27
we alle zaken bij de kop gehad hebben, dat we dan de zaak weer
terug zullen moeten leggen bij de Commissie Bestuur en Middelen.
Maar op dat punt, ja wie ben ik, ik ben bijna weg, denk ik dat
mijn opvolger een belangrijke inbreng zou kunnen hebben en daar
ook ongetwijfeld eigen ideeën over naar voren zal brengen.
Mijnheer Jacobse heeft in feite nog eens de hele filosofie die
onder LIS ligt naar voren gehaald. Ik heb daar niet zoveel aan
toe te voegen. Hij heeft gezegd dat hij blij is dat er een nieuw
ambtelijk management zit. Ik moet zeggen dat ik daar ook blij
mee ben, dat ik met hem daar veel van verwacht.
Hij maakte vervolgens een wat merkwaardig onderscheid tussen
ambtenaren en neuzen, op dat punt kon ik hem niet helemaal
volgen, zeker niet toen hij zei dat de neuzen in het gelid
moeten. Ik zat me dat even voor te stellen, maar dat lijkt me
een tamelijk ingewikkelde operatie en kostbaar ook denk ik. Ik
ben het wel met hem eens dat iedereen hier de schouders onder
moet zetten, dat men van de ene kant de gelegenheid moet hebben
om zich daar ook zich in te scholen en zich in te bekwamen en
ook iets te doen aan gedragsverandering waar dat nodig is, aan
de andere kant dat mensen ook - ik gebruik toch maar dat woord -
afgerekend moeten worden op het moment dat we vinden dat ze zich
niet houden aan de zaken die we overeengekomen zijn.
Dan heeft de heer Jacobse gezegd dat we veel zullen moeten
leren, anderen hebben dat ook gezegd. Dat is, een aantal mensen
hebben dat expliciet genoemd, wat mij betreft inclusief college
en raad. Ik denk dat we niet alleen dingen zullen moeten leren,
maar ook zullen moeten afleren. Ik ben het met hem eens dat dat
een traject is dat nog de nodige energie en inspanning zal
vergen. Dat gaat niet vanzelf. Mevrouw De Haan heeft terecht
gevraagd of er niet een plan van aanpak moet komen om de zaak
wat te implementeren. Ik denk inderdaad dat dat moet en dat in
dat plan van aanpak trainingen opgenomen moeten worden, niet
alleen voor ambtenaren maar zeker ook voor bestuurders en zeker
ook voor raadsleden om te zorgen dat we zowel dingen aanleren
als ook dingen afleren. Aan dat plan van aanpak wordt op dit
moment gewerkt door de gemeentesecretaris en door de direc
tieraad. Op een aantal punten is daar ook al een aanvang mee
gemaakt, met name waar het gaat om het oefenen in hoe je nu zo'n
contract opzet, wat moet erin, wat moet er niet in, welke
afspraken maak je daarin met elkaar, hoe zorg je dat er ook
flexibiliteit in zit zodat je niet alles vast spijkert. Dat
soort trainingen zullen vervolgens ook voor raadsleden, B. en
W.-leden en ook voor de leden van de directieraad gehouden
worden.
Met de heer Beers ben ik nieuwsgierig naar het vervolg. Ik zal
mij ongetwijfeld nog eens laten informeren over hoe het hier
26
verlopen is. Misschien is het wel een model wat nog eens op
andere plekken overgenomen kan worden.
Is het Dienst Stadsontwikkeling of Dienst Stadsontwikkeling en
Milieu? Ik heb me net door de directeur van de dienst laten
vertellen dat het Dienst Stadsontwikkeling is. Ik kan mij
voorstellen dat dit voor hem een teleurstelling is, omdat hij
altijd heel erg benadrukt heeft dat in de naam met name ook het
belang van het beleidsterrein Milieu tot uitdrukking zal moeten
komen. Wat mij betreft heeft hij de garantie dat dit niet
betekent dat we minder aan milieubeleid zullen doen, dat blijft
onverkort een hoge prioriteit houden in het college.
Dan kom ik bij mevrouw De Haan die met name nog gewezen heeft
op het feit dat het een eerste stap is, weliswaar een fikse
stap, dat ben ik met haar eens, want er is het nodige werk aan
vooraf gegaan, maar dat het vervolg nog belangrijker is, dat ben
ik van harte met haar eensOok ben ik het eens met haar
opmerking dat we regelmatig zullen moeten kijken of het loopt
zoals we dat hadden afgesproken. Daar moet inderdaad de
adviesgroep LIS een rol in spelen, maar ik kan me voorstellen
dat je dat ook regelmatig in een wat breder verband aan de orde
stelt met de hele raad, omdat je met zo'n adviesgroep ook gauw
het risico loopt dat de rest van de raad daar wat verder af komt
te zitten en ik denk dat dat niet verstandig is.
Zij heeft terecht verwezen naar haar inbreng bij de algemene be
schouwingen. Ik kreeg afgelopen week het hele pak papier
algemene beschouwingen onder ogen en toen zag ik daar de
bijdrage van de Partij van de Arbeid-fractie op dit punt nog
eens terug. Ik zag dat ik mevrouw De Haan toen zelfs heb
gevraagd om bij de discussie hier ook die suggesties weer op
tafel te leggen. Dat is niet expliciet gebeurd, maar ik denk dat
het uiterst zinvol is om dat in het vervolgtraject wel te doen,
omdat daar een aantal zaken in zitten die, met name de rol van
de raad wat meer belichten en daar ook duidelijke keuzes in
maakt. Het lijkt me juist heel verstandig om dat weer eens even
op tafel te leggen.
Dan mevrouw Tiemersma. Veel zaken zullen nog uitgewerkt moeten
worden met name het contractmanagement. Dat ben ik met haar
eens, dat lijkt me een punt waar nog het nodige werk aan ver
richt zal moet worden, ook hoe je daar feitelijk mee omgaat. Wat
mij betreft wordt u daar bij betrokken.
Start van het cultuurveranderingsproces. Ook dat ben ik met haar
eens, want je bent er niet met zaken op papier zetten, het zit
met name, ik dacht dat de heer Hoogeveen dat had gezegd, in
mensen, mensen maken het model en niet omgekeerd.
Mevrouw Tiemersma heeft, anderen hebben dat overigens ook
gedaan, iedereen en ik neem aan inclusief onszelf veel succes