Op dinsdag 30 mei heeft de Partij van de Arbeid volgens ons gevoel samen met D66 misbruik gemaakt van het telefoontje aan de heer Feddema. D66 omdat de heer De Jong daardoor wethouder kon blijven en hij heeft er wat voor moeten doen, moet ik u zeggen. De Partij van de Arbeid vanwege mijns inziens politieke en/of wellicht persoonlijke belangen of ambities. Zonder fatsoenlijk hoor en wederhoor is het CDA aan de kant gezet, ondanks afspraken, ik refereerde daar aan. Toen de heer Timmermans mij op de hoogte bracht, nadat ik overigens daarover zelf contact had moeten opnemen, was de WD al gevraagd mee te doen. Ik veronderstel de andere partijen ook. Er was in het fractiebestuur van de Partij van de Arbeid het besluit al gevallen. Het moest alleen 's avonds in de fractie nog worden bevestigd. Ik vraag de Partij van de Arbeid nogmaals naar de echte reden. Ik heb denk ik voldoende aangetoond dat het bewuste telefoontje een gelegenheidsargument is geweest om ons aan de kant te zetten. Ook het van stal halen van het argument dat de kiezer het zo heeft gewild, zoals de heer Timmermans voor t.v. Mercurius suggereerde, is niet sterk, in tegen deel. Kortom, wij denken dat nog steeds opgeld doet het gezegde: gelijk heb je, maar het gaat er om of je dat ook krijgt. Wij denken dat wij gelijk hebben, wij hebben geen enkele afspraak geschonden, maar wij krijgen geen gelijk. Waarom? Omdat wij beschikken over zeven raadszetels en de Partij van de Arbeid over elf, zo simpel is dat. Machtspo litiek, het kan, die term is geloof ik eerder gebruikt tijdens de onderhandelingen door een vertegenwoordiger van D66Dan kan je nog zoveel mooie woorden wijden aan be stuurscultuur, als je daar daadwerkelijk niet naar handelt, dan is dat loos en zonder enige inhoud. Ook de handelwijze van PAL/GroenLinks verdient geen schoon heidsprijs, eveneens als die van D66. D66 heeft pijlsnel misbruik gemaakt van een vermoede geschonden afspraak, daarmee maskerend hun onderlinge verdeeldheid aangaande collegedeelname en de positie van eigen wethouder. PAL/GroenLinks heeft zonder enig contact een mondelinge af spraak om te komen tot samenwerking geschonden. Bestuurs cultuur, hoe gaan wij met elkaar om, bedoelen wij echt wat wij zeggen of is het in de politiek meer van hoe de wind waait, waait mijn jasje? Voorzitter, dit college is gebaseerd op overspel. Achter de rug om van de één in zee gaan met de ander. De Leeuwarder Courant noemde dat "in zonde geboren". Het college. Voorzitter, het is inmiddels een publiek geheim dat de Partij van de Arbeid het niet ziet zitten met de voorge 6 stelde wethouderskandidaat van PAL/GroenLinks en dat er tijdens een algemene ledenvergadering van PAL/GroenLinks is gepoogd een andere kandidaat naar voren te schuiven. Het is een publiek geheim dat de Partij van de Arbeid niet zo ge charmeerd is van de beoogde WD-wethouder mevrouw Van Ammers en dat er gepoogd is een andere kandidaat naar voren te schuiven. Het is een publiek geheim dat de Partij van de Arbeid-fractie niet zo onder de indruk is van de beoogde D66-wethouder en dat dat gelegen is in wat hij wel gedaan heeft omtrent een onderwerp als HWL en wat hij niet gedaan heeft omtrent het onderwerp bestuurlijke vernieuwing. Onervarenheid is wat aan te doen, maar starten met onvol doende vertrouwen, hoewel in het openbaar wellicht met de mond het vertrouwen beleidend, is niet in het belang van deze raad en deze gemeente. Waarom gaat de Partij van de Arbeid met dit college in zee? Of komt dat misschien door het feit dat men qua portefeuilleverdeling niet zo slecht uitkomt? Is het misschien dat hierdoor wethouder De Haan het grote stedenbeleid en additionele werkgelegenheid in haar portefeuille krijgt, wat haar mislukt is bij haar aantreden? Al weer vraag ik: is dit de zo gewenste bestuur lijke vernieuwing? Is dit de manier waarop wij met elkaar moeten omgaan? Of is het toch machtspolitiek in relatie tot wellicht persoonlijke ambities? PAL/GroenLinks en WD waren mede-ondertekenaars van de net niet aangenomen motie van wantrouwen tegen het vorige col lege. D66 had eveneens grote problemen met het college en dan met name richting wethouder Timmermans. Ik noem onder werpen als MTC, Hempens-Teerns, kunstinstituut. Hoe geloof waardig is een partij wanneer zij vervolgens instemt met de kandidatuur Timmermans en dat geldt in mindere mate ook voor de kandidatuur De Jong. Het is toch niet uit te leggen dat je het ene moment nog vindt dat terugkeer onmogelijk is, terwijl wanneer je wordt uitgenodigd door de Partij van de Arbeid tot collegedeelname voorwaarden als terugkeer van sommige wethouders zijn vervallen, over principes gespro ken. Of geldt ook hier weer de macht van elf raadszetels? Kennelijk had de motie van wantrouwen alleen tot doel om zelf in het college te komen, politiek opportunisme. De CDA-fractie heeft bij de allereerste collegeonderhande lingen gemeld niet weer met dezelfde kandidaat-wethouder te komen, hoe pijnlijk ook voor de persoon in kwestie en daar mee de weerstand oproepend, zelfs bij de eigen leden. Wij vinden dat besluit nog steeds politiek zuiver en het is ongeloofwaardig, vinden wij, ten opzichte van de kiezer wanneer een ieder zonder meer kan terugkomen en niet te begrijpen voor wie dan ook. Ook dat is bestuurscultuur,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 4