meer bouwen. Als dat de houding wordt, dan ontstaat licht de
kans dat er scheefgroei gaat plaatsvinden. Ik zou dat buiten
gewoon spijtig vinden, want ik denk dat dit toch een moment
is waar wij nu voor het eerst afspraken hebben kunnen maken
op papier over wat verstandig zou zijn hoe wij met het bouwen
omgaan in dit gebied, dat als wij niet in staat zijn als
gemeentes om dat te realiseren, dan komt inderdaad de discus
sie zoals die door de heer Greving naar voren is gebracht:
wat is dan de slagkracht van een dergelijke samenwerkings
vorm. Dat is wel degelijk ook een testcase die gevolgen kan
hebben voor de bestuurlijke vernieuwingsdiscussie in Frie
sland. Want dat betekent feitelijk dat wij dan met hangende
pootjes waarschijnlijk naar de provincie zullen moeten gaan
en vragen of die in hemelsnaam, wat de gemeentes niet kunnen
onderling, dit gaat realiseren. Of je moet andere nog drama
tischer voorstellen gaan vragen.
Mevrouw De Jong heeft een aantal opmerkingen gemaakt. Ik
dacht dat ik daar voor het grootste gedeelte in de commissie
al over heb gesproken en ook een aantal toezeggingen heb
gedaan, waaronder die van de afname van de 75% te slopen
woningen in de naoorlogse wijken de komende 15 jaar. Het is
inderdaad de bedoeling dat als het gaat om complexen van
sloop, want binnen de 100 woningen per jaar praten wij na
tuurlijk over een aantal aan de woningvoorraad te onttrekken
bestaande ruimtes, het hoeft niet altijd sloop te betekenen.
Als het gaat om sloop van complexen dan is het college uiter
aard graag bereid om de raad daarvan in kennis te stellen en
voor zover mogelijk daar een besluit over te laten nemen. De
bevoegdheid van een gemeente is de laatste jaren in dat
opzicht natuurlijk wel wat afgenomen.
De verstedelijkingscomponentLeeuwarden heeft voorgesteld,
ook in relatie tot de opmerking van de heer Greving, dat wij
streven naar minimaal 420 woningen, maar waar de lokale
behoefte groter zou kunnen zijn, hebben wij ook de ruimte om
meer te bouwen dan die 420. Wij hebben gezegd dat wij vinden
dat wij een inspanningsverplichting zouden moeten hebben, dus
een extra verstedelijkingscomponentVanuit het Stadsgewest
geredeneerd is gezegd, laten wij ons eerst nog even aan die
basisafspraken houden en dan kijken welke ruimte wij met
elkaar vinden opdat de lokale woningbehoefte vanuit Leeuwar
den ook gerealiseerd kan worden.
De huursombenadering is onderdeel van de discussie die wij
jaarlijks met de corporaties zullen houden als het gaat om
hun prestatie-eisen, zoals die ook in het besluit BBSH is
opgenomen.
56
De heer Beers heeft een drietal punten naar voren gebracht
waar ook in de commissie aandacht voor is gevraagd. Ik heb
daarvan gezegd dat dat voor het college al evenzeer aan
dachtspunten zijn. Ook het idee van de doorstroommakelaar zal
nog nader worden bekeken.
De heer De Jong vindt het een goed plan, maar zegt voorzich
tig met slopen. Daar zijn wij het over eens. Kretologieën en
verdachtmakingen, zo is het inderdaad verwoord door het
college als het gaat over delen van de stellingname door PEL.
Als het kretologie is, als het verdachtmakingen zijn, dan
denk ik dat wij PEL niets tekort doen als wij dat zeggen,
want op onderdelen is dat zo, zo wordt het ervaren.
De heer Greving heb ik via eerdere opmerkingen al beantwoord.
Mevrouw Van Ulzen: Ik wil beginnen te zeggen dat ik het
prettig vind dat ik de Partij van de Arbeid-fractie heb
kunnen verrassen, omdat dit andersom zo zelden het geval is
en men daar in de regel steeds dezelfde stokpaarden berijdt.
Ik wil even zeggen dat ik toch wat verbaasd ben over de
reacties van de wethouder. Ik vind dat hij wat selectief
reageert, hij geeft ten eerste een wat demagogisch beeld om
mij daarna gelijk te geven. Hij vergelijkt mijns inziens twee
onvergelijkbare grootheden. Wij hebben het dan over de ver
huur van kamers, daar tracht men zoveel mogelijk mensen in
één pand te stoppen of één iemand die met zijn pand iets wil
of in ieder geval zijn eigen gang kan gaan, want dan gaat het
maar om één. Wat wij willen is niet zeer veel regels voor die
ene, wij willen die regels daar waar ze nodig zijn en geen
regels daar waar ze niet nodig zijn. Wij vragen met betrek
king tot de kamerverhuur inderdaad om enige regelgeving,
omdat vooral de omgeving er last van krijgt. Dat kan eigen
lijk van niemand de bedoeling zijn.
Dan zegt de wethouder dat de essentie van het beleid is dat
er voor iedereen wordt gebouwd die dat wil en dat dat juist
geweldig pluriform is. Het is wel vreselijk pluriform, maar
ik heb bijvoorbeeld de folder voor het wervende Goutum, daar
moet je in deelgebied 2 fris en vrolijk wonen, in deelgebied
3 moet je warm, sober en traditioneel wonen, in deelgebied 4
moet je milieuvriendelijk en duurzaam bouwen en dan krijgen
wij gelukkig verderop wat particulieren die het ontwikkelen,
deze hoeven zich in ieder geval aan het duurzaam bouwen niet
over te geven als zij dat niet willen. Daar zit mijn probleem
in, er wordt wel een zekere diversiteit gegeven, dat wil ik
niet ontkennen, maar wel weer strak gebonden aan regels. Ik
57