27 we alle zaken bij de kop gehad hebben, dat we dan de zaak weer terug zullen moeten leggen bij de Commissie Bestuur en Middelen. Maar op dat punt, ja wie ben ik, ik ben bijna weg, denk ik dat mijn opvolger een belangrijke inbreng zou kunnen hebben en daar ook ongetwijfeld eigen ideeën over naar voren zal brengen. Mijnheer Jacobse heeft in feite nog eens de hele filosofie die onder LIS ligt naar voren gehaald. Ik heb daar niet zoveel aan toe te voegen. Hij heeft gezegd dat hij blij is dat er een nieuw ambtelijk management zit. Ik moet zeggen dat ik daar ook blij mee ben, dat ik met hem daar veel van verwacht. Hij maakte vervolgens een wat merkwaardig onderscheid tussen ambtenaren en neuzen, op dat punt kon ik hem niet helemaal volgen, zeker niet toen hij zei dat de neuzen in het gelid moeten. Ik zat me dat even voor te stellen, maar dat lijkt me een tamelijk ingewikkelde operatie en kostbaar ook denk ik. Ik ben het wel met hem eens dat iedereen hier de schouders onder moet zetten, dat men van de ene kant de gelegenheid moet hebben om zich daar ook zich in te scholen en zich in te bekwamen en ook iets te doen aan gedragsverandering waar dat nodig is, aan de andere kant dat mensen ook - ik gebruik toch maar dat woord - afgerekend moeten worden op het moment dat we vinden dat ze zich niet houden aan de zaken die we overeengekomen zijn. Dan heeft de heer Jacobse gezegd dat we veel zullen moeten leren, anderen hebben dat ook gezegd. Dat is, een aantal mensen hebben dat expliciet genoemd, wat mij betreft inclusief college en raad. Ik denk dat we niet alleen dingen zullen moeten leren, maar ook zullen moeten afleren. Ik ben het met hem eens dat dat een traject is dat nog de nodige energie en inspanning zal vergen. Dat gaat niet vanzelf. Mevrouw De Haan heeft terecht gevraagd of er niet een plan van aanpak moet komen om de zaak wat te implementeren. Ik denk inderdaad dat dat moet en dat in dat plan van aanpak trainingen opgenomen moeten worden, niet alleen voor ambtenaren maar zeker ook voor bestuurders en zeker ook voor raadsleden om te zorgen dat we zowel dingen aanleren als ook dingen afleren. Aan dat plan van aanpak wordt op dit moment gewerkt door de gemeentesecretaris en door de direc tieraad. Op een aantal punten is daar ook al een aanvang mee gemaakt, met name waar het gaat om het oefenen in hoe je nu zo'n contract opzet, wat moet erin, wat moet er niet in, welke afspraken maak je daarin met elkaar, hoe zorg je dat er ook flexibiliteit in zit zodat je niet alles vast spijkert. Dat soort trainingen zullen vervolgens ook voor raadsleden, B. en W.-leden en ook voor de leden van de directieraad gehouden worden. Met de heer Beers ben ik nieuwsgierig naar het vervolg. Ik zal mij ongetwijfeld nog eens laten informeren over hoe het hier 26 verlopen is. Misschien is het wel een model wat nog eens op andere plekken overgenomen kan worden. Is het Dienst Stadsontwikkeling of Dienst Stadsontwikkeling en Milieu? Ik heb me net door de directeur van de dienst laten vertellen dat het Dienst Stadsontwikkeling is. Ik kan mij voorstellen dat dit voor hem een teleurstelling is, omdat hij altijd heel erg benadrukt heeft dat in de naam met name ook het belang van het beleidsterrein Milieu tot uitdrukking zal moeten komen. Wat mij betreft heeft hij de garantie dat dit niet betekent dat we minder aan milieubeleid zullen doen, dat blijft onverkort een hoge prioriteit houden in het college. Dan kom ik bij mevrouw De Haan die met name nog gewezen heeft op het feit dat het een eerste stap is, weliswaar een fikse stap, dat ben ik met haar eens, want er is het nodige werk aan vooraf gegaan, maar dat het vervolg nog belangrijker is, dat ben ik van harte met haar eensOok ben ik het eens met haar opmerking dat we regelmatig zullen moeten kijken of het loopt zoals we dat hadden afgesproken. Daar moet inderdaad de adviesgroep LIS een rol in spelen, maar ik kan me voorstellen dat je dat ook regelmatig in een wat breder verband aan de orde stelt met de hele raad, omdat je met zo'n adviesgroep ook gauw het risico loopt dat de rest van de raad daar wat verder af komt te zitten en ik denk dat dat niet verstandig is. Zij heeft terecht verwezen naar haar inbreng bij de algemene be schouwingen. Ik kreeg afgelopen week het hele pak papier algemene beschouwingen onder ogen en toen zag ik daar de bijdrage van de Partij van de Arbeid-fractie op dit punt nog eens terug. Ik zag dat ik mevrouw De Haan toen zelfs heb gevraagd om bij de discussie hier ook die suggesties weer op tafel te leggen. Dat is niet expliciet gebeurd, maar ik denk dat het uiterst zinvol is om dat in het vervolgtraject wel te doen, omdat daar een aantal zaken in zitten die, met name de rol van de raad wat meer belichten en daar ook duidelijke keuzes in maakt. Het lijkt me juist heel verstandig om dat weer eens even op tafel te leggen. Dan mevrouw Tiemersma. Veel zaken zullen nog uitgewerkt moeten worden met name het contractmanagement. Dat ben ik met haar eens, dat lijkt me een punt waar nog het nodige werk aan ver richt zal moet worden, ook hoe je daar feitelijk mee omgaat. Wat mij betreft wordt u daar bij betrokken. Start van het cultuurveranderingsproces. Ook dat ben ik met haar eens, want je bent er niet met zaken op papier zetten, het zit met name, ik dacht dat de heer Hoogeveen dat had gezegd, in mensen, mensen maken het model en niet omgekeerd. Mevrouw Tiemersma heeft, anderen hebben dat overigens ook gedaan, iedereen en ik neem aan inclusief onszelf veel succes

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 14