23 vragen stellen aan, toch nog te vaak praten over details. Ik denk wat dat betreft dat we onze rol heel erg moeten gaan veranderen in die zin dat we in een veel eerder stadium vragen aan onszelf moeten stellen van hoe willen we nu de richting geven aan het beleid. Tot nu toe komen we daar steeds vaker en steeds beter aan toe, aar zijn we nog niet waar we wezen willen. Ik wil dan ook pleiten om in de toekomst met name vanuit de raad de discussie te voeren over wat er voor nodig is om zover te komen. Misschien herinnert u zich nog dat ik in een algemene beschouwing eens een aanzet gegeven heb over de rol van de raad, wat mij betreft nog steeds een stuk wat kan dienen als aanzet tot discussie, maar ik vind wel dat we dat moeten doen. Ik denk bij mezelf, zo'n nota afspreken betekent niet uit zichzelf die veranderingen ook komen. Ik vind dat we daarmee verder moeten. Als ik dit stuk lees, dan denk ik als de raad niet in staat is om die rol op een heel goede manier in te vullen, dan kan ze wel eens veel verder op afstand komen te staan van het beleid dan ze wil en een van de doelstellingen is toch dat de positie van de raad en sturing van de raad met name versterkt wordt. Ik wil er heel erg voor pleiten om in het plan van aanpak als het over de implementatie gaat ook de activiteiten van de raad in te plannen. Mevrouw Tiemersaa: Het stuk dat nu voor ons ligt is het nieuwe Besturingsmodel van de organisatie die wij gemeente Leeuwarden noemen, waarin is vastgelegd wordt hoe de organisatie voortaan bestuurd en beheerd moet worden. Dit betekent wat ons betreft niet dat alles nu geregeld is en vast ligt. Wat mijn fractie betreft kan dit rapport als een uitgangspunt worden beschouwd, waarbij veel onderdelen nog verder uitgewerkt moeten worden. Ook moeten zaken die er in theorie goed uitzien zich in de praktijk nog bewijzen. Wij denken daarbij met name aan het contractmanagement. Wij zijn erg benieuwd hoe zo'n contract er in de praktijk uit komt te zien en hoe het afrekenen van mensen ten aanzien van zaken waar zij de verantwoordelijk voor dragen in de praktijk vorm zal krijgen. Wij willen graag bij dit proces betrokken worden. Een ander belangrijk aspect van het Besturingsmodel is voor mijn fractie het volgende: de raad waarvan het college deel uitmaakt bepaalt wat er gebeurt en blijft daarmee ten alle tijde politiek verantwoordelijk. De ambtenaren bepalen hoe het moet gebeuren. In het beleidsproces moet de raad dan ook meer invloed krijgen, ambtenaren spelen hierbij wat ons betreft vooral een adviserende en ondersteunde rol. Dan een laatste opmerking. Er ligt nu een mooi rapport voor ons, 22 maar eigenlijk begint het nu pas, de mensen zullen het moeten gaan doen. De ambtenaren, maar ook wij als raad, zullen op een andere manier met zaken om moeten gaan. Er is dus een cul tuurverandering nodig. Daar zullen we met elkaar aan moeten werken, anders zijn alle mooie voorstellen in dit rapport tot mislukken gedoemd. Het is ook onze verantwoordelijkheid om dit proces tot een succes te maken. Ik wil dan ook iedereen veel succes wensen met de uitvoering van het nieuwe Besturingsmodel en ik hoop dat we over een jaar als we dit model gaan evalueren al met elkaar kunnen constateren dat er daadwerkelijk iets is veranderd De heer Graving: Voorzitter, ook van mijn kant even een korte reactie op de besluitvorming waar we voor staan. Ik ben blij met het rapport zoals het er ligt, ook met de inbreng die de fracties hebben kunnen geven bij de totstandkoming van dit traject via de adviesgroep LIS. Ik denk dat het een goede greep is geweest om via een klankbordgroep dit werk ook voor te bereiden. Vandaar dat mijn reactie op dat stuk nu kort kan zijn. Er ligt nu een Besturingsmodel voor ons wat toch een aantal heel eigen zaken heeft die bij Leeuwarden horen. Het is leuk dat je dat ook in het model kunt inbrengen en dat je nu kunt gaan testen hoe dat verder uit zal gaan werken. Ik ben ook blij dat we met een nieuw management, wat toegesneden is ook op dit nieuwe Besturingsmodel, in feite de start kunnen maken. Er zitten hier en daar in het rapport nog best een paar discussiepunten waarvan we in de praktijk ook moeten gaan uitmaken hoe dat zal gaan werken en hier en daar zal de weg nog gevonden moeten worden. Maar in grote lijnen schept dit model nu een stuk duidelijkheid zowel naar de raad en naar het college toe alsook naar het hele ambtelijk management toe. Ik heb er vertrouwen in dat wij met dit stuk een hele slag kunnen maken. Ik wil ook iedereen die er verder bij betrokken is veel succes toe wensen bij de invoering van dit model in de totale organisaties op alle niveaus. De heer Hoogeveen: Voorzitter, met de invoering van het Besturingsmodel Leeuwarden in Stelling kiezen we in Leeuwarden voor een zakelijker aanpak zonder bedrijfje te willen spelen. Het theoretische concept van contractmanagement dat in het bedrijfsleven zo goed zal werken, zal in een politiek bestuurde omgeving zeker nog een andere invulling vragen. De zakelijker aanpak zal in ieder geval ervoor zorgen dat de gemeentesecretaris een andere rol krijgt. Zij gaat haar collega's, de andere directeuren en de mensen om haar heen,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 12