23
vragen stellen aan, toch nog te vaak praten over details. Ik
denk wat dat betreft dat we onze rol heel erg moeten gaan
veranderen in die zin dat we in een veel eerder stadium vragen
aan onszelf moeten stellen van hoe willen we nu de richting
geven aan het beleid. Tot nu toe komen we daar steeds vaker en
steeds beter aan toe, aar zijn we nog niet waar we wezen willen.
Ik wil dan ook pleiten om in de toekomst met name vanuit de raad
de discussie te voeren over wat er voor nodig is om zover te
komen. Misschien herinnert u zich nog dat ik in een algemene
beschouwing eens een aanzet gegeven heb over de rol van de raad,
wat mij betreft nog steeds een stuk wat kan dienen als aanzet
tot discussie, maar ik vind wel dat we dat moeten doen. Ik denk
bij mezelf, zo'n nota afspreken betekent niet uit zichzelf die
veranderingen ook komen. Ik vind dat we daarmee verder moeten.
Als ik dit stuk lees, dan denk ik als de raad niet in staat is
om die rol op een heel goede manier in te vullen, dan kan ze wel
eens veel verder op afstand komen te staan van het beleid dan
ze wil en een van de doelstellingen is toch dat de positie van
de raad en sturing van de raad met name versterkt wordt. Ik wil
er heel erg voor pleiten om in het plan van aanpak als het over
de implementatie gaat ook de activiteiten van de raad in te
plannen.
Mevrouw Tiemersaa: Het stuk dat nu voor ons ligt is het nieuwe
Besturingsmodel van de organisatie die wij gemeente Leeuwarden
noemen, waarin is vastgelegd wordt hoe de organisatie voortaan
bestuurd en beheerd moet worden. Dit betekent wat ons betreft
niet dat alles nu geregeld is en vast ligt. Wat mijn fractie
betreft kan dit rapport als een uitgangspunt worden beschouwd,
waarbij veel onderdelen nog verder uitgewerkt moeten worden. Ook
moeten zaken die er in theorie goed uitzien zich in de praktijk
nog bewijzen. Wij denken daarbij met name aan het
contractmanagement. Wij zijn erg benieuwd hoe zo'n contract er
in de praktijk uit komt te zien en hoe het afrekenen van mensen
ten aanzien van zaken waar zij de verantwoordelijk voor dragen
in de praktijk vorm zal krijgen. Wij willen graag bij dit proces
betrokken worden.
Een ander belangrijk aspect van het Besturingsmodel is voor mijn
fractie het volgende: de raad waarvan het college deel uitmaakt
bepaalt wat er gebeurt en blijft daarmee ten alle tijde politiek
verantwoordelijk. De ambtenaren bepalen hoe het moet gebeuren.
In het beleidsproces moet de raad dan ook meer invloed krijgen,
ambtenaren spelen hierbij wat ons betreft vooral een adviserende
en ondersteunde rol.
Dan een laatste opmerking. Er ligt nu een mooi rapport voor ons,
22
maar eigenlijk begint het nu pas, de mensen zullen het moeten
gaan doen. De ambtenaren, maar ook wij als raad, zullen op een
andere manier met zaken om moeten gaan. Er is dus een cul
tuurverandering nodig. Daar zullen we met elkaar aan moeten
werken, anders zijn alle mooie voorstellen in dit rapport tot
mislukken gedoemd. Het is ook onze verantwoordelijkheid om dit
proces tot een succes te maken. Ik wil dan ook iedereen veel
succes wensen met de uitvoering van het nieuwe Besturingsmodel
en ik hoop dat we over een jaar als we dit model gaan evalueren
al met elkaar kunnen constateren dat er daadwerkelijk iets is
veranderd
De heer Graving: Voorzitter, ook van mijn kant even een korte
reactie op de besluitvorming waar we voor staan. Ik ben blij met
het rapport zoals het er ligt, ook met de inbreng die de
fracties hebben kunnen geven bij de totstandkoming van dit
traject via de adviesgroep LIS. Ik denk dat het een goede greep
is geweest om via een klankbordgroep dit werk ook voor te
bereiden. Vandaar dat mijn reactie op dat stuk nu kort kan zijn.
Er ligt nu een Besturingsmodel voor ons wat toch een aantal heel
eigen zaken heeft die bij Leeuwarden horen. Het is leuk dat je
dat ook in het model kunt inbrengen en dat je nu kunt gaan
testen hoe dat verder uit zal gaan werken. Ik ben ook blij dat
we met een nieuw management, wat toegesneden is ook op dit
nieuwe Besturingsmodel, in feite de start kunnen maken. Er
zitten hier en daar in het rapport nog best een paar
discussiepunten waarvan we in de praktijk ook moeten gaan
uitmaken hoe dat zal gaan werken en hier en daar zal de weg nog
gevonden moeten worden. Maar in grote lijnen schept dit model
nu een stuk duidelijkheid zowel naar de raad en naar het college
toe alsook naar het hele ambtelijk management toe. Ik heb er
vertrouwen in dat wij met dit stuk een hele slag kunnen maken.
Ik wil ook iedereen die er verder bij betrokken is veel succes
toe wensen bij de invoering van dit model in de totale
organisaties op alle niveaus.
De heer Hoogeveen: Voorzitter, met de invoering van het
Besturingsmodel Leeuwarden in Stelling kiezen we in Leeuwarden
voor een zakelijker aanpak zonder bedrijfje te willen spelen.
Het theoretische concept van contractmanagement dat in het
bedrijfsleven zo goed zal werken, zal in een politiek bestuurde
omgeving zeker nog een andere invulling vragen. De zakelijker
aanpak zal in ieder geval ervoor zorgen dat de
gemeentesecretaris een andere rol krijgt. Zij gaat haar
collega's, de andere directeuren en de mensen om haar heen,