12 13 De VoorzitterAan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 10 (bijlage nr. 20). De Voorzitter: Aan de orde is Verwerving en vervreemding van diverse onroerende zaken. Mevrouw Van Ulzen: Dit is misschien een beetje buiten de orde, maar desondanks is mijn vraag of er nu heel snel begonnen kan worden met een herinrichting van het terrein van Van Slooten. De heer Timmermans (weth.Voorzitter, het zal duidelijk zijn dat ook het college er aan hecht dat zo snel mogelijk die troep wordt afgebroken. Er zullen nog voorbereidende werkzaamheden moeten plaatsvinden, nog nader bodemonderzoek en dergelijke, maar we zullen datgene doen wat we moeten doen en wel zo snel mogelijk. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 11 en 12 (bijlage nrs. 33 en 32). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 13 (bijlage nr. 30). De Voorzitter: Aan de orde is Beëindiging subsidiëring Stichting Anders Aktieven. Mevrouw Waanders: Voorzitter, wij hebben in de commissiever gadering al een voorbehoud gemaakt over dit voorstel. Ik kan nu zeggen dat de fractie tegen dit voorstel is zoals dit is voorgelegd. We hebben de commissie al aangegeven wat onze bezwaren zijn en die zitten met name in de argumentatie over de beëindiging van de subsidie. De start van de hele discussie over de subsidiëring die hangt samen met de herstructurering van het project Mensen zonder Werk. Dat is in 1992 gebeurd en toen hebben we ook aangegeven dat wanneer het accent gelegd wordt op de activiteiten die toeleiden naar de arbeidsmarkt, dat het dan niet meer past om activiteiten van de Stichting Anders Aktieven ook onder die noemer te blijven subsidiëren, daar waren we het van harte mee eens. Maar we hebben aangegeven belang te blijven hechten aan de activiteiten van de stichting en dat werd ook na 1992 nooit weersproken door ons en volgens mij ook niet door andere partijen en ook niet door het college. Het probleem was dat er een andere subsidietitel gevonden moest worden. Dat is kennelijk tot op heden niet gelukt en ik kan dat ook alleen maar zien als een argument om nu te besluiten tot beëindiging van dat subsidie. Er wordt nog wel verwezen naar het feit dat binnen het beleidsterrein van Welzijn ook allerlei subsidies zijn doorge voerd, dat klopt, maar die bezuinigingsvoorstellen hebben we wel tegen elkaar af kunnen wegen, een heel grootscheepse bezuini gingsoperatie en daar zijn de activiteiten van deze Stichting Anders Aktieven nooit aan de orde geweest. Wat ons betreft moet dat nu ook niet als een argument worden aangedragen. Het belang van de activiteiten van die stichting staan wat ons betreft nog steeds buiten kijf. Dus alle reden voor ons om tegen dit voorstel te zijn. Ik heb nog een vraag aan de wethouder. Hij heeft in de commissie toegezegd om alsnog een inspanning te verrichten om te kijken of het subsidie op een andere manier tot stand zou kunnen komen of als er alsnog een andere titel gevonden zou kunnen worden, of een andere oplossing, ik ben nogal benieuwd wat die inspanningen hebben opgeleverd. De heer Roekiman: Bij vaststelling op 31 augustus 1992 van de nota Herstructurering PMZW en de daarbij behorende nadere standpuntbepaling heeft de gemeenteraad aangegeven dat de Stichting Anders Aktieven niet past binnen de kaders van het activerend arbeidsmarktbeleid, maar wel veel belang te hechten aan de actiestrijd van de stichting. Dit impliceert dat op een andere wijze financiële middelen beschikbaar gesteld dienen te worden voor de continuering van de activiteit van de Stichting Anders Aktieven. Dat het college nu voorstelt om de subsidies voor de huisvestingskosten aan de stichting te beëindigen heeft

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 7