12
13
De VoorzitterAan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 10 (bijlage nr. 20).
De Voorzitter: Aan de orde is Verwerving en vervreemding van
diverse onroerende zaken.
Mevrouw Van Ulzen: Dit is misschien een beetje buiten de orde,
maar desondanks is mijn vraag of er nu heel snel begonnen kan
worden met een herinrichting van het terrein van Van Slooten.
De heer Timmermans (weth.Voorzitter, het zal duidelijk zijn
dat ook het college er aan hecht dat zo snel mogelijk die troep
wordt afgebroken. Er zullen nog voorbereidende werkzaamheden
moeten plaatsvinden, nog nader bodemonderzoek en dergelijke,
maar we zullen datgene doen wat we moeten doen en wel zo snel
mogelijk.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 11 en 12 (bijlage nrs. 33 en 32).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de
voorstellen van b. en w.
Punt 13 (bijlage nr. 30).
De Voorzitter: Aan de orde is Beëindiging subsidiëring Stichting
Anders Aktieven.
Mevrouw Waanders: Voorzitter, wij hebben in de commissiever
gadering al een voorbehoud gemaakt over dit voorstel. Ik kan nu
zeggen dat de fractie tegen dit voorstel is zoals dit is
voorgelegd. We hebben de commissie al aangegeven wat onze
bezwaren zijn en die zitten met name in de argumentatie over de
beëindiging van de subsidie. De start van de hele discussie over
de subsidiëring die hangt samen met de herstructurering van het
project Mensen zonder Werk. Dat is in 1992 gebeurd en toen
hebben we ook aangegeven dat wanneer het accent gelegd wordt op
de activiteiten die toeleiden naar de arbeidsmarkt, dat het dan
niet meer past om activiteiten van de Stichting Anders Aktieven
ook onder die noemer te blijven subsidiëren, daar waren we het
van harte mee eens. Maar we hebben aangegeven belang te blijven
hechten aan de activiteiten van de stichting en dat werd ook na
1992 nooit weersproken door ons en volgens mij ook niet door
andere partijen en ook niet door het college. Het probleem was
dat er een andere subsidietitel gevonden moest worden. Dat is
kennelijk tot op heden niet gelukt en ik kan dat ook alleen maar
zien als een argument om nu te besluiten tot beëindiging van dat
subsidie. Er wordt nog wel verwezen naar het feit dat binnen het
beleidsterrein van Welzijn ook allerlei subsidies zijn doorge
voerd, dat klopt, maar die bezuinigingsvoorstellen hebben we wel
tegen elkaar af kunnen wegen, een heel grootscheepse bezuini
gingsoperatie en daar zijn de activiteiten van deze Stichting
Anders Aktieven nooit aan de orde geweest. Wat ons betreft moet
dat nu ook niet als een argument worden aangedragen. Het belang
van de activiteiten van die stichting staan wat ons betreft nog
steeds buiten kijf.
Dus alle reden voor ons om tegen dit voorstel te zijn.
Ik heb nog een vraag aan de wethouder. Hij heeft in de commissie
toegezegd om alsnog een inspanning te verrichten om te kijken
of het subsidie op een andere manier tot stand zou kunnen komen
of als er alsnog een andere titel gevonden zou kunnen worden,
of een andere oplossing, ik ben nogal benieuwd wat die
inspanningen hebben opgeleverd.
De heer Roekiman: Bij vaststelling op 31 augustus 1992 van de
nota Herstructurering PMZW en de daarbij behorende nadere
standpuntbepaling heeft de gemeenteraad aangegeven dat de
Stichting Anders Aktieven niet past binnen de kaders van het
activerend arbeidsmarktbeleid, maar wel veel belang te hechten
aan de actiestrijd van de stichting. Dit impliceert dat op een
andere wijze financiële middelen beschikbaar gesteld dienen te
worden voor de continuering van de activiteit van de Stichting
Anders Aktieven. Dat het college nu voorstelt om de subsidies
voor de huisvestingskosten aan de stichting te beëindigen heeft