7
maar dat zou nagegaan moeten worden en daar is de dienst van op
de hoogte, nu het bestemmingsplan eventueel bepalend kan zijn
voor het al dan niet toelaatbaar zijn van dit gebruik dan de
bouwvergunning zelve.
De heer Beers: Voorzitter, ik heb twee vragen, als u het goed
vindt stel ik ze gelijk achterelkaar.
De eerste vraag: PAL/GroenLinks-fractie is erop gewezen dat
asielzoekers op donderdagmiddag al zo'n stempel voor de groene
kaart moeten halen, bij het bureau hiernaast aan het Hofplein
buiten in de rij moeten staan wachten. Hoewel wij begrijpen dat
de ruimte en personeelsgebrek daarvan de oorzaak zijn, is het
natuurlijk een vervelende kwestie. Er is geen enkele organisatie
of instantie die mensen buiten laat wachten en dan hebben we het
nog maar niet over de beeldvorming. De concrete vraag is of het
college hiervan op de hoogte is en of ze met de vreemdelingen
dienst hiervoor de oplossing zouden willen zoeken.
Mijn tweede vraag gaat over de verhuiskostenvergoeding voor
bewoners in de maisonetteflatwoningen in Heechterp die is
vastgesteld op f 3.600,-. Drieduizend vanuit de gemeente en
zeshonderd vanuit de woningcorporatie Woonservice '94. De
bewoners van de flat aan de Wilgenstraat, ofwel fase 1 van de
plannen, hebben hierover bericht gehad, de overige flatbewoners
nog niet. Er bestaat onduidelijkheid over de vraag of zij met
name voor die f 600,- van Woonservice ook in aanmerking komen.
Die twijfel werd geuit door bewoners van de Wilgenstraatflat via
radio Mercurius. Het lijkt me goed dat de wethouder bevestigt
dat voor alle maisonettef latbewoners een verhuiskostenvergoeding
van f 3.600,- beschikbaar wordt gesteld.
De Voorzitter: Dat zijn inderdaad geheel twee verschillende
vragen. Ik zal op de eerste vraag ingaan.
Het is inderdaad juist dat op donderdagmiddag ongeveer 150 tot
200 asielzoekers wekelijks een stempel moeten halen bij de
vreemdelingenpolitie. Als zodanig is de manier waarop dat gaat
redigeert de competentie van de korpsbeheerder het gaat hier dus
in feite om een stijl van werken van de politie, het heeft dus
niets met het lokale gezag te maken, de burgemeester van
Leeuwarden verantwoordelijk, ook niet met het college zodanig.
Maar ik wil toch graag informatief er een paar dingen over
zeggen, hoewel het buiten de formele competentie van de wissel
werking raad en college op dit moment valt.
Het is voorgekomen dat op een gegeven moment die drukte zo groot
is dat men dan niet te gelijker tijd in dat gebouw kan. Als het
slecht weer is, probeert men dat wel te doen, dan is er
weliswaar ruimtegebrek, maar dan verspreidt men zich over onder
andere bijvoorbeeld de bedrijfskantine en dan is toch iedereen
binnen. De politie vindt dit zelf ook een rommelige situatie en
probeert enige structurering aan te brengen door bijvoorbeeld
of in de toekomst alfabetisch te gaan werken of om bijvoorbeeld
te zeggen dat de tweede groep beter om 15.30 uur kan komen dan
er om 15.00 uur al te zijn. Daar zijn op zichzelf wel simpele
oplossingen voor te bedenken. Het probleem is niet erg groot,
maar dit kan wel een rommelige indruk wekken. Dit zou verhel
derend kunnen worden door iets meer structurering daarin aan te
brengen. Dat signaal is afgegeven, maar leeft ook al bij de
politie zelf is mijn informatie.
Mevrouw Vliststra (weth.Voorzitter, het antwoord op de vraag
van de heer Beers is ja. Het betreft dus alle bewoners van de
flats die gesloopt moeten worden. Wellicht hebben alleen de
bewoners van de Egelantierstraat bericht gehad omdat dit de
eerste fase is, maar de bedoeling is dat dit ook voor de anderen
gaat gelden. Ik mij voorstellen dat het verstandig is om
Woonservice '94 te vragen dat ook even te bevestigen, dus ook
bij de bewoners van de Wilgenstraat even duidelijk te maken dat
te zijner tijd, als ze aan de beurt zijn, ook dat bedrag voor
hen geldt. Wij zullen ze vragen om dat te doen.
De heer Brok: Voorzitter, vorige week maandag 7 februari stond
er een artikel in de Leeuwarder Courant met als kop
"Kantonrechter laakt houding Leeuwarden". Het betrof een zaak
tussen de Stichting Jongerenwerk Leeuwarden en een werknemer van
genoemde stichting. In het artikel wordt een uitspraak van de
kantonrechter geciteerd die in bestuurlijke kring valt onder de
categorie zwaar beladen uitspraken, namelijk de uitspraak "om
behoorlijk bestuur". Nu wil mijn fractie hier noch inhoudelijk
op de zaak noch op de uitspraak van de rechter ingaan. Wel wil
mijn fractie weten van het college waarom er na de plaatsing van
dit artikel, waarin het beladen "onbehoorlijk bestuur" wordt
geciteerd, van de zijde van de gemeente geen actie richting de
pers is ondernomen om ons verhaal met betrekking tot deze zaak
naar voren te brengen. Dat zou naar de mening van mijn fractie
heel legitiem geweest zijn, per slot van rekening was de
gemeente Leeuwarden geen partij in deze zaak.
Een tweede vraag is of over deze zaak nog een gesprek volgt met
de verschillende betrokkenen? Zo ja, wil het college zo spoedig
mogelijk na dit overleg de betrokken commissie hierover
informeren?