papier. Ik vind al met al dat we het laatste jaar in ieder geval een flinke stap vooruit hebben gemaakt. Tegelijkertijd, ik merk dat ook aan andere fracties, is dat slechts een eerste stap en de fase die nu komt is in feite nog veel belangrijker, want hoe kom je daar dat het zo functioneert zoals het hier in staat en wat is er voor nodig. Zowel voor de rol die de raad gewend is te spelen, wat moet er precies veranderen, als de rol ook die het college en ambtelijke apparaat spelen. Dan heb ik het dus over de implementatie. Over de implementatie staat hier nog niet zo heel erg veel op papier, maar het is wel een zaak waar we nu heel nadrukkelijk over moeten nadenken. Ik lees in het stuk dat het hoofdstukje over implementatie verder uitgewerkt wordt, ik denk daar bij een soort plan van aanpak om de voortgang van het proces ook te beschrijven en ook een planning. Ik wilde vragen of in die hele voortgang met name ook de adviesgroep LIS een belangrijke rol kan gaan spelen, omdat ik denk dat dat nodig is dat we voortdurend blijven kijken welke vooruitgang er geboekt wordt. Misschien kan ook in zo'n groep als LIS bijvoorbeeld regelmatig eens aan de hand van heel concrete zaken nagegaan worden of het nou loopt zoals we hebben afgesproken dat het zou moeten lopen. Verder valt het mij op dat over de rol van de raad wel in de commissie behoorlijk al wat gesproken is, maar vanavond komt dat niet zo terug. Ik denk zelf dat de raad op een aantal punten de rol die ze tot nu toe altijd gespeeld heeft ook zal moeten veranderen. Als ik kijk naar hoe wij functioneren in commissies, dan is dat toch nog vaak reageren op, dan is dat toch nog vaak

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 11